Big_loader_ajax

ThinkTank: Proč se většina dětí obává matematiky? Mohou za to učitelé? Způsob výuky?

02.05.2018

Přijímací zkoušky na střední školy opět ukázaly, že české děti mají potíže s matematikou. Jedni tvrdí, že vinu nese tradiční způsob, jakým se tento předmět učí. Jiní jsou zase skeptičtí k různým novým alternativním metodám, třeba k té, kterou sestavil profesor Hejný. Co je třeba udělat, aby matematika přestala být strašákem?
Luděk Niedermayer
Jako matematik nejsem nestranný, ale myslím, ze slušné zvládnutí základní matematiky je velmi důležitý vklad pro život. Problém osobně vidím hodně ve způsobu výuky (a možná i přístupu části učitelů a rodičů) a silně "výkonnostně zaměřeném" hodnocení.

Rut Bízková
Matematika není snadný obor a najít k němu cestu není jednoduché. Ale nezbytné - bylo by vhodné znát alespoň základní počty. Minule jsem chtěla v obchodě třetinu šišky sýra - prodavačka nevěděla, kolik to je. A takoví lidé si berou hypotéky....

Ivan Derer
Na gymnáziu i na vysoké škole jsem měl vždycky pocit, že učitelé chtěli hlavně ukázat, že oni tomu rozumí. To mě moc nezajímalo. Ale pak jsem celý život počítal, že je lepší něco prodat dráž než to koupim a ne naopak, a tak se mi matematika hodila.

Ivan Štampach
Matematika vyžaduje pečlivé myšlení. Je v rozporu s tak rozšířenou duševní leností. Rozhodně je třeba se poohlédnout po didaktice výuky matematiky v zemích, kde matematika není strašákem a kde je věda a vzdělanost na nesrovnatelně vyšší úrovni.

Zbyněk Vlk
Každé dítě je jiné a k čemu bude třeba budoucí hudebník potřebovat znát exponenciální funkce, logaritmy a integrály? A k čemu jsme je kdy použili my ostatní? Matematika jako základ je OK, ale ne pro všechny na tak odborné a od života odtržené úrovni.

Radkin Honzák
Mám za to, že zatímco spoustu věcí lze odvodit z denní zkušenosti a folkloru, základy matematiky je nutno opravdu namemorovat. Byla to vždy větší práce než si něco přečíst a porozumět tomu a dnes je to všeobecně vyhlašováno za zbytečné až odporné.

Josef Bouška
Způsob výuky na českých školách je nešťastný, ale každý také nemá vlohy na všechno. Škola má především rozvíjet studenty v oblastech, na které mají talent, ne zabíjet jejich nadání tím, že všechnu energii věnují předmětům, které jim jdou nejméně.

Dušan Tříska
Strach jde z toho, že zejména v matematice se docela dobře pozná, kdo a co se naučil, tj. skutečně pochopil.

Edvard Outrata
Studenti se vždy obávali matematiky,bývalo však jasné,že vzdělání bez ní není úplné.Jen tento předmět učí čistému logickému myšlení.Nelze v ní nic okecat.U maturity má být povinná,nikoli výběrová. Mnoho záleží na učitelích,ale také na koncepci výuky.

Marek Vácha
Proč se jí děti bojí, nevím. Co naopak vím je, že matematika naučí logicky a přesně myslet. Pro obecné vzdělání je neobejitelná. Právě proto, že je pravoúhlá a bez emocí, nuly a jedničky a nic víc. Čistá filosofie, díky které ale máme sondy na Marsu.

Daniel Kvasnička
Číslům se obecně nevěří. Ten plácne to a druhý řekne z obrazovky ono. Komu se chce počítat? Proč taková nesmyslnost? A proč se učit teoretickou matematiku? Ano, bylo by dobře, kdyby učitelé užívali všechny metody a dělali to rádi! Kdo počítá, myslí!

Daniel Münich
Řešit problém bičem jednotných přijímaček a přísnou maturitou, je příznakem bezradnosti, neschopnosti a netrpělivosti. Řešením je zajištění dostatku kvalitních a k výuce matematiky aprobovaných učitelů -> výrazně vyšší platy + lepší příprava pedagogů

František Fuka
Pokud mají děti nechuť k matematice, je zapotřebí vysvětlit jim, k čemu dnes matematiku potřebují. Nuže, k čemu ji potřebují?
 
Původní článek si můžete přečíst zde
Autor článku : Libor Stejskal
Zdroj : iHNed.cz