Big_loader_ajax

Reforma autorských práv na internetu

08.12.2018

Luděk Niedermayer byl hostem pořadu Den podle na ČRo Plus.
Lucie VOPÁLENSKÁ, moderátorka
--------------------
Evropská směrnice navrhující reformu autorských práv na internetu je stále častějším předmětem diskuzí a lobbingu. Naposledy se o ní v Evropském parlamentu hlasovalo v září, teď by měla přijít na řadu opět, a jde především o sporné články 11 a 13. Článek 11 se týká návrhu na tak zvanou "Link Tax", tedy na daň, či poplatek za sdílení odkazů na autorský obsah na internetu a sociálních sítích. Taková daň by se rozhodně netýkala koncových uživatelů, ale například po Facebooku či po Googlu ji požadují média. Mají za to, že v podstatě dotují velké firmy, jež na sdíleném obsahu vydělávají. Ještě větší pozornost však v poslední době upoutává článek 13, proti kterému se začal vymezovat kdekdo. Google ale i menší firmy formou videí, otevřených dopisů či petic, no a z druhé strany už i nejširší veřejnost skrze své europoslance. Na telefonu teď máme jednoho z nich, Luďka Niedermayera, zvoleného za TOP 09 a STAN, který v minulosti směrnici podpořil a tématu se věnuje. Dobrý den vám přeji.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec
--------------------
Dobrý večer.

Lucie VOPÁLENSKÁ, moderátorka
--------------------
Pane Niedermayere, už jsme spolu jednou o tom mluvili, o tomto tématu, je to velmi složité, ale pojďme to zkusit nějak zjednodušit a začněme článkem 11, o té tak zvané "dani za odkaz". Je z vašeho pohledu pravda na straně těch, kdo vytvářejí obsah a tvrdí, že ti velcí by za něj měli platit?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec
--------------------
Myslím si, že ano. Dělat kvalitní novinařinu, produkovat kvalitní analýzy a články je nesmírně drahá věc. A pokud ti, kteří je budou tvořit, nedostanou odměnu za to, že ho vytvořili, tak budeme mít velký problém s tím, aby kvalitní novinařina fungovala. A je nepřijatelné, aby někdo se obohacoval na úkor toho, že využívá bez nějakého souhlasu a bez náležité kompenzace to, co vytvoří někdo jiný, a to je bohužel to, co se děje.

Lucie VOPÁLENSKÁ, moderátorka
--------------------
A co argument, že třeba Google médiím v podstatě pomáhá, když zveřejňuje na Google News agregáty jejich článků a tím své uživatele dovádí k obsahu těchto médií. Tento argument nelze brát příliš vážně, je to trochu demagogie, nebo jak to hodnotíte?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec
--------------------
Záleží to na detailech. V okamžiku, pokud by opravdu přes nějaké jiné platformy byli ti čtenáři směřováni na webové stránky těch médií, na kterých by ty média prodávaly reklamu a získávaly z toho nějaký prospěch, tak by to asi bylo v pořádku, ale je to právě otázka té míry. Existují i stránky, které bez jakéhokoliv svolení přebírají celý obsah, který získají někde v médiích. V některých případech třeba uvádí jenom nějakou krátkou anotaci, která je dlouhá několik vět, ale řadě těch čtenářů to prostě stačí. Zůstanou na té stránce, teďka můžeme říct například Googlu, i když to nemusí být tento případ, ten Google s tím prodá obrovské množství reklamy, ze které má miliardové zisky a vlastně ten čtenář už na tu stránku těch médií neprojde. Takže díky tomu, že ten tak zvaně Google v tomto případě využije to, co novináři vyprodukovali, tak on z toho má 100 procent prospěchu a ty média z toho mají 0, a to je stav, který je těžko přijatelný.

Lucie VOPÁLENSKÁ, moderátorka
--------------------
Opravdu to vidíte takhle 100 ku 0, ano?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec
--------------------
V některých případech se to může stát, a to je ten případ, kdy je využita třeba nějaká relativně malá část toho článku, tomu čtenáři to stačí a už nějak dál nekliká. Samozřejmě v okamžiku, a já jsem byl příznivcem toho, aby ty hyperlinky třeba uvozené jednou větou nebo například nějakou miniaturní fotografií, tak si myslím, že to naopak je v zájmu médií, protože ta jedna věta by tomu čtenáři neměla stačit a musel by pak na ní kliknout a v okamžiku, kdy by byl přesměrovaný na ten portál toho originálního zdroje informací, tak by to bylo v pořádku. Čili je to o detailech a o tom, že ten dnešní stav opravdu férový není.

Lucie VOPÁLENSKÁ, moderátorka
--------------------
Tak, a pane Niedermayere, už je plus mínus jasné, jak by se v případě zavedení toho článku 11 velcí hráči zachovali? Jako Google, Facebook... Jak vlastně momentálně vypadají jednání s nimi ohledně této daně za link, daně za odkaz?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec
--------------------
Tak, nejedná se, parlament nejedná s nimi a já nejsem v právním výboru, čili já u toho jednání /nesrozumitelné/ nejsem, ale protože vím, že je to předmětem velmi širokého zájmu veřejnosti, tak se snažím ty informace sledovat. Čili nyní probíhá jednání parlamentu a já musím říct, že ten text o parlamentu já nepovažuju za extrémně kvalitní, ale bylo dobré, aby se to jednání posunulo do té dnešní fáze, a proto jsem ho podporoval. A jednají se zástupci státu. Za Českou republiku v té radě tuším je ministr kultury a vyjednává rakouské předsednictví a oni hledají nějaký kompromis, kompromis mezi zájmy, v tomto případě novinářů, kteří vytvářejí obsah, platforem, jako je Google, Facebook, ale spoustu jiných, a samozřejmě zejména uživateli, protože jde o to, aby ta dohoda, to nové znění nezasáhlo do života uživatelů nějakým negativním způsobem.

Lucie VOPÁLENSKÁ, moderátorka
--------------------
No a tedy s tímto článkem 11, než ho opustíme, tak to momentálně vypadá jak? Bude v tom znění v jakém je teď, nebo co lze očekávat, až se bude finálně schvalovat?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec
--------------------
Já myslím, že... Myslím si, že celá ta směrnice dozná změny a zejména tím, že je to vlastně směrnice, tak to znamená, že jednotlivé země Unie to budou převádět do svého právního řádu, a až poté, co my uvidíme tu českou verzi toho převedení té směrnice do českého právního řádu, budem vidět, jaký bude ten konkrétní dopad. Ale myslím si, že ten parlamentní text nebude zdaleka ten definitivní a nebylo by to tak dobře. A tady bude ta diskuze o těch detailech, to znamená o tom, jak moc toho textu už je za hranou toho, že by bylo třeba, aby tam byla ta dohoda mezi těmi platformami a médii. Ale to, jak to pak v praxi bude vypadat, bude záležet na tom, jakou strategii zvolí ty jednotlivé mediální domy, jakou strategii také zvolí Facebook či Google, to znamená, jestli budou upřednostňovat kvalitní zprávy, anebo informace, které budou moci zveřejňovat za nejnižší ceny.

Lucie VOPÁLENSKÁ, moderátorka
--------------------
Rozumím. Pojďme ještě, ať to stihneme, k článku 13, protože o ten se v poslední době veřejnost zajímá snad ještě více a zajímají se o něj ve velké míře teenageři a děti, protože například v Čechách děti sledují video youtubera Kovyho, který na YouTube vlastněném Googlem upozorňuje, že po přijetí článku 13 by on ani další pak nemohli vytvářet například zábavné parodie s použitím již existujících děl. Ty děti jsou poměrně vyděšené. Vysvětlím, že v tom článku 13, nebo z něj vyplývá, že poskytovatelé by se měli s autory obsahu nějak dohodnout, a z toho se také ve výkladech dovozuje, že bude patrně nutný monitoring veškerého obsahu nahraného uživateli, aby se zjistilo, zda neobsahuje něco, co podléhá autorskému právu. No a teď mě zajímá, jsou dnes firmy schopné to technicky zajistit?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec
--------------------
Jsou schopné to zajistit. Je to otázka nákladu a je to otázka té přesnosti, protože v tom ideálním světě by se nemělo to omezení dotknout ničeho, co je legální, včetně určitých forem parodií, pro které tuším existuje nějaká jasně definovaná výjimka, a zároveň by se zajistilo to, že ten nelegální obsah tam žádný nebude. Čili to by byl ten ideální svět, ke kterému se můžeme přiblížit, ale je to samozřejmě otázka nákladu. Některé firmy...

Lucie VOPÁLENSKÁ, moderátorka
--------------------
No, promiňte, že vám do toho skáču, momentálně... Já vím, že jsem se ptala na tu technologii a na ty náklady, ale když jste zmínil zachování autorských práv a zároveň výjimku pro parodie, tak, z hlediska autorů, tak vlastně parodie nic nemění na tom, že je to moje autorské právo, že, takže vlastně tomu moc jako nerozumím té výjimce, ale má fungovat...

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec
--------------------
Ten právní režim už teďka proto existuje a samozřejmě je to, v některých případech opravdu se mohou objevit hraniční případy, kdy někdo by to mohl vydávat za parodii, ale zjevně to parodie není, čili asi tam existují hraniční případy, ale pokud se bavíme o tom, že ve videu Kovyho se objeví nějaká krátká ukázka z něčeho, co on využije pro parodování, nebo pro tu svojí message, kterou tím klipem vytváří, tak toho by se to týkat nemělo, ale ta otázka režimu ....

Lucie VOPÁLENSKÁ, moderátorka
--------------------
Ano, pojďme zpátky k tomu...

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec
--------------------
Těch parodií již existuje nyní.

Lucie VOPÁLENSKÁ, moderátorka
--------------------
Hm. Fajn. A pojďme tedy zpátky, to by mě zajímalo, k těm nákladům za ony monitorovací technologie, nebo jak to říct, protože YouTube už vlastně dnes používá tak zvaný ID Content, tedy systém na detekci kradeného obsahu, kritici říkají, že nikoliv bez problémů, uživatelé o tom určitě vědí své. Ale teď, co ty menší firmy? Například menší evropské platformy a studia, která poslala do europarlamentu dokonce petici?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec
--------------------
Především těch úplně nejmenších, těch mikropodniků, se ta regulace v tom znění parlamentu netýká a myslím si, že klíčovým momentem je přiměřenost, a to i v tom parlamentním textu je a podle mě to tam jednoznačně musí zůstat. To znamená, že když se bavíme o obrovských platformách, které vydělávají vlastně miliardy dolarů nebo eur tím, že zpřístupňují videa svých uživatelů, tak u nich podle mě ta úroveň tý technologie a kvality, a to filtrování těch věcí, které se tam nesmí dostat, musí být na úplně jiném stupni, než když se bavíme o nějakých malých platformách, které podnikají s malým nebo prakticky s žádným ziskem, čili myslím si, že ta přiměřenost, to je ten první moment, a teďka v té kampani, kterou YouTube i v České republice rozjel, vlastně zaznívá apel na tom, abychom řekli, že Google vyvinul nějakou technologii, jmenuje se to Content ID, takže řekněme, že Content ID je ten správný filtr. A bude stačit, že když firma si od Googlu koupí Content ID a všechno bude v pořádku. S tímhle já bych docela silně nesouhlasil, protože jedním z požadavků, kteří také poslanci tuším v nějakém recitálu /vznáší/, je to, že by to nemělo vést k automatickému mazání obsahu, čili každý ten obsah, který by byl smazaný, a to je prostě, chápu, že pro toho youtubera, který nějaké to dílo vytvoří a je přesvědčený o tom, že je legální, tak když na základě toho, že tam dojde k nějaké shodě, s jakousi stopou mu to někdo vymaže, tak on to považuje za velmi nefér a myslím si, že...

Lucie VOPÁLENSKÁ, moderátorka
--------------------
Ale jestli vás dobře chápu, nemusí to být automaticky?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec
--------------------
... By nebylo v pořádku. No nemělo by to být...

Lucie VOPÁLENSKÁ, moderátorka
--------------------
A vlastně to nemusí být automatické?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec
--------------------
No, naopak, já bych dokonce řekl, že by to nemělo být automaticky. Ta technologie by se mohla používat pro nějakou primární detekci toho problematického obsahu, a mimochodem, na to musí být samozřejmě spolupráce těch vlastníků ochranných práv a těch platforem, a poté myslím si, že to rozhodnutí, jak silná musí být ta detekce, aby došlo k vymazání toho obsahu, nemůže prostě spoléhat jenom na nějaké technology. Čili samozřejmě, čím je ta platforma větší a bohatší, tím větší energii by měla vynaložit na to, aby tam nedocházelo ke krácení těch autorských práv, a stejně tak, aby veřejnost, široká veřejnost nebyla postižena tím, že jejich produkty budou neoprávněně mazány.

Lucie VOPÁLENSKÁ, moderátorka
--------------------
Říká europoslanec zvolený za TOP09 a Starosty a nezávislé, Luděk Niedermayer. Já vám moc děkuju za váš čas, že jste nám věnoval tolik, a za rozhovor. Mějte se hezky, na slyšenou.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec
--------------------
Na shledanou.
Zdroj : ČRo Plus