Big_loader_ajax

Miniplenární zasedání 4.4.

09.04.2019

Jak jsem hlasoval na dubnovém miniplenárním zasedání?

1. Seznam třetích zemí, jejichž státní příslušníci musí mít při překračování vnějších hranic vízum, a zemí, jejichž státní příslušníci jsou od této povinnosti osvobozeni, v souvislosti s vystoupením Spojeného království z EU (A8-0169/2019 - Sergei Stanishev)

Podpořil jsem nařízení Evropského parlamentu a Rady, které umožňuje britským občanům bezvízové cestování (na dobu kratší než 90 dní v období o délce až 180 dní) do členských států Evropské unie. Nařízení předpokládá, že Spojené království poskytne unijní občanům obdobné právo. Toto nařízení je jednou ze série opatření, která mají zajistit zachování úzkých vztahů mezi Spojeným královstvím a 27 členskými státy unie. Týká se také britských zámořských území (například Anguilla, Bermudy, Falklandské ostrovy, Svatá Helena a další), stejně jako Gibraltaru. Text, který zmiňuje také spor mezi Španělskem a Spojeným královstvím o svrchovanost nad touto britskou enklávou na jihu Španělska (nařízení o ní hovoří jako o britské “kolonii”) 

2. Požadavky na prosazování a konkrétní pravidla o vysílání řidičů v odvětví silniční dopravy - hlasoval PRO

Zpráva:  Merja Kyllönen (A8-0206/2018)

Zpráva o návrhu směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 2006/22/ES, pokud jde o požadavky na prosazování, a stanovují konkrétní pravidla o vysílání řidičů v odvětví silniční dopravy, pokud jde o směrnici 96/71/ES a směrnici 2014/67/EU

[COM(2017)0278 - C8-0170/2017 - 2017/0121(COD)]

Výbor pro dopravu a cestovní ruch

Hlasoval jsem pro přijetí návrhu směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice, pokud jde o požadavky na prosazování, a stanovují konkrétní pravidla o vysílání řidičů v odvětví silniční dopravy. Podpořil jsem tím české a středoevropské řidiče kamionů, kteří tak získávají důstojné podmínky pro svou náročnou práci. Nemusí tak například trávit víkendy v kabinách svých kamionů, anebo se hned po každé vykládce zboží v zahraničí vracet do své domoviny. Naopak když už vyjíždí do zahraničí a mají po cestě další přepravní destinaci, mohou využít těchto příležitosti. Právě zvýšená efektivita kamionové dopravy může zlepšit situaci na přeplněných dálnicích a ulehčit katastrofální smogové situaci v některých městských aglomeracích. Současně jsem vyslyšel i volání západních autodopravců, kteří nedokáží cenově konkurovat levným pracovním podmínkám ve střední a východní Evropě. Tito řidiči pak de facto pendlují mezi zahraničními destinacemi, ale přesto dostávají mnohem nižší mzdy než jejich západní konkurence. Na tyto situace tato legislativa taktéž myslí a podobné praxi nastavuje přísné mantinely. Tato směrnice je tak rozumným kompromisem mezi konkurenceschopností českých firem a požadavky západních autodopravců na spravedlivý mezinárodní trh.

3. Denní a týdenní doba řízení, minimální přestávky a doby odpočinku a určování polohy pomocí tachografů - halsoval PRO

Zpráva:  Wim van de Camp (A8-0205/2018)

Zpráva o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č. 561/2006, pokud jde o minimální požadavky na maximální denní a týdenní dobu řízení, minimální přestávky v řízení a týdenní doby odpočinku, a nařízení (EU) 165/2014, pokud jde o určování polohy pomocí tachografů

[COM(2017)0277 - C8-0167/2017 - 2017/0122(COD)]

Výbor pro dopravu a cestovní ruch

Hlasoval jsem pro nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení, pokud jde o minimální požadavky na maximální denní a týdenní dobu řízení, minimální přestávky v řízení a denní a týdenní doby odpočinku, a nařízení, pokud jde o určování polohy pomocí tachografů. Tato výrazná změna v mnohém zlepší a sjednotí práva pracujících v dálkové autodopravě. Mimo jiné tak bude muset zaměstnavatel řidiči zajistit v případě povinného dlouhého, 45 a více hodin trvajícího odpočinku důstojné a vhodné ubytování. Stejně tak nařízení umožňuje flexibilní přístup k jednotlivým omezením doby strávené za volantem. Pokud dojde k nepředvídatelným silničním situacím, řidič může prodloužit dobu řízení, aby se dostal např. na týdenní odpočinek přímo domů. Toto však platí jen pro návraty domů, nikoliv pro dosažení jiných komerčních cílů autodopravce. Ve výsledku tak tyto a další jednotlivé změny v pracovní náplni řidičů v kamionové dopravě zavádí mnohem důstojnější podmínky pro práci, a to napříč celou Evropskou unii.

4. Zdanění penzijních produktů včetně celoevropského osobního penzijního produktu - PRO

Zpráva:  Sophia in 't Veld (A8-0481/2018)

Zpráva o zdanění penzijních produktů včetně celoevropského osobního penzijního produktu

[2018/2002(INI)]

Hospodářský a měnový výbor

Hlasoval jsem pro usnesení Evropského parlamentu o zdanění penzijních produktů. Vzhledem k tomu, že ze studie o proveditelnosti evropského rámce pro osobní penzijní pojištění vyplývá, že pro využívání celoevropských osobních penzijních produktů (PEPP) mají klíčový význam daňové pobídky, parlament ve zprávě vyzývá Radu EU, aby vypracovala návrhy týkající se pobídek pro účastníky PEEP s cílem zvýšit jejich využití. Dále navrhuje z důvodu roztříštěnosti vnitřního trhu s penzijními produkty a odlišnostem v daňových úlevách analýzu současných daňových pobídek pro osobní penzijní produkty a navrhuje stejnou daňovou úlevu pro PEEP, jaká se vztahuje na vnitrostátní osobní penzijní produkty. Při vědomí toho, že daňové záležitosti jsou v pravomoci členských států, parlament vyzývá ke zvážení harmonizace na úrovni EU stanovené v multilaterální dohodě o daních mezi členskými státy.

5. Úprava ročního předběžného financování na období 2021 až 2023 - PRO

Zpráva:  Mirosław Piotrowski (A8-0181/2019)

Zpráva o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (EU) č. 1303/2013, pokud jde o úpravu ročního předběžného financování na období 2021 až 2023

[COM(2018)0614 - C8-0396/2018 - 2018/0322(COD)]

Výbor pro regionální rozvoj

Hlasoval jsem pro přijetí pozměňovacího návrhu, který upravuje roční předběžné financování pro období 2012 až 2023. V září 2018 předložila komise návrh na změnu výše předběžného financování na léta 2021–2023 u programů na období 2014–2020 (financování podle nařízení o společných ustanoveních na období 2021–2027 jí není nijak dotčeno). Návrh komise snížit míru ročního předběžného financování v období 2021–2023 ze 3 % částky podpory z fondů na 1 % zachází příliš daleko, a souhlasím proto se zpravodajem Výboru pro regionální rozvoj, podle něhož je vzhledem k požadavkům na peněžní tok souvisejícím s prováděním programu vhodnější stanovit výši ročního předběžného financování na 2 %. Tato míra předběžného financování zohledňuje očekávané zvýšení množství žádostí o průběžné platby, skutečnost, že se základ pro výpočet částky ročního předběžného financování pro tyto roky zvyšuje o výkonnostní rezervu, a nové předběžné financování, které bude k dispozici v programovém období 2021–2027.

6. Víceletý plán obnovy populace mečouna obecného ve Středozemním moři - PRO

Zpráva:  Marco Affronte (A8-0389/2018)

Zpráva o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o víceletém plánu obnovy populace mečouna obecného ve Středozemním moři a o změně nařízení (ES) č. 1967/2006 a (EU) 2017/2107

[COM(2018)0229 - C8-0162/2018 - 2018/0109(COD)]

Výbor pro rybolov

S vědomím naléhavé situace ve Středozemním moři jsem jednoznačně podpořil návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o víceletém plánu obnovy populace mečouna obecného ve Středozemním moři. Situace mečouna obecného ve Středozemním moři je totiž doslova alarmující. Již přes třicet let je tato ryba cílem komerčního rybolovu a díky vysokému podílu nedospělých mečounů v úlovcích tak hrozí úplná decimace veškeré populace tohoto živočicha. Právě proto je zcela zásadní zaujmout jasné stanovisko a mantinely komerčního rybolovu, který by dal mečounovi obecnému čas a prostor pro regeneraci své populace. Toto nařízení tak mimo jiné zakazuje lovení, ať už cílené nebo vedlejší, mečouna obecného v období od 1. ledna do 31. března. Stejně tak se počítá i s přísnou regulací lovu nedospělých jedinců, kteří nedosáhnou předepsané váhy a délky. Návrh též zdůrazňuje nutnou kooperací s dalšími státy, jež nejsou součástí Evropské unie. Teritorium mečouna obecného se totiž zdaleka neomezuje jen na hranice Evropské unie a je nutné v mezinárodních vztazích tuto otázku neustále otevírat a nabízet evropskou regulaci jako normu pro budoucí přežití tohoto vzácného tvora.

Opakované použití informací veřejného sektoru (A8-0438/2018 - Neoklis Sylikiotis)

04-04-2019

Podpořil jsem přepracované znění zprávy o návrhu směrnice Evropského parlamentu a Rady o opakovaném použití informací veřejného sektoru. Směrnice by měla nastavit regulační rámec na unijní úrovni takovým způsobem, aby bylo podpořeno užívání otevřených dat (tzv. open data) a zároveň posílena inovace produktů a služeb (například v oblasti digitálních technologií, například umělé inteligence nebo internetu věcí).

Mezi tato data patří například meteorologické údaje, hospodářské informace, legislativní dokumenty, statistiky, evidence nebo veřejné rejstříky. Jejich shromažďování je často nákladné, a proto si ho v mnoha případech mohou dovolit zejména státní instituce. Takovéto údaje je však možné opakovaným užitím zhodnotit.

Opakované použití informací se nevztahuje na několik výjimek, patří mezi ně například data a dokumenty související s poskytováním služeb ve veřejném zájmu, nebo těch, které podléhají režimu omezeného přístupu v souvislosti s ochranou bezpečnosti sítí a informačních systémů. Členské státy zajistí, aby opakované použití bylo možné pro komerční i nekomerční účely.

Zavedení elektronického systému pro přepravu a sledování zboží podléhajícího spotřební dani (A8-0010/2019 - Kay Swinburne)

04-04-2019

Podpořil jsem přepracované znění návrhu rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady o zavedení elektronického systému pro přepravu a sledování zboží podléhajícího spotřební dani. Návrh doplňuje směrnici o obecné úpravě spotřebních daní. Jeho záměrem je rozšířit již existující elektronický systém pro kontrolu a sledování zboží, které vstoupí na jednotný trh na území jednoho z členských států a následně je převezeno na území jiného státu, kde je zobchodováno.

Návrh počítá se zlepšením a rozšířením systému, aby umožnil sledovat přepravu zboží podléhajícího spotřební dani v režimu s podmíněným osvobozením od spotřební daně včetně zboží bez takového osvobození. Existující systémy by měly být využity v maximální možné míře, a pozornost by se měla věnovat také souladu s dalšími systémy, využívanými pro sledování zboží, které se dováží ze třetích zemí nebo je do nich odesíláno, a které tak kromě spotřební daně může podléhat také jiným clům a poplatkům.

Na poskytnutí finančních i lidských zdrojů pro zajištění fungování systému se bude podílet unie a členské státy.

9. Celoevropský osobní penzijní produkt - PRO

Zpráva:  Sophia in 't Veld (A8-0278/2018)

Zpráva o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o celoevropském osobním penzijním produktu (PEPP)

[COM(2017)0343 - C8-0219/2017 - 2017/0143(COD)]

Hospodářský a měnový výbor

Hlasoval jsem pro přijetí postoje k nařízení Evropského parlamentu a Rady o celoevropském penzijním produktu (PEPP). Evropa je stárnoucí kontinent a starobní důchody jsou klíčové pro zachování důstojného a nezávislého života ve stáří. Nařízení směřuje k vytvoření penzijního produktu s dlouhodobou důchodovou povahou respektující zásady odpovědného investování OSN, který bude doplňovat stávající veřejné důchodové systémy v členských státech a umožní volbu důchodového spoření zejména mobilním pracovníkům. Zřízení PEPP také reaguje na nízké zapojení generace mezi 25 a 59 lety v penzijních produktů (pouhých 27 %), produkt by měl být dostupný online nebo u finančních institucí s jasně stanovenými podmínkami a poradenstvím předcházejícím uzavření, flexibilní s možností změny poskytovatele po 5 letech a přenositelný do jiných členských států v případě změny zaměstnavatele. Vyplácení naspořené částky je na výběru účastníka, zda zvolí pravidelnou rentu po dosažení důchodového věku, výplatu celé naspořené částky nebo případně kombinovaný způsob (část sumy ihned a zbytek v pravidelných platbách).

10. Společná pravidla pro vnitřní trh se zemním plynem - PRO

Zpráva:  Jerzy Buzek (A8-0143/2018)

Zpráva o návrhu směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 2009/73/ES o společných pravidlech pro vnitřní trh se zemním plynem

[COM(2017)0660 - C8-0394/2017 - 2017/0294(COD)]

Výbor pro průmysl, výzkum a energetiku

Podpořil jsem návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice o společných pravidlech pro vnitřní trh se zemním plynem. Jsem pro tento návrh už jenom kvůli potřebě zpřesnit a doladit podmínky pro vnitřní trh se zemním plynem v celé Unii. Energetická bezpečnost Evropské unie je jednou z pilířů evropské stability, kdy jednotlivá pravidla regulující tento trh musí být jasná a přesná. Tento návrh mimo jiné upřesňuje výklad některých pojmů – například “propojovacího vedení”, který díky této směrnici jasně zahrnuje i infrastrukturu propojující třetí či tranzitní země. Současně přináší na společný trh větší právní jistotu a transparentnost, jež je obzvláště nutná s ohledem na dlouhodobý charakter investic v tomto ekonomickém odvětví.