Big_loader_ajax

Letiště Ruzyně: paralelní dráha na obzoru

12.01.2020

Přepis pořadu ČT Nedej se.
mluvčí
--------------------
Ruzyňské letiště Václava Havla v loňském roce odbavilo přes 17 milionů cestujících a do budoucna počítá s expanzí 30 milionů pasažérů ročně. Součástí ambiciózních plánů je nová přes 3 kilometry dlouhá přistávací dráha. Ruzyňské letiště praská ve švech a přitom ostatní mezinárodní letiště Ostrava, Brno, České Budějovice nebo Pardubice zejí prázdnotou. Nová runway by měla být vedena souběžně s hlavní přistávací dráhou, měla by ale ležet o kilometr a půl blíž k centru města nedaleko starého ruzyňského letiště.

Ing. Jiří KRAUS, místostarosta představenstva, Letiště Praha, a.s.
--------------------
V současné době jsme poměrně hodně přetížení převážně v těch špičkových hodinách, kde naše současná kapacita 46 pohybů na stávajícím dráhovým systému a je potřeba tuto kapacitu navýšit. Paralelní dráha bude tamhle v těch místech, kde vidíte mezi hangáry a naší budovou a bude 3100 metrů dlouhá a dle platného harmonogramu v současné době se v roce 2025 začne a v roce 2028 by měla být hotová.

Ing. Petr HEJL, starosta, Úřad městské části Praha Suchdol
--------------------
Městská část tento projekt odmítá dlouhodobě a nová věc je, že vloni v říjnu při komunálních volbách tady proběhlo referendum, v kterém se lidi mohli vyjádřit k tomu, jestli chtějí, nebo nechtějí, aby na zástavu Suchdola vzniklo takzvané ochranné hlukové pásmo. To je pásmo, které zjednodušeně řečeno nechrání ty lidi, ale chrání letadla před těmi lidmi, v ochranném hlukovém pásmu nemusí být dodržovány hygienické limity hluku. A drtivá většina lidí se vyjádřila, že nechce, aby tady bylo vyhlášeno hlukové pásmo, čili chtějí, aby jejich zástavy byly dodržovány hygienické limity hluku.

mluvčí
--------------------
Letadla, která by směřovala na novou přistávací dráhu, by létala koridorem přímo nad hlavní ulicí Suchdola, ta končí v areálu České zemědělské univerzity, kterou navštěvuje přes 20 tisíc studentů.

mluvčí
--------------------
Bylo by to nepříjemný no, jak ten zvuk by tady, by bylo takový, i by to rušilo ty studenty, kteří se učí a studujou.

mluvčí
--------------------
Když budeme v budově, kde se učíme, venku se většinou neučíme, tak to asi neuslyšíme a jsou nějaký daný limity ty zvukový, decibelový, který to nesmí přesáhnout, tak to by měli dodržovat, tak si myslím, že to bude v pohodě.

mluvčí
--------------------
Tak jako pro Českou republiku jako centrum Evropy, pro srdce Evropy tak určitě je to dobrý, ale pro nás jako co bydlíme kousek od letiště, to moc dobrý není.

mluvčí
--------------------
Člověk by šel do školy a nad ním by letělo letadlo, to by bylo světový.

mluvčí
--------------------
V současné době nejvíce trpí hlukem Horoměřice, kde bylo vyhlášeno ochranné hlukové pásmo, pokud by se postavila paralelní ranvej, Horoměřice by si neoddechly, polovina letadel by stejně létala nad touto obcí.

Ing. Petr HEJL, starosta, Úřad městské části Praha Suchdol
--------------------
Ta dráha by vedla nad zástavbou přímo, v současné době vede na okraji, z hlediska Suchdola to pásmo vyhlášeno tak, že končí těsně před zástavbou Suchdola, to je ta černá čára a v rámci přípravy nové paralelní dráhy, by se ochranné hlukové pásmo mělo rozšířit, to stávající prodloužit, a pak být vyhlášeno na tu druhou drahou další, to je ta zelená čára a tady je na tom obrázku vidět, právě jak by to zasáhlo vlastně území městské části, včetně teda u areálu České zemědělské univerzity. Ten, kdo bude v ochranném pásmu, tak u něj ve venkovním prostoru to je na zahradě, tak tam nebudou dodrženy hygienické limity a on se nemůže bránit. Musí být dodržený hygienický limity hluku jenom uvnitř v obytných místnostech, to letiště zajistí tím, že mu vymění okna a jak to bude, kdo jaksi vyhodnocovat, měřit, je to prostě absurdní.

mluvčí
--------------------
Jak si vysvětlit, že z Gatwicku, kde je jedna ranvej také jako tady u nás, i když tady jsou vlastně dvě, se odbavuje až 40 milionů cestujících ročně?

Ing. Jiří KRAUS, místopředseda představenstva Letiště Praha, a.s.
--------------------
Je to poměrem samozřejmě velikosti těch letadel, ale především to je tím vzdušným prostorem, kde je to trochu jinak, jinak řízené než u nás.

mluvčí
--------------------
A jak je to možný, že to Angličani zvládnou a my ne?

Ing. Jiří KRAUS, místopředseda představenstva Letiště Praha, a.s.
--------------------
Tam je to daný samozřejmě konfigurací těch drah, těch rychlý výjezdů, rychlosti těch přistání a startů, je to prostě úplně trošku jinej režim.

mluvčí
--------------------
Je je.

Ing. Jiří KRAUS, místopředseda představenstva Letiště Praha, a.s.
--------------------
Ale je to fakt otázka na řízení letového provozu i.

Ing. Viktor KOMÁREK, starost, Úřad městské části Praha Nebušice
--------------------
Naše stanovisko je stabilní, neměníme ho, navíc jsme vázáni referendem, který proběhlo v naší městské části v roce 2004 a obyvatelé městské části Praha Nebušice dali jasně najevo, že si nepřejí rozšíření letiště a vlastně s tím související zásadní zhoršení kvality životního prostředí ovzduší a hlavně hluku v naší městský části. V současný době jsou Nebušice překrásnou lokalitou, na jedné straně je chráněné krajinné území Šárka, na druhé vlastně les Hlásek, takže hodnoty nemovitostí a pozemky tomu samozřejmě odpovídají. S výstavbou paralelní ranveje se dá říct, že vlastně můžeme si škrtnout jednu nulu možná i dvě z některých nemovitostí pozemků, a to znehodnocení tohle tou výstavou tý ranveje je evidentní a ta městská část si myslím, že by tím strašně utrpěla a zejména na příchodu mladé generace.

Ing. Jiří KRAUS, místopředseda představenstva Letiště Praha, a.s.
--------------------
Po výstavbě tý paralelní dráhy bude ukončenej provoz v noci od 00 až do rána do pěti 30 a ta paralelní dráha, tam bude provoz od 22 hodin do šesti, to si myslím, že je důležitá velká změna, která bude pro ty okolní obce velice pozitivní.

mluvčí
--------------------
Výstavbu nové dráhy dlouhodobě podporuje městská část Řepy. Letadla přilétají Řepy několik týdnů v roce, kdy využívají na ruzyňském letišti vedlejší boční dráhu, letecký koridor k ní vede přes Modřany, Barrandov, Jinonice a Nové Butovice.

mluvčí
--------------------
Kolik vy v roce zaznamenáváte přelety nad Řepy?

Mgr. Jitka SYNKOVÁ, starostka, Úřad městské části Prahy Řepy
--------------------
Tak ty plánované přelety to je tehdy, když se čistí ta hlavní dráha, tak to je přibližně dvakrát do roka a dohromady to může být kolem 30 dní a k tomu samozřejmě musíme přičíst ty dny, kdy vlastně se změní povětrnostní podmínky, a to znamená, že je to převedeno na tu naší vedlejší dráhu z důvodu větru.

mluvčí
--------------------
Letiště hovoří o tom, že v případě, že postaví tu paralelní dráhu, že vedlejší dráhu nebude využívat.

Mgr. Jitka SYNKOVÁ, starostka, Úřad městské části Prahy Řepy
--------------------
No, snažím se tomu věřit, na našich setkání nás ubezpečují, ale vlastně ta paralelní dráha bude souběžně s tou hlavní dráhou a ty povětrnostní podmínky se změnit můžou, to znamená, že si myslím, že i do budoucna se stane, že vedlejší dráha, která vede přes Řepy, bude využívaná.

Ing. Jiří KRAUS, místopředseda představenstva Letiště Praha, a.s.
--------------------
Ta dráha 12:30 ta vedlejší se vlastně přeprojektu na taxiway, což je pojezdová dráha a už nikdy nejde použít jako vzletová dráha, to můžu garantovat.

mluvčí
--------------------
V listopadu 2019 premiér Babiš navštívil ruzyňské letiště a na tiskovce podpořil jeho další rozvoj a výstavbu paralelní dráhy, letiště patří mezi prosperující státní podniky a odvedl do státního rozpočtu přes 6 miliard korun.

Andrej BABIŠ, premiér, předseda hnutí /ANO/
--------------------
Letiště v této chvíli nemá žádný úvěr, má skvělou finanční kondici a má jasné plány a ty plány de facto jsou ve výší až 55 miliard, takže se počítá až 30 milionů cestujících.

mluvčí
--------------------
Jak nakládáte se studií EIA, která hovoří o paralelní dráze a v 21 milionech cestujících ročně, při nedávné tiskovce pan premiér prohlásil, že letiště bude odbavovat přes 30 milionů cestujících ročně?

Ing. Jiří KRAUS, místopředseda představenstva Letiště Praha, a.s.
--------------------
Ano, tak to bylo prohlášení ve vazby na dlouhodobý rozvoj, který může být za 20, 30 let, ale v současné době my realizujeme projekty a připravujeme dle platné EIA na 21,2 milionů cestujících.

mluvčí
--------------------
Studie EIA je ale vágní, neřeší katastrofální stav dopravy letiště, jen uvádí jednu z podmínek, a to je zpracování dopravní studie letiště Ruzyně, kdyby se letiště doslova řídilo tímto posudkem, kolejové spojení s městem by mohlo zůstat jen na papíře.

Ing. Arch. Eva SMUTNÁ, radní pro strategický rozvoj, Úřad MČ Praha 6
--------------------
Stanovisko městský části k paralelní dráze je podmíněno výstavbou železničního spojení nebo jakéhokoliv kolejové spojení, na letiště v současné době metro není priorita, je to železnice, /nesrozumitelné/ s odbočkou na Letiště Václava Havla, na které velmi intenzivně pracujeme se SŽDC, takže jakékoliv rozvoj letiště JE vlastně podmíněn výstavbou tohoto připojení.

mluvčí
--------------------
Jak vnímáte to, že v té EIA není explicitně řečeno, že musí být kolejové spojení letiště s centrem města?

Ing. Jiří KRAUS, místopředseda představenstva Letiště Praha, a.s.
--------------------
Vnímáme to tak, že to tam opravdu explicitně takhle uvedeno není, ale my víme, že to kolejové napojení potřebujeme, my v současné době tento projekt kolejového napojení koordinujeme s našimi projekty a v roce 2028, kdy končí jak výstava paralelní dráhy tak terminálové kapacity, SŽDC plánuje ukončení nebo realizaci kolového napojení sem na ruzyňské letiště.

mluvčí
--------------------
Je hezké, že letiště zahrnulo do svých plánů rychlodráhu do centra Prahy. Na druhé straně je otázka, jak moc hlídá bezpečnost leteckého provozu, při natáčení v listopadu 2019 jsme zachytili kroužící hejna havranů nad hlavní ranvejí, ale vraťme se zpátky k tomu, jak vnímá paralelní ranvej vedení magistrátu.

Ing. Petr HLUBUČEK, náměstek primátora a zastupitel hl. města Prahy
--------------------
Vnímám to já, i budu mluvit v tomto případě i zde na hlavní městě za Starosty a nezávislé, teď máme velmi negativně a jelikož ta dráha by měla být o 1,6 kilometrů blíže do centra města, což jde úplně proti zdravému rozumu, všude ve světě pokud se staví nová letiště, nové letové dráhy, tak je to vždy mimo zastavěná nebo zastavitelná území, což v Praze jdeme úplně opačným směrem, já si myslím, že to je o nějaké celkové vládní politice rozvoje letové dopravy, protože máme tady další možnosti rozvoje letiště, jako jsou Pardubice, České Budějovice ale i Brno, Ostrava, Karlovy Vary, bavíme se dlouhodobě v Milovicích, které mají dvoukilometrovou dráhu dokonce v územním plánu a my všechno cpeme do letiště do Ruzyně a vlastně nechápu ten úplně ten důvod.

mluvčí
--------------------
Vzali jsme pana náměstka za slovo a vydali se na mezinárodní letiště do Pardubic, terminál stál 300 milionů a byl slavnostně otevřen v létě 2018. Terminál jsme našli zavřený, pracovní doba letiště nás šokovala, stejně tak i fakt, že se našemu štábu vyhnula i tisková mluvčí a zrušila předem domluvený rozhovor s ředitelkou letiště. Důvod? Náhlá nemoc. Poté jsme na ministerstvu dopravy zjišťovali, zda by nešlo přesměrovat některé lety z přetížené Ruzyně na mezinárodní letiště v Pardubicích.

Mgr. František JEMELKA, zást. tiskový mluvčí Ministerstva dopravy ČR
--------------------
My této situace jsme si vědomi, otázku řešíme, leč jsme v této věci omezení legislativou Evropské unie, která vlastně leteckým dopravcům evropským, na evropské půdě dává volnost, tudíž pokud bychom chtěli omezovat tuto svobodu evropských leteckých dopravců v Evropské unii, museli bychom splnit přísné podmínky pro to rozdělení, kdybychom chtěli letiště, které je přetížené, rozdělit, ten provoz rozdělit na další letiště, muselo by to letiště být ve stejném městě, jako je to letiště, které má hustý /nesrozumitelné/, případně v aglomeraci toho města přetíženého letiště, ani v případě letiště Pardubice my tu zásadu rozdělení v rámci stejného města naplnit nemůžeme, tudíž to možné není.

mluvčí
--------------------
Jak jsme zjistili, některé evropské státy regulují příliv turistů na svá letiště daněmi, tak například ve Francii cenu letenky zvyšující taxi, daň z hluku, daň z emisí a z místa odletu, i přes tyto kroky je letecká doprava zvýhodněná, neplatí spotřební daň na palivu, ta se běžně vztahuje na pohonné hmoty do aut, na cigarety i alkohol, u benzínu a nafty platíme přes 10 korun za každý litr.

Mgr. Vojtěch KOTECKÝ, analytik, Glopolis
--------------------
Letecká doprava je podle mezinárodních konvencí už od roku 1944 vyňata ze zdanění, takže tady máme paradoxní situaci, kdy daň, kterou platí vlaky, platí lodě, platí automobilová doprava, letadla vůbec platit nemusí, což asi je trochu zvláštní a mezinárodní společenství by s tím něco mělo dělat, bohužel to závisí na dohodě všech států světa a to se hned tak nestane, proto některé evropské země se pokoušejí tenhle problém obejít svými domácími daněmi na leteckou dopravu, kterými tu spotřební daň vlastně nahrazují a Evropská unie se dohodla, že lety uvnitř Unie mezi unijními městy budou spadat do systému obchodování s emisemi, který vlastně také svým způsobem tu daň nějak nahrazuje.

Rndr. Luděk NIEDERMAYER, europoslanec, býv. viceguvernér ČNB
--------------------
Ten sektor dopravy opravdu vytváří velmi mnoho emisí a zároveň se zdá, že ta letecká doprava minimálně v některých segmentech je schopná růst a to znamená zvyšovat to svoje emisní zatížení. Zároveň ta doprava, která při využití vhodné technologie se zdá z emisního hlediska nejvýhodnější, to znamená vlaková doprava je za určitých okolností tou leteckou dopravou vytlačována, nedochází k tomu, že by tam docházelo k dostatečnému množství investic, čili je to relevantní téma, o kterém se na úrovni Evropského parlamentu neustále mluví. Na úrovni Evropské unie se jedná o tom, jakým způsobem leteckou dopravu zahrnout do těch klimatických cílů, ve hře budou jak rozšíření systému emisních povolenek na leteckou dopravu, tak zdanění benzínu a jak ta celková dohoda bude vypadat, bude záležet jednak na návrhu, samozřejmě na rozhodnutí členských zemi a Evropského parlamentu, zatím to není jasné.

Doc. Rndr. Ladislav Miko, PH.D, ředitel zastoupení Komise EU na Slovensku
--------------------
Stále více se ukazuje, jak strašně škodí klimatu letecká doprava a že asi samozřejmě bude stále zapotřebí zachovat ty dálkové spoje letecké, ale na ty kratší a střední vzdálenosti vlastně už přestává být důvod, že časově už to vlastně ani není rychlejší, vy když letíte v rámci, v rámci Evropy do místa, které je vzdálené 1500 kilometrů, tak s tím, s tím rychlovlakem, když vezmete do úvahy příchod na letiště, příjezd na letiště, odbavení, zase z letiště někam do domova, tak ten počet nebo ten počet minut strávených na cestě letecky a v tom rychlovlaku je v podstatě stejný nebo srovnatelný. Já nemůžu stále než připomínat svojí zkušenost Bruselu, kde je možné odpoledne po práci zajít na nádraží, sednout do vlaků a odjet do 310 kilometrů vzdálené Paříže a stihnout ještě večerní představení v opeře. A poté opeře zase sednout do vlaku o půlnoci být zpátky v posteli, takhle nějak si představuji moderní dopravu.

mluvčí
--------------------
Nedávno byla v Maroku slavnostně otevřena první vysokorychlostní trať v Africe, byla vybudována ve spolupráci s Francií, místní rychlovlak Alburak jezdí rychlostí 320 kilometrů za hodinu, v tomto ohledu nám v české kotlině skutečně ujíždí vlak.

Ing. Jiří KRAUS, místopředseda představenstva Letiště Praha, a.s.
--------------------
Veškeré predikce do budoucna v dalších 10, 20 letech ukazují, že nárůst cestujících pohybu bude vysoký a ani projekt /nesrozumitelné/ ani dalších regionálních letišť by nezastavil ten růst, totiž je nutné investovat v Praze.

Ing. Viktor KOMÁREK, starosta, Úřad městské části Praha Nebušice
--------------------
To je věc, o které se dlouho ví a dlouho se o ní nemluvilo, pokud víte tak letiště Praha má zpracovanou EIU na 21,2 milionu cestujících. Při dnešním provozu 17,7 milionů pasažérů a dá se říct, 155 tisících pohybech se vlastně tý hranici EII blíží. To, že pan premiér toto řekl, je jasně důkazem toho, že ten záměr letiště Praha není dodržet EIU a její hranice, ale že letiště staví dráhu na podstatně větší počet cestujících a myslím si, že by mělo ministerstvo financí jako vlastník Letiště Václava Havla minimálně zpracovat novou EIU a v ní prokázat, že 30, 35 milionů cestujících, já nevím, kolik to v důsledku bude, tak by nám měli předložit, jaké skutečně zatížení té Prahy a těch městských částí bude a měli být i trošku si myslím příkladem, protože, jestliže někdo řekne, to je jako kdybych já řekl, že si v malý zástavbě postavím jednopodlažní dům a vykopal jsem si základy na čtyřpodlažní a postavil jsem si čtyřpodlažní, tak si myslím, že tohle to je prostě nefér vůči, vůči Pražanům a že by ministerstvo financí mělo zpracovat novou EIU a Pražané by měli vědět, co skutečně přinese rozšíření až na těch 30 nebo 35 milionů cestující a jakou zátěž to pro Prahu jako celek, pro všechny její občany přinese.
Zdroj : ČT2