Big_loader_ajax

Europoslanci zvedli ruku pro omezení emisí CO2 u nových aut

03.10.2018

Europoslanci zvedli ruku pro omezení emisí CO2 u nových aut, a to docela razantní. Od roku 2030 by ho měla vypouštět o 40 procent míň, než stanoví norma s letopočtem 2021.
Martin ŘEZNÍČEK, moderátor
--------------------
Podle velké části českých europoslanců to životnímu prostředí nepomůže, bude to naopak, jak tvrdí, znamenat obrovskou komplikaci pro automobilky. Ty v České republice tvoří na 400 tisíc pracovních míst.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Když tahle auta ještě běžně jezdila po silnicích, důležité u nich bylo, zda bezpečně dojedou do cíle a ne kolik emisí u toho vytvoří. V těchto dnech už jen jako vzpomínky parkují na 120. pařížském autosalonu hned vedle vozidel, u kterých se automaticky počítá, že do cíle dojedou a navíc u toho nevytvoří emise žádné. Právě tlak na co nejčistší auta zažívá Evropa v těchto letech. A je jen otázkou času, kdy takovýmto tradičním spalovacím autům skončí. Jenže ten tlak nevychází pouze od zákazníku nebo firem, ale od evropských instituci a je otázka, zda není až moc přísný. Poslanci Evropského parlamentu dnes schválili normu, podle které by měla nová osobní auta do roku 2030 snížit emise o 40%. Výrobci mají také zajistit, aby bez emisní a nízkoemisní auta tvořila 35% celkového prodeje nových vozů. Komise přitom chtěla téměř poloviční normy. Poslanci tedy vybrali tu nejpřísnější variantu.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /nestr. za TOP 09/
--------------------
Myslím si, že ta verze je hodně přísná, na můj vkus až příliš přísná, už také proto, že to zpřísnění proběhlo různými kanály.

Dita CHARANZOVÁ, europoslankyně /ANO/
--------------------
To, co dnes tady předvedl Evropský parlament, je něco, co není proveditelné a realizovatelné.

Evžen TOŠENOVSKÝ, místopředseda strany /ODS/
--------------------
Trochu mi to přijde, že státní plánovací komise rozhodla, že tady budete fungovat podle nějakých zásad, a ne že konkurence bude hnát ten vývoj kupředu.

Johan van ZYL, prezident, Toyota Motor Europe
--------------------
Musíme být realističtí, když stanovujeme tato pravidla, musíme si říct, co jsme vlastně schopní splnit.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Normu teď budou probírat ještě s Parlamentem a komisí i národní státy a předpokládá se, že limity nakonec sníží. Přesto jako by se zdálo, že je to právě automobilový průmysl, který po skandálech typu dieselgate leží evropským institucím hodně v žaludku. Přitom podle Evropské agentury pro životní prostředí automobily se na evropském CO2 podílejí pouze z 15%.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /nestr. za TOP 09/
--------------------
Samozřejmě, supertanktery nebo letecký průmysl produkuje hodně CO, ty tankery se ale pohybují v mezinárodních vodách se velmi těžko regulují, protože nespadají do jurisdikce EU.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Podle poslanců by teď bylo nejlepší, kdyby se průmysl a bojovníci za životní prostředí spolu dohodli. Protože v tomto případě je hlavně důležité bezpečně dojet do cíle.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor
--------------------
Prodej aut v Česku zpomalil a Svaz dovozců automobilů odhaduje, že pokles bude do konce roku pokračovat, celkem by se letos mohlo prodat jen 270 tisíc vozů. Může za to přísnější kontrola emisí i nová emisní norma. Za prvních devět měsíců si ale Češi koupili přes 200 tisíc osobních vozů, což je v meziročním srovnání zhruba o jedno procento víc. Mezi nejoblíbenější značky u nás pořád patří Škoda. Do září se prodalo přes 65 tisíc jejích vozů, to je skoro třetina veškerého prodeje, následuje Volkswagen a Hyundai. Pokud se podíváme na oblibu paliv, řidiči stále preferují benzín před naftou. Auta s benzínovým pohonem si pořídila víc než polovina Čechů. Automobilky teď ale, kromě stále se zpřísňujících emisních limitů, řeší ještě další problém. Od září totiž musí být všechna nová auta jinak homologovaná, proces je časově náročnější a složitější než ten předchozí, výrobci tak nestíhají získat všechna potřebná razítka. Díváte se na záběry letiště v Milovicích, které si pronajala Škoda Auto. Zaparkovala tam vozy, u kterých ještě nemá všechna potřebná povolení a nemůže je proto zatím prodávat.
Zdroj : ČT 1