Big_loader_ajax

O střetu zájmů s europoslancem Luďkem Niedermayerem

10.12.2019

Přepis rozhovoru Luďka Niedermayera pro ČRo Plus.
Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Původní prudká přestřelka v bitvě o údajný střet zájmů Andreje Babiše utichla a situace přechází v zákopovou válku. Členové hnutí ANO říkají, že jejich šéf v žádném střetu zájmů není a České republice nehrozí, že by kvůli tomu musela do evropského rozpočtu vracet nějaké peníze. Opozice je naopak přesvědčena, že závěry auditu Evropské komise jsou tak devastující, že by se Andrej Babiš měl vzdát premiérské funkce. Do jaké míry celá věc přesahuje hranice České republiky a stává se i evropským tématem? Dobrý poslech přeje Jan Bumba. Naším hostem je europoslanec TOP 09 Luděk Niedermayer. Dobrý den.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Dobrý den.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Dá se říci, jak živé téma v europarlamentu je právě tento audit týkající se údajného střetu zájmů Andreje Babiše?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Je to docela živé téma, ale není to téma nové, protože ta diskuse o tom střetu zájmů a v širším kontextu o kohezní politice, to znamená, jakým způsobem končí ty peníze, které poměrně velkoryse ty bohaté země posílají do těch chudých zemí, to je ve velmi horké téma a je to navíc téma, které může mít dalekosáhlé následky, protože pokud ty peníze končí nějakým podivným způsobem, tak to výrazně snižuje schopnost těch politiků, kteří hájí myšlenky solidarity v Evropské unii a pomoci těm chudším zemím, tak pro ně je stále těžší tuto politiku udržovat a vysvětlovat svým občanům.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Ptají se vás třeba kolegové i neoficiálně, když se potkáte mimo jednání, co se to v Česku děje?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Není to v žádném případě všech 700 poslanců, ale hodně poslanců, které to zajímá. Ten parlament funguje hodně po takových odborných úrovních, které se shlukují do těch výborů nebo do podobných výboru a v tomto hraje největší roli ten výbor kontrolní, CONT, a tam, myslím si, asi bych odhadoval, že každý poslanec o této kauze ví velmi dobře stejně tak jako ví třeba o problémech v Maďarsku s kohezními penězi a pak je to úroveň té nejvyšší politiky, kde například mně už několikrát volal šéf naší frakce a probírali jsme spolu, jak je tady tahle situace závažná a jak také například němečtí poslanci mají vysvětlovat tuto kauzu doma, protože Německo je jedním z hlavním přispěvatelů do kohezní politiky.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
No, a co jste jim říkal?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
No, že velkou část toho problému si musíme vyřešit my tady v Čechách sami, protože je to problém toho, koho jsme si zvolili, respektive to, jak ten, kdo byl zvolen se chová v té vedoucí funkci, ale zároveň to také volá po zlepšení fungování Evropské unie a možná přiostření tady v této oblasti, protože se mi zdá, že někdy to trvá příliš dlouho než Evropská komise se ujme té role, kterou má, to znamená toho, kdo by měl dbát na dodržování zákonů.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Pokud ty debaty se vedou na různých úrovních, je nějaký jednoznačnější závěr, jestli tedy je to věc, která se primárně týká České republiky, kterou si musí Česká republika vyřešit, anebo jestli to tedy má už nějaký evropský přesah.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Určitě z hlediska Evropské unie se tady jedná o to, jestli česká vláda řádně dbá na dodržování českých zákonů a evropských zákonů, a to vlastně spadá do toho širokého kontextu té otázky vlády práva, což je věc, která se řeší vůči, vůči Maďarsku, vůči Polsku a je vlastně velmi nešťastné, výsledek toho auditu není, že by Evropská komise řešila Agrofert nebo řešila, řešila osobu pana premiéra, ona řeší, jestli české orgány si počínají správně, pracují podle českých a evropských zákonů, a to je velmi závažné téma, a to je evropské téma, jakkoliv mně připadá, že je smutné, že jsme to nechali tak daleko dojít my tady doma, připadá mi, jak se často říká o takové té žábě, která je v hrnci, který se vaří a furt si toho nevšímá.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Že se postupně zvyšujete teplota.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Tak já mám pocit, že u nás se to stalo a my jsme se krok za krokem s tím stavem smiřovali a teďka nám ta Evropská komise, myslím si, velmi srozumitelnými slovy řekla, že opravdu je to už hrozně daleko a že to tak dál nejde.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
No, několik těch slov odcituji v té auditní zprávě, kterou tady Český rozhlas má k dispozici, se píše, cituji: "Kontrolní systém efektivně nezajistil kontrolu, včetně toho, že by zamezil střetu zájmů podle článku 32 bodů 3 finančního nařízení z roku 2012 a § 4 odstavce 1 českého zákona o střetu zájmů," konec citátu. Vyplývá tedy z toho jednoduše, že ta kontrola v Česku selhala?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Ano, bezesporu selhala a dokonce na dvou úrovních, a to je jedna z věcí, která se bude muset ještě v Bruselu dořešit, protože ty konflikty zájmů jsou vlastně 2. Ten jeden, který vy citujete, je konflikt zájmů, který vychází z toho, že je součástí práva Evropské unie a tedy našeho práva, že když někdo pobírá dotace, tak musí splňovat zákony evropské a zákony české. A tady je komise velmi silného názoru, že státní orgány České republiky nedbaly na to, aby byl dodržován český zákon o střetu zájmů, ale pak je tady finanční nařízení z loňského roku Evropské unie, které definuje konflikt zájmů velmi široce. A zdá se mi, že ani to nařízení se nějakým způsobem nedostalo jaksi do fungování českých orgánů, a to je věc, která bude ještě stále pokračovat a ze které se nedostaneme hypoteticky, kdyby se změnil náš zákon o střetu zájmů tak, aby byl pro pana premiéra příznivější.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Mohlo by ale toto nové nařízení, o kterém hovoříte, které tedy platí od minulého roku, nějak se vztahovat na věci, které se udály předtím, mohlo by se to nějak aplikovat třeba na dotace, které byly placeny, já nevím v roce 2017?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Ne, od, toto se týká dotací od srpna loňského roku, ale je to něco, co jako jen tak neskončí, všiml jsem si, že, že u nás doma poslanci zařídili, že dotace, například vyplácené přes zemědělský fond nebudou podléhat rozpočtovým pravidlům a tím se jaksi vyvlékli z režimu střetu zájmů, což považuju za dost neuvěřitelné, tak žádný takový trik nám nepomůže, protože to finanční nařízení platí a bezesporu Evropská komise bude více a striktněji dohlížet na to, zdali ho členské země dodržují.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Musím se vrátit zpátky k té kontrole. Jak je to tedy možné, že české orgány si ničeho nevšimly a auditoři Evropské komise takhle jednoznačně konstatují, pozor stala se chyba.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Ty problémy jsou dvojího typu si uvědomme. Jeden je ten problém konfliktu zájmů, kde z nějakého důvodu v rámci české státní správy vznikl právní názor, že firma Agrofert není a pan premiér nejsou v konfliktu zájmů. Možná, že to je nějaký právní názor, který, já nejsem právník, který možná se nějakému právníkovi podařilo vykonstruovat, ale zároveň já musím říct, že mně je mnohem sympatičtější to pojetí práva, které prezentuje vlastně ve svém nálezu Evropská komise, která se dívá na tu věcnou stránku věci, a říkat to, že někdo něco nějak právně zašmodrchá proto, aby se na něho nevztahoval nějaký zákon, tak to není důležité v okamžiku, kdy tam je ten věcný obsah.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Není ovšem tento váš názor na zprávu Evropské komise prostě dán tím, že jste členem TOP 09, že jste opoziční politik, že se snažíte něco najít na Andreji Babišovi?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Tak to se mi těžko těžko, říká ano nebo ne, ale v každém případě já se už docela dlouhou dobu minimálně od toho loňského srpna tuhle otázku zajímá a zajímá mě z pohledu Evropské unie, protože si uvědomuju, že ti mí kolegové, kteří jsou z těch zemí, kteří poskytují peníze do evropského státního rozpočtu, prostě neudrží tento systém, pokud země, které ty peníze čerpají si budou počínat tak, jak například se děje v Maďarsku kolem, kolem premiéra Orbána, tak, jak se děje v Bulharsku a v Rumunsko a bylo kolem toho spoustu skandálů. A pan Babiš a jeho skandály jenom jednou ne možná největší částí tady této mozaiky, ale možná specifickou v tom, že se jedná o pana premiéra. A pokud se tady tohle nepodaří dostat dokonce pod kontrolu, tak opravdu ta ochota těch bohatších zemí přispívat do toho rozpočtu ve prospěch těch chudších zmizí, a to výrazným způsobem ovlivní budoucí fungování Evropské unie, protože ono je všechno spojené se vším.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Andrej Babiš, pokud ale správně chápu i tu komunikaci přes sociální sítě, argumentuje tak, že prostě opoziční strany, tradiční strany se ho snaží dostat z politiky a snaží se k tomu využít právě třeba páku přes Evropskou unii?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Mně to připadne tady tohle hodně nefér, protože pan Babiš měl samozřejmě na výběr, jak se postaví k tomu potenciálním konfliktu zájmů. Měl vlastně 2 dobré možnosti, které jsou čisté, jedna možnost je ta, že by prodal Agrofert, když se rozhodne, že, že bude se věnovat kariéře vrcholového politika, to ne, že ho prodá své, své tetičce, bratranci nebo nějakému příbuznému, ale že opravdu prodá, anebo ty jeho firmy nebudou pobírat státní dotace, a to znamená nebude v konfliktu zájmů. A tady bych jenom připomněl, že toto je vlastně úplně normální, když na slyšení přistupoval nový kandidát do Evropské komise za Francii, tak on ty své majetky prodal před tím, než šel na to slyšení a před tím, než vůbec věděl, že, zda komisařem bude, prostě prodal firmu, ve které se léta angažoval a dokonce od banky donesl podle názoru věrohodné potvrzení, že ho neprodal nějakým kamarádům, nebo nějakým příbuzným tak, aby se k němu vrátila, ale opravdu si řekl, já chci jít do té politiky, pro veřejnost je nepřijatelné, aby byl v konfliktu zájmů, a to znamená, já něco udělám a myslím si, že tohle měl udělat Andrej Babiš a nikdo by potom ho z konfliktu zájmů nemohl obviňovat.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Hostem Interview je dnes europoslanec TOP 09 Luděk Niedermayer. Členové hnutí ANO opakují, že se Česká republika bude bránit proti závěrům auditu. Jaké možnosti obrany připadají v úvahu?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Ten text je podle mého názoru hotový a úplný a je to právní názor komise, na kterém ona nebude nic měnit. A teďka bude řeč o těch důsledcích, zjednoduše řečeno, já mám pocit, že jsou dvě varianty. Jedna je, že se Česká republika domluví s Evropskou komisí na tom, že nebude požadovat proplacení některých projektů, to znamená těch projektů, které jsou označeny v tom auditu, buďto všech, anebo s výjimkou těch, ve kterých komise bude souhlasit, že teda tuhle věc nebudeme řešit, a vlastně zvůle České republiky ten problém bude vyřešen a v tom případě se to nedotkne naší možnosti dále využívat kohezní prostředky a o nic nepřijdeme. Ta druhá varianta je, že půjdeme do sporu, v tom případě velmi pravděpodobně komise využije své autority a o ty peníze nás připraví, to znamená nenávratně, to znamená, že Česká republika přijde o možnost čerpat tento objem peněz v rámci kohezní politiky, a my se můžeme bránit u soudu, ale to nebude mít, pokud se nepletu, odkladný účinek. Takže vlastně, obrazně řečeno, ti ministři se musí rozhodnout, kteří budou dělat to rozhodnutí, o tom, zdali je pro ně důležitější zájem České republiky, a ten je podle mého názoru zachovat mám ty kohezní prostředky, anebo, zdali budou bojovat za zájem jedné soukromé firmy a i s tím rizikem, že Česká republika o ty peníze nakonec přidat.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Ta první varianta, o které jste mluvil, to by znamenalo, že ty peníze tedy nepůjdou z těch, v uvozovkách, unijních fondů ale, že by šly z českého rozpočtu?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Ano, ony už šly z českého rozpočtu, protože to čerpání...

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
A Česká republiky by pak nepožádala o jejich proplacení?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Ano, nepožádali bychom o proplacení Evropskou unii, ale já samozřejmě předpokládám, že zároveň by ty orgány, které poskytly dotace, učinily všechno pro to, aby je firma Agrofert vrátila, protože není samozřejmě možné, aby se ta evropská dotace najednou transformovala do české dotace, kterou zaplatí čeští daňoví poplatníci, to by ten náš premiér byl opravdu hodně drahý.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
A vy jste tedy přesvědčen o tom, že ti úředníci nebo možná až ministři jsou v jistém dilematu, jestli tedy budou hájit zájmy České republiky nebo Agrofertu, není to skutečně totéž v nějakém okamžiku?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Není, protože opravdu existuje podle mě možnost zachránit ty kohezní prostředky, to znamená, že Česká republika nepřijde o možnost ty prostředky použít na jiné projekty, které budou, které budou v pořádku. A zároveň existuje možnost, když si budeme počínat jinak, že o ty peníze přijdeme. Já si myslím, že po těch původních velmi emotivních reakcích nyní má, mají naše státní úřady vlastně 2 měsíce na tom, aby se rozhodly jakou variantu zvolí, z mého pohledu je těžko přijatelné, aby kvůli firmě Agrofert Česká republika přišla o kohezní prostředky. A samozřejmě zcela nepřijatelné je, aby se ty evropské dotace změnily na české dotace, ale to je všechno otázka státních úřadů, ale bohužel ve státě, jehož premiérem je člověk, kterého se to týká.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Myslel jsem to i tak, jestli na ten Agrofert nepohlížíte přísnějšíma očima, než na nějakou jinou firmu, že kdyby se v nějaké takové situaci prostě ocitla nějaká jiná společnost česká, která by čerpala dotace, jestli by tam ten boj za ty její zájmy nebyl v souladu s českými zájmy?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Ba právě naopak, já jsem si teď psal s ministryní financí, protože mě velmi znepokojilo, že existují případy firem, u kterých se zjistí, že ty peníze není možné proplatit Evropskou unii a přitom český stát je nevymáhá. Jsou to firmy, o jejichž vlastnících vůbec nic nevím, ale připadá mi to naprosto nepřijatelné, čili myslím si, že naopak tady musí být ten postoj státu úplně stejný ve všech případech, a to znamená, že když je dotace poskytnuta neoprávněně, tak se prostě musí, musí vrátit. A je běžné, že, nebo respektive neobvyklé, že státy eskalují ten spor s Evropskou komisí o proplacení těch prostředků tak, aby to šlo k tomu soudu právě proto, aby ochránili ty kohezní prostředky pro Českou republiku. Ještě tu situaci komplikuje totiž druhá věc, která je podle mě ještě závažnější. Evropská komise na případech těch prošetřených projektů zjistila, že některé ty dotace z jejího pohledu byly použity neoprávněně ne kvůli tomu, že ta firma byla součástí toho problému konfliktu zájmů, ale protože dotace na inovace byly poskytnuty na projekty, které nejsou vůbec inovativní.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
No, tam jsme zase u té kontroly, protože tam na české straně...

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Nejenom neselhala kontrola, tam vůbec selhalo to posuzování toho projektu, že někdo byl schopen tento projekt odsouhlasit. A v jednom případě se jednalo o projekt 100 milionů, čili i, kdyby se neřešil konflikt zájmů, tak tyto prostředky by Evropská komise neproplatila a bohužel tady tím, že Evropská komise zjistila, že u řady projektu jsou tady tyto problémy, tak je otázka, zda nás nečeká ještě nějaká další finanční sankce.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Můžeme si ale být jistí, že Agrofert je v tomto ohledu nějaká výjimka, není možná předpokládat, že pokud se to tak stalo v případě této firmy, takže je dost dobře možné, že se ty, v uvozovkách, evropské peníze takhle rozdávaly i jiným firmám na podivné projekty.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Bezesporu. Já jsem zrovna o tom včera psal na Facebook, jsou dvě možnosti. Buďto takovéto opravdu nekvalitní a nezodpovědné přidělování dotací probíhalo napříč ekonomikou, a to je prostě hrozně špatná zpráva, to znamená, že ty peníze nepomáhají České republice a jejím občanům, ale vybraným podnikatelům. A druhá ještě horší varianta by byla, že státní orgány měří jiným metrem firmám pana premiéra a jiným metrem ostatním. Obě zprávy jsou špatné. Ta druhá je horší.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Jak to zjistíme, nebo jak se můžeme dobrat, můžete dobrat odpovědi na tyhle otázky?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
No, dobereme se té odpovědi podle toho, jak se vlastně bude vyjednávat ta korekce. Ještě je ve hře audit zemědělských dotací, kde také pro mě docela šokujícím způsobem Dotace na podporu venkova směřovaly do velkých průmyslových zpracovatelů potravin, například na porcování kuřat, a to nemluvím jenom o Agrofertu, to bylo několik firem. Zase to jsou podle mě dotace, které by Evropská komise neměla, neměla proplatit. Teďka bude záležet, jaká bude reakce té Evropské komise, jestli vybere nějaké jednotlivé projekty, které odmítne proplatit, anebo zdali nasadí takzvanou plošnou korekci, to znamená, zvolí nějaké procento, já nevím, třeba 10 % z toho programu, které odmítne České republice dát.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Co se týká onoho auditu zemědělských dotací, tak ten trvá vlastně o dost déle. Z jakého důvodu vlastně se to takhle protahuje?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Jednak to provádějí jiné, jiné ředitelství, jednak jsou tam ve hře vlastně dva dotační tituly. Jeden je součástí evropských fondů a to je třeba ten program pro rozvoj venkova, a pak jsou tam přímé zemědělské platby. A podle toho, co já jsem zaznamenal v posledních týdnech. Je tam takový trochu odlišný, odlišná právní situace, protože ten zemědělský fond, který vyplácí dotace, má za to, že na něho se nevztahuje ten český zákon o střetu zájmů, ale že ta komise se bude soustředit na tu novou úpravu, která platí od srpna, zároveň ale z mého laického čtení toho finančního nařízení, které je na úrovni Evropské unie, stanoví střet zájmů, by se tato úprava měla vztahovat na takzvané přímé zemědělské platby, což by bylo podle mě zcela oprávněné, protože vláda například má velmi výrazný vliv na tom, jak jsou v České republice nastavené přímé platby. No, a kdyby k tomuto došlo, tak ta finanční sankce by byla velmi podstatná, protože mám pocit, že to je většina peněz, které dnes firma Agrofert z rozpočtu Evropské unie získává.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Myslíte, že to, co se děje kolem českého premiéra, je nějaký evropský unikát, nepotýkají se s výkladem toho, co je a co není střet zájmů i v jiných evropských zemích?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Obávám se, že ano, v některých zemích se potýkají s něčím, co je ještě horší. A to znamená prostě s korupcí, ne-li s nějakým organizovaným zločinem. A ukazuje se, že to jde velmi pomalu, slyšeli jsme o tom, co se děje na Slovensku, v Rumunsku, v Bulharsku. A mám pocit, že ta trpělivost těch členských zemí, které posílají peníze do rozpočtu, už je vyčerpaná, a to znamená ten tlak na to, aby si něco změnilo, je velmi zásadní. A ta úprava konfliktu zájmů je další oblast, ve které podle mého názoru měla být Evropská komise rychlejší a razantnější a myslím si, že se to zdaleka netýká jenom českého premiéra. Mělo by se podle mě, a já to budu požadovat, aby se Evropská unie například podívala i na dotace, které jsou poskytované v Maďarsku do okolí, do okolí rodiny pana premiéra, a tak dále. A pokud já vím, po tom nařízení, které začlo platit v loňském srpnu, tak Evropská komise nejprve začal monitorovat to, jaký státy přesvědčí, že ten konflikt zájmů řeší. A mám pocit, že ty státy, které jí nepřesvědčí nebo státy, u kterých budou indicie, že ten problém existuje, se brzy dočkají reakce Evropské komise. Doufám. Protože Evropská unie je založena na fungování práva a mám pocit, že tady jsme něco zaspali na úrovni Evropské unie.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Premiér Babiš říká, že Česká republika bude potřebovat z Evropské unie velký balík peněz na boj s klimatickou změnu, na přechod na jiný typ energetiky, průmyslu obecně. Myslíte, že to, o čem teď hovoříme může mít nějaký vliv na vyjednávání České republiky o tom, kolik dostane třeba na přechod na bezuhlíkovou ekonomiku?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Tak především má považuju tady tuhle logiku za ne úplně dobrou a nevím, jestli bude fungovat, protože už vůbec to, co je nám přislíbeno v příštím období v rámci kohezní politiky, je velmi velkorysé, protože ta naše země zbohatla, už pomalu přestává mít nárok na ty kohezní peníze. A mám pocit, že ta atmosféra při jednání lídrů, premiérů, prezidentů členských zemí poslouchat stále stesky některých zemí chtějí víc, že ta atmosféra tam proto moc dobrá není. Za normálních okolností by to vliv nemělo. Mít tato kauza, protože pan premiér tam nereprezentuje sebe, ale reprezentuje tam Českou republiku jako plnohodnotného člena Evropské unie. A myslím si, že v řadě okolností dobrého člena Evropské unie. Ale mám pocit, že si týden poté, co byl zveřejněný tento tento audit, který je minimálně řadou lidí politiků vnímán jako docela skandální, tak pokud pan premiér někam přijede a řekne, že chce více peněz, tak, tak to určitě vzbudí různé reakce, buďto to ti lidi přímo řeknou, anebo si to budou myslet, je to prostě nešťastná kombinace, stejně jako, když si vzpomenou na to, že před časem pan premiér požadoval, aby Česká republika mohla více rozhodovat o tom, komu kohezní prostředky přidělí. Opět tento jeho argument, který mnohokrát zazníval jak v Bruselu, tak v Praze, když ho spojíte s výsledkem toho auditu, který ukazuje, že Česká republika neoprávněně přidělovala peníze jeho firmám, tak opět nepůsobí dobře z hlediska kredibility jeho osoby.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Vede celá tato věc k nějakým úvahám o tom, zda vůbec mají třeba takové firmy, tak velké firmy jako Agrofert, dostávat jakékoliv dotace?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Opakovaně se vrací na stůl myšlenky, že velké firmy by neměly dostávat dotace, anebo by to mělo být něco absolutně výjimečného, z mého pohledu by velká firma mohla obdržet dotace pouze na to, na věci, které se týkají veřejného prospěchu, čili například na ekologii, anebo na opravdu nějaký vynikající projekt v oblasti vědy a výzkumu. Bohužel, když se vyjednávalo o evropském rozpočtu a o těch pravidlech, tak jsem si dohodnout všechny členské země, a já mám pocit, že do toho Bruselu jezdí naše vláda, a nejenom vláda Andreje Babiše, ale i ty předchozí vlády s tím, že chtějí mít možnost přidělovat dotace velkým firmám. Já si myslím, že je to úplně špatně, tady tohle, že jsme udělali strategickou chybu. To, že v tom pokračuje vláda Andreje Babiše, je logické z hlediska, z hlediska jeho zájmu, ale je to špatné, ale protože ten evropský rozpočet se musí dohodnout všemi, tak někdy holt, nebo zatím prakticky vždycky tady tenhle požadavek skončil v rámci toho kompromisu, aby došlo k dohodě. Ještě závažnější je to v případě zemědělských plateb, stačí se ze vzduchu podívat na Českou republiku a vidíme, jak to české zemědělství devastuje krajinu a jak je ten pohled odlišný na to, když například letíte přes Německo.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Je toto ale záležitost opravdu České republiky, nesměřují ty dotace, jak jsou nastaveny, a teď myslím ty zemědělské, na tu výměru vlastně, nesměřují k tomu, že ta krajina prostě vypadá, jak vypadá, není to vina toho, jak jsou ty platby nastaveny?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Evropská komise opakovaně navrhuje ten strop na přímé platby. A členským zemím se vždycky podařilo vytvořit nějakou koalici, která tento návrh, návrh zabila.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Pardon, kdyby česká vláda ale argumentovala proti, tak nebylo by proti vlastním firmám, protože v České republice prostě máme ty velké bývalé JZD, které jsou evropským unikátem, ale prostě situace taková je.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
To už dávno nejsou bývalé JZD, to jsou firmy většinou jednoho nebo velmi malého množství vlastníků, to nejsou firmy...

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Jsou to velké zemědělské podniky.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Jsou to velké zemědělské podniky. A já bych byl pro to, aby dostaly čas na to, aby se transformovaly do těch nových podmínek. Já si myslím, že my bychom sami o sobě měli zavést stropy na zemědělské platby, které budou vstupovat v účinnost, například v průběhu 5 let, každý rok se o trochu zpřísní. A tady tyhle velké firmy, které hospodaří na tisících hektarů, budou mít na výběr, buďto se transformují do firmy, do firem menších, to znamená rozdělí se, anebo využijí té své tržní síly a těch, jak říkají ekonomové, úspor z rozsahu k tomu, že budou schopni konkurovat s tím, že budou mít buďto menší nebo žádné dotace. Čili myslím si, že máme na výběr a měli jsme s tím začít už před dávnými lety, a bohužel se to nestalo.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Vláda by musela jít teda do střetu s tou měl zemědělskou lobby?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Ale vláda je stále do střetu s někým. A je otázka, jestli vláda je zástupcem velkých zemědělských firem, anebo zda by měla zastupovat zájmy občanů této země. A já mám pocit, když se podíváme na to, jak ta krajina vypadá, tak ten zájem občanů je, aby se něco dramaticky změnilo.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Europoslanec TOP 09 Luděk Niedermayer byl naším dnešním hostem. Děkuji za rozhovor. Na shledanou.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Na shledanou.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Od mikrofonu se loučí Jan Bumba.
Zdroj : ČRo Plus