Big_loader_ajax

Vysvětlení mého hlasování z 25. - 28. března

29.03.2019

Jak jsem hlasoval na druhé březnové plenárce?

Ukončení sezónních změn času (A8-0169/2019 - Marita Ulvskog)

Nepodpořil jsem návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se zrušuje směrnice 2000/84/ES a ukončují sezónní změny standardního (tzv. zimního) a letního času každý rok v březnu a v říjnu. Domnívám se, že fakt, že tato legislativa umožní jednotlivým členským státům vybrat si od roku 2021 libovolný čas může vést ke zmatku s časovými pásmy v unii, a tedy k velkému nárůstu finančních nákladů například v oblasti dopravy. Zároveň se domnívám, že zhoršení možnosti využití denního světla po prakticky roku je příliš velkou daní za odbourání určitého nepohodlí v podobě nutnosti zvyknout si dvakrát ročně na hodinový časový posun při střídání času.

Autorské právu na jednotném digitálním trhu (A8-0245/2018 - Axel Voss)

Zdržel jsem se při hlasování o návrhu směrnice Evropského parlamentu a Rady o autorském právu na jednotném digitálním trhu poté, co parlament neschválil změnu v postupu schvalování, která by umožnila hlasovat nejdříve o pozměňovacích návrzích. V takovém případě jsem byl připraven podpořit vypuštění kontroverzního čl. 13, u kterého panují pochybnosti z hlediska jeho dopadů na uživatele internetu.  Domnívám se, že na směrnici byla odvedena spousta práce a vracet se do bodu nula by bylo nešťastné, protože by to znamenalo, že ochrana autorů v digitálním prostředí, která jim nepochybně náleží, bude odložena na neurčito. Hlavní důvod přijetí směrnice spatřuji v tom, že cíle a zásady již dnes platné v oblasti autorského práva bylo nutné přizpůsobit novým okolnostem a podmínkám. Zatímco například omezení výjimky pro malé a nově vzniklé firmy pouze na tři roky považuji za chybu, na druhou stranu jsem toho názoru, že třeba proporcionalista odpovědnosti platforem za uživateli nahrávaný obsah byla do textu směrnice dostatečně promítnuta.

Agentura Evropské unie pro spolupráci energetických regulačních orgánů (A8-0040/2018 - Morten Helveg Petersen)

Podpořil jsem přepracované legislativní usnesení Evropského parlamentu o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se zřizuje Agentura Evropské unie pro spolupráci energetických regulačních orgánů (ACER). Domnívám se, že taková spolupráce mezi členskými zeměmi EU přiblíží k otevřenějšímu a lépe regulovanému trhu s elektřinou, s pozitivními dopady na životní prostředí, spotřebitele i ekonomiku jako takovou. ACER bude vykonávat úkoly v oblasti dohledu nad velkoobchodním trhem a přeshraniční infrastrukturou. Jejím účelem je také koordinace vnitrostátních regulací nebo udělování doporučení provozovatelům přenosových a distribučních soustav. Návrh je součástí důležitého balíčku „Čistá energie pro všechny Evropany”, jehož přijetí plně podporuji.

Zpráva o finančních trestných činech, vyhýbání se daňovým povinnostem a daňových únicích (A8-0170/2019 - Jeppe Kofod, Ludek Niedermayer)

Hlasoval jsem společně s dalšími 504 poslanci pro schválení Zprávy o finančních trestných činech, vyhýbání se daňovým povinnostem a daňových únicích, na které jsem se podílel společně s Jeppe Kofodem (S&D) jako spolu-zpravodaj. Zpráva obsahuje více než 200 doporučení, které mají zlepšit stávající nedostatečnou úroveň koordinace na evropské úrovni, například pokud jde o zrušení režimů tzv. zlatých víz, těsnější spolupráci členských zemí nebo upravení daňových systémů s ohledem na postupující digitalizaci. Domnívám se, že například vytvoření unijního orgánu, který by pátral po pachatelích praní špinavých peněz v EU, by přispělo ke snížení výnosů z této trestné činnosti, které dosahují až výše jednoho procenta HDP všech členských zemí. Zpráva upozorňuje i na možná nová ekonomická, fiskální a bezpečnostní rizika souvisejíci s vystoupením Velké Británie z EU.

Označování pneumatik s ohledem na palivovou účinnost a jiné důležité parametry (A8-0086/2019 - Michał Boni)

Hlasoval jsem ve prospěch návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o označování pneumatik s ohledem na palivovou účinnost a jiné důležité parametry a o zrušení nařízení (ES) č. 1222/2009, které doposud regulovalo problematiku označování pneumatik. Dané nařízení původní úpravu zjednodušuje a tím značně snižuje administrativní zátěž. Nová úprava bude mít také pozitivní efekt na životní prostředí, neboť mění systém označování pneumatik takovým způsobem, aby byla vozidla čistší, bezpečnější a tišší,  což povede k dekarbonizaci odvětví dopravy. Nová úprava by rovněž měla vést k vyšší informovanosti spotřebitele o palivové účinnosti, bezpečnosti a hluku. Při nákupu pneumatik tak budou mít k dispozici přesnější a srovnatelné informace.

Plnění souhrnného rozpočtu Evropské unie na rozpočtový rok 2017, oddíl III – Komise a výkonné agentury (A8-0110/2019 - Inés Ayala Sender)

Hlasoval jsem pro udělení absolutoria za plnění souhrnného rozpočtu Evropské unie na rozpočtový rok 2017 týkající se Komise a výkonné agentury doporučené Výborem pro rozpočtovou kontrolu. Součástí rozhodnutí o udělení absolutoria je i usnesení obsahující výzvy k řešení situace ohrožení právního státu v Maďarsku a Polsku a k boji proti korupci na Slovensku a poukazující na střet zájmů premiéra České republiky. V roce 2017 Evropská komise vykázala výdaje ve výši 137,4 miliard eur (v průměru 270 eur na jednoho obyvatele), její příjmy činily 139,7 miliard eur. Většina výdajů byla v rámci předpokládaného rozsahu, k překročení povolené tolerance došlo u politiky konkurenceschopnosti o 4,2 %, u soudržnosti o 3 % a u přírodních zdrojů o 2,4 %, avšak tyto nedostatky nakonec nebyly překážkou pro odsouhlasení absolutoria Evropským účetním dvorem.

Plnění rozpočtu Evropského podpůrného úřadu pro otázky azylu (EASO) na rozpočtový rok 2017 (A8-0123/2019 - Petri Sarvamaa)

Hlasoval jsem pro odložení udělení absolutoria za plnění souhrnného rozpočtu Evropské unie na rozpočtový rok 2017 týkající se Evropského podpůrného úřadu pro otázky azylu doporučené Výborem pro rozpočtovou kontrolu. Kromě Evropské komise a parlamentu se hlasovalo také o rozpočtech decentralizovaných agentur zřízených EU, kterých je v současné době 32. Jejich celkový rozpočet pro rok 2017 činil zhruba 2,24 miliardy eur, z čehož 72 % bylo financováno přímo z unijního rozpočtu. Výbor doporučil udělení absolutoria všem agenturám kromě Evropského podpůrného úřadu pro otázky azylu, u něhož poukázal na vícero pochybností odhalených Evropským úřadem pro boj proti podvodům (OLAF) při zadávání zakázek a některých platbách.

Obecná úprava spotřebních daní (A8-0117/2019 - Miguel Viegas)

Podpořil jsem návrh na přijetí návrhu směrnice Rady č. 2008/118/ES, která nahrazuje směrnici Rady 92/12/EHS a stanovuje obecnou úpravu spotřebních daní. Nová úprava lépe specifikuje proces výroby a skladování zboží podléhajícího spotřební dani a jeho přepravu mezi členskými státy. Hlavním účelem této převážně technické úpravy je zajistit, aby členské státy vybraly správnou daň. Tato směrnice je dalším krokem k dokončení jednotného trhu v oblasti daní. Kromě toho lze předpokládat, že některá z ustanovení směrnice, která do určité míry vedou ke zjednodušení jednotlivých procesů, budou mít pozitivní dopad na boj proti podvodům a na malé a střední podniky.

Nástroj pro sousedství a rozvojovou a mezinárodní spolupráci (A8-0173/2019 - Pier Antonio Panzeri, Cristian Dan Preda, Frank Engel, Charles Goerens)

Podpořil jsem návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se zřizuje nástroj pro sousedství a rozvojovou a mezinárodní spolupráci, který úspěšně prošel prvním čtením. Hlavním cílem tohoto nástroje je prosazování a podpora hodnot a zájmů EU v mezinárodním měřítku při zajištění synergických efektů různých politik vnější činnosti EU, kam spadá společná zahraniční a bezpečnostní politika, politika sousedství, rozvojová politika a politika humanitální pomoci. Návrh počítá s vyčleněním 89,2 miliard euro z celkového rozpočtu unie pro období 2021–2027 na nástroj pro sousedství a rozvojovou a mezinárodní spolupráci. Politiku sousedství, rozvoje a mezinárodní spolupráce je nutné považovat za klíčovou i proto, že přispívá k zajištění vnitřní a vnější bezpečnosti EU. Daný návrh slučuje několik nástrojů, které do této doby fungovaly odděleně, což přispěje ke snížení regulačních, administrativních a personálních nákladů.