Kdo jsem
Narodil jsem se v Brně 13. března 1966. Na zdejší Masarykově univerzitě jsem absolvoval obor Operační výzkum a teorie systémů. Po studiu jsem působil krátce v oblasti výzkumu. Zlom nastal v roce 1991 s mým nástupem do centrální banky, kam jsem přišel v rámci tréninkového programu zaměřeného na finanční trhy, který zajišťovala Světová banka. Po pěti letech jsem se stal ve svých 29 letech (tehdy) nejmladším členem Bankovní rady České národní banky (ČNB). V prosinci 2000 jsem byl jmenován viceguvernérem a funkci jsem obhájil v roce 2002. Následně jsem pracoval jako ředitel v Deloitte ČR (2008-2014).
Zúčastnil jsem se řady studijních pobytů a stáží, a to zejména v oblasti kapitálového trhu, obchodování s deriváty a řízení rizik. Těmito tématy se zabývám i nyní na odborných konferencích, kurzech a ve své publikační činnosti. Podílel jsem se na analýzách měnově-politického schématu ČNB a na změně způsobu provádění měnové politiky.
Zaměřuji se také na problematiku měnové politiky v centrálních bankách jiných zemí. Po krizi na rozvíjejících se trzích v roce 1997 jsem působil v pracovní skupině, která pracovala na analýze možných změn ve finančním systému. Podílím se na činnosti pracovních skupin MMF a IBRD ohledně správy a makroekonomickém významu devizových rezerv.
Zejména po odchodu z ČNB jsem aktivně vystupoval v médiích, psal jsem mnoho článků zaměřených zejména na ekonomickou politiku, společenské otázky a Evropskou Unii. Většina byla publikována v Respektu a Hospodářských novinách.
Pro mě do té doby neznámou politickou kariéru jsem započal po úspěšné kandidatuře na poslance Evropského parlamentu v květnu 2014. Kandidoval jsem za TOP 09 / STAN. V listopadu 2017 jsem se pak stal členem TOP 09. Za TOP 09 / STAN jsem kandidoval také v květnu 2019 a opět získal důvěru voličů.
MÁ PRÁCE V EVROPSKÉM PARLAMENTU
V Evropském parlamentu jsem členem poslaneckého klubu Evropské lidové strany (ELS), největšího klubu v Evropském parlamentu. V rámci klubu jsme vytvořili společnou českou delegaci, kterou vedu.
Moje práce ve výborech Evropského parlamentu je převážně ekonomicky zaměřena. Jsem 1. místopředsedou Hospodářského a měnového výboru (ECON) a členem stálého podvýboru pro daňové záležitosti (FISC).
V Parlamentu se zároveň zabývám daňovými tématy. Byl jsem členem Zvláštních a Vyšetřovacích ad-hoc výborů pro daňová rozhodnutí, finanční kriminalitu, vyhýbání se daňovým povinnostem a daňové úniky (TAXE, TAXE 2, PANA, TAX3). V roce 2020 jsem se stal členem nově vytvořeného stálého podvýboru pro daňové záležitosti (FISC), který navazuje na práci předešlých čtyř ad-hoc výborů.
Jsem také náhradníkem ve Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku (ITRE) a nově jsem náhradníkem ve Výboru pro dopravu a cestovní ruch (TRAN). Zároveň působím jako náhradník v Delegaci pro vztahy s Běloruskem (D-BY) a v Delegaci pro Korejský poloostrov (D-KOR).
JSEM AUTOREM NÁSLEDUJÍCÍCH ZÁVĚREČNÍCH ZPRÁV PARLAMENTU
Výbor ECON: Byl jsem zpravodajem projednávané zprávy o použitelnosti dat v důsledku vypuknutí krize COVID-19.
Výbor ECON: Byl jsem stínovým zpravodajem projednávané zprávy o regulaci finančních benchmarků.
Zvláštní výbor TAXE: Byl jsem spolu-zpravodajem závěrečné zprávy, která obsahuje doporučení a návrhy řešení v boji s nekalými daňovými praktikami.
Zvláštní výbor TAX3: Byl spolu-zpravodajem závěrečné zprávy.


Luděk Niedermayer
Poslancem Evropského parlamentu jsem byl zvolen za TOP 09/STAN v květnu 2014 a pak znovu na konci května 2019. V listopadu 2017 jsem se pak stal členem strany TOP 09.
V Evropském parlamentu náleží naše skupina poslanců, stejně jako poslanci zvolení za KDU-ČSL do poslaneckého klubu Evropské lidové strany (ELS). V klubu jsme vytvořili společnou delegaci, kterou vedu.
Jsem místopředsedou Hospodářského a měnového výboru (ECON) a jako náhradník působím ve Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku (ITRE) a nově ve Výboru pro dopravu a turismus (TRAN). Byl jsem členem Zvláštního výboru pro daňová rozhodnutí a jiná opatření podobná svojí povahou nebo účinkem (TAXE a TAXE 2) a Vyšetřovacího výboru pro prošetření údajných porušení a nesprávného úředního postupu při uplatňování právních předpisů Unie v souvislosti s praním peněz, vyhýbáním se daňovým povinnostem a daňovými úniky (PANA). Na práci těchto tří výborů navazuje další Zvláštní výbor pro finanční kriminalitu, vyhýbání se daňovým povinnostem a daňové úniky (TAX3), kterého jsem byl od března 2018 členem a spolu-zpravodajem závěrečné zprávy. Od konce roku 2015 do března 2016 jsem byl dále náhradníkem ve Vyšetřovacím výboru pro měření emisí v automobilovém průmyslu (EMIS). Působím také v Delegaci pro vztahy se Spojenými státy a jsem náhradníkem v Delegaci pro Korejský poloostrov.
Nicméně těžištěm mé práce je výbor ECON a práce za naši delegaci v rámci ELS.
Politikem jsem do roku 2014 nikdy nebyl. Předtím jsem pracoval jako ředitel v Deloitte ČR (2008-2014) a jako zaměstnanec České národní banky (1991-2008), kde jsem byl členem Bankovní rady (1996-2008) a viceguvernér v České národní bance od prosince 2000. Vystudoval jsem Operační výzkum a teorii systémů na brněnské Masarykově univerzitě (dříve UJEP).
- Zachování hlavních principů z politik EU. Například svobody pohybu, Schengenského prostoru či solidarity, jakou je například kohezní politika a společné řešení krizí.
- Prohlubování jednotného trhu a boj s protekcionizmem jednotlivých členských států. Odpovědnost k životnímu prostředí musí být součástí našich politik.
- Kvalitní, dodržovaná a vymahatelná pravidla pro ekonomickou koordinaci. Vítám posílení koordinace hospodářských politik a nové nástroje (Bankovní Unie, Fiskální pakt, ESM) pro Eurozónu i celou EU.
- „Lepši regulaci“, tedy neregulování oblastí, které zásahy nepotřebují a dodržování principu subsidiarity a proporcionality. Požaduji lepší pravidla umožňující férovější výběr nejen podnikových daní.
- Zachování ekonomických sankcí proti Rusku do doby, než budou důsledně naplňovány Minské dohody a Krym navrácen Ukrajině.
- Přijetí Transatlantické dohody o obchodu a investicích mezi Spojenými státy a Evropskou unií (TTIP).
- Přijetí eura, až na něj bude Česká republika připravena. Euro považuji díky zlepšeným pravidlům za pro Evropu velmi důležitý a dobře fungující projekt.