Kdo jsem
Narodil jsem se v Brně 13. března 1966. Na zdejší Masarykově univerzitě jsem absolvoval obor Operační výzkum a teorie systémů. Po studiu jsem působil krátce v oblasti výzkumu. Zlom nastal v roce 1991 s mým nástupem do centrální banky, kam jsem přišel v rámci tréninkového programu zaměřeného na finanční trhy, který zajišťovala Světová banka. Po pěti letech jsem se stal ve svých 29 letech (tehdy) nejmladším členem Bankovní rady České národní banky (ČNB). V prosinci 2000 jsem byl jmenován viceguvernérem a funkci jsem obhájil v roce 2002. Následně jsem pracoval jako ředitel v Deloitte ČR (2008-2014).
Zúčastnil jsem se řady studijních pobytů a stáží, a to zejména v oblasti kapitálového trhu, obchodování s deriváty a řízení rizik. Těmito tématy se zabývám i nyní na odborných konferencích, kurzech a ve své publikační činnosti. Podílel jsem se na analýzách měnově-politického schématu ČNB a na změně způsobu provádění měnové politiky.
Zaměřuji se také na problematiku měnové politiky v centrálních bankách jiných zemí. Po krizi na rozvíjejících se trzích v roce 1997 jsem působil v pracovní skupině, která pracovala na analýze možných změn ve finančním systému. Podílím se na činnosti pracovních skupin MMF a IBRD ohledně správy a makroekonomickém významu devizových rezerv.
Zejména po odchodu z ČNB jsem aktivně vystupoval v médiích, psal jsem mnoho článků zaměřených zejména na ekonomickou politiku, společenské otázky a Evropskou unii. Většina byla publikována v Respektu a Hospodářských novinách.
Pro mě do té doby neznámou politickou kariéru jsem započal po úspěšné kandidatuře na poslance Evropského parlamentu v květnu 2014. Kandidoval jsem za TOP 09 / STAN. V listopadu 2017 jsem se pak stal členem TOP 09. Za TOP 09 / STAN jsem kandidoval také v květnu 2019 a opět získal důvěru voličů.
MÁ PRÁCE V EVROPSKÉM PARLAMENTU
V Evropském parlamentu jsem členem poslaneckého klubu Evropské lidové strany (ELS), největšího klubu v Evropském parlamentu. V rámci klubu jsme vytvořili společnou českou delegaci, kterou vedu.
Moje práce ve výborech Evropského parlamentu je převážně ekonomicky zaměřena. Jsem 1. místopředsedou Hospodářského a měnového výboru (ECON) a členem stálého podvýboru pro daňové záležitosti (FISC), který navazuje na práci předešlých čtyř ad-hoc výborů. Jsem také členem Delegace pro vztahy se Spojenými státy.
V Parlamentu se zároveň zabývám daňovými tématy. Byl jsem členem zvláštních a vyšetřovacích ad-hoc výborů pro daňová rozhodnutí, finanční kriminalitu, vyhýbání se daňovým povinnostem a daňové úniky (TAXE, TAXE 2, PANA, TAX3).
Jsem také náhradníkem ve Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku (ITRE) a ve Výboru pro dopravu a cestovní ruch (TRAN). Zároveň působím jako náhradník v Delegaci pro vztahy s Běloruskem (D-BY) a v Delegaci pro Korejský poloostrov (D-KOR).
JSEM AUTOREM NÁSLEDUJÍCÍCH ZÁVĚREČNÝCH ZPRÁV PARLAMENTU
Výbor ECON: Jsem stínovým zpravodajem zprávy o návrhu směrnice Rady o zajištění globální minimální úrovně zdanění nadnárodních skupin v Unii.
Výbor ECON: Byl jsem zpravodajem zprávy o spravedlivém a jednoduchém zdanění podporujícím strategii oživení.
Výbor ECON: Byl jsem zpravodajem projednávané zprávy o použitelnosti dat v důsledku vypuknutí krize COVID-19.
Výbor ECON: Byl jsem stínovým zpravodajem projednávané zprávy o regulaci finančních benchmarků.
Výbor ECON: Byl jsem navrhovatelem stanoviska ke zprávě o návrhu souhrnného rozpočtu Evropské unie na rozpočtový rok 2022.
Výbor ECON: Byl jsem stínovým zpravodajem zprávy o revizi makroekonomického legislativního rámce v zájmu lepšího dopadu na evropskou reálnou ekonomiku, větší transparentnosti rozhodovacího procesu a zvýšení demokratické odpovědnosti.
Zvláštní výbor TAXE: Byl jsem spolu-zpravodajem závěrečné zprávy, která obsahuje doporučení a návrhy řešení v boji s nekalými daňovými praktikami.
Zvláštní výbor TAX3: Byl jsem spolu-zpravodajem závěrečné zprávy.
Výbor TRAN: Byl jsem stínovým navrhovatelem stanoviska ke zprávě o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o bateriích a odpadních bateriích.


Luděk Niedermayer
- Zachování hlavních principů z politik EU. Například svobody pohybu, Schengenského prostoru či solidarity, jakou je například kohezní politika a společné řešení krizí.
- Prohlubování jednotného trhu a boj s protekcionizmem jednotlivých členských států. Odpovědnost k životnímu prostředí musí být součástí našich politik.
- Kvalitní, dodržovaná a vymahatelná pravidla pro ekonomickou koordinaci. Vítám posílení koordinace hospodářských politik a nové nástroje (Bankovní Unie, Fiskální pakt, ESM) pro Eurozónu i celou EU.
- „Lepši regulaci“, tedy neregulování oblastí, které zásahy nepotřebují a dodržování principu subsidiarity a proporcionality. Požaduji lepší pravidla umožňující férovější výběr nejen podnikových daní.
- Zachování ekonomických sankcí proti Rusku do doby, než budou důsledně naplňovány Minské dohody a Krym navrácen Ukrajině.
- Přijetí Transatlantické dohody o obchodu a investicích mezi Spojenými státy a Evropskou unií (TTIP).
- Přijetí eura, až na něj bude Česká republika připravena. Euro považuji díky zlepšeným pravidlům za pro Evropu velmi důležitý a dobře fungující projekt.