Big_loader_ajax

Letenky a zájezdy zdraží. I když krize odezní

21.04.2020

Cestování už asi nebude stejné jako dřív. Světové aerolinky přijdou letos o více než polovinu svých příjmů a z jejich rozpočtů se podle odhadů Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu IATA kvůli pandemii koronaviru vypaří 7,7 bilionu korun. To vše pocítí i cestující. A jak varují odborníci i prodejci, za letenky si v příštích letech všichni připlatí.
„Dopravci budou potřebovat hotovost. Lze očekávat, že se průměrná cena letenek zvýší. Letenek v akčních cenách ubude,“ myslí si ředitelka letenkového oddělení Student Agency Věra Janičinová. Jak významný růst cen bude, je ale zatím obtížné odhadnout. „Na to je příliš brzy, ve hře je řada faktorů,“ uvedl bez dalších podrobností také ředitel letenkového portálu Letuška Josef Trejbal.
 
Zakladatel a šéf cestovní kanceláře Exim Tours Ferid Nasr očekává, že letenky zdraží úměrně úbytku pasažérů v letadlech. Některé aerolinky už totiž oznámily, že budou létat vždy s jedním prázdným sedadlem v řadě tří nebo dvou sedadel. „Pokud bude kapacita letadel o třetinu nižší, cena letenek o třetinu vzroste. Podobný princip platí i pro přímořské hotely. Cena zájezdů může vzrůst o třicet až padesát procent,“ dodal Nasr.

Zdražení letenek v horizontu několika příštích let se cestující nevyhnou navzdory tomu, že ceny v Severní Americe a Evropě klesly dle dat analytické společnosti Skytra od začátku roku až o třetinu. Nejvíce mají růst ceny letenek do destinací, kde se sníží konkurence, tedy kde ubude dopravců na daných linkách, míní Janičinová.

„Může proto dojít k většímu cenovému rozpětí mezi nízkou a vysokou sezonou,“ předpokládá. Zdražit by mohly především pohodlnější přímé spoje. V posledních letech přitom průměrná cena letenek klesala, za poslední dekádu se podle Janičinové snížila o zhruba 2500 korun.

Provoz aerolinek létajících po Evropě může navíc prodražit i daň z leteckého paliva, jejíž zavedení zvažuje Evropská unie. „V unii určitě nepřevládá pocit, že by se měla opatření na dekarbonizaci odložit, ne-li zrušit.

„Krize by ale mohla změnit načasování plánovaných opatření,“ míní europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09). Daň je prý legitimní a na letectví bude mít zásadní vliv. „S aeroliniemi bude obrovský problém. Nedovedu si představit, že by se letecká doprava v Evropě začala vracet k normálu během několika kvartálů,“ doplnil Niedermayer.

„Daň nebude mít zdaleka takový dopad do cen letenek jako prázdná sedadla. Stávající uzemnění většiny osobní letecké dopravy překresluje mapu odvětví. Mnohé aerolinky ekonomicky kolabují a už se do vzduchu nevrátí,“ varuje expert na letecký průmysl z poradenské společnosti EY Petr Kováč.
Autor článku : Jiří Liebreich
Zdroj : E15