Big_loader_ajax

Babišova kritika záchranného balíku EU je příliš agresivní. Taky by bylo dobré nelhat, radí europoslanec Niedermayer

02.06.2020

Přepis rozhovoru Luďka Niedermayera pro ČRo Plus.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Hosty Českého rozhlasu plus jsou 2 europoslanci, Luděk Niedermayer za TOP 09. Dobrý den.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Dobrý den.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
A Ondřej Kovařík za hnutí ANO. Dobrý den i vám.

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
Dobré dopoledne přeji.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Pánové, otázka pro oba úvodní, stejná. Měla by se Česká republika připojit k tomu fondu obnovy Evropské unie, pane europoslanče Niedermayere, poprosím o odpověď ano nebo ne.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Samozřejmě ano. Je to dobrý plán pro Evropu. Je to dobrý plán pro nás..

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Ano. Děkuji, pane Kovaříku.

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
Já myslím, že to nestojí ta otázka, jestli se připojíme nebo nepřipojíme. Je to plán jako celé, celé Evropské unie, a pokud tam budou podmínky, které nám budou vyhovovat jako České republice, tak ano.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Čili za určitých podmínek ano.

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
Za určitých podmínek ano.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
A teď pojďme, prosím, pane Kovaříku k těm podmínkám, za kterých podmínek ano, a za kterých podmínek ne.

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
Tak my jsme v podstatě obdrželi nějaký rámcový plán od Evropské komise, což nějaký nutný bod k tomu, aby se mohly začít vést diskuse o podobě toho rozpočtu na jedné straně, a na druhé straně toho toho plánu obrody. A teď se musíme bavit o konkrétních parametrech, což znamená jednotlivých alokací, čili částkách, výše těch částek pro jednotlivé členské státy. Dál to mají být granty nebo údery, a také o nějakém alokačním klíči. To znamená parametrech, na základě kterých budou ty prostředky jednotlivým členským státům.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Dostaneme se určitě.

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
Řada problematických.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Ano ano dostaneme se určitě k nim. Ještě mě zajímá obecně vůbec ten princip. Premiér Andrej Babišm řekl, cituji, Evropská komise se poprvé v historii chce zadlužit, aby tyto peníze nešly na dluhy předlužených států. Tak nechť si půjčí eurozóna, my si taky půjčujeme, ale my máme skvělý rating. Konec citace. Tak pane Kovaříku, podle vás vůbec ten princip, že poprvé v dějinách tedy Evropská komise by si půjčila peníze jako celek na finančních trzích, a ty rozdala členským státům, ten princip je správný nebo ne?

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
V tom princip je revoluční. To určitě ano, i zahraniční komentáře mluví o jistém experimentu, případně.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Ten princip je revoluční. A český premiér ho kritizuje, tak mě zajímá váš názor.

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
Já myslím, že ta kritika je oprávněná do té míry, že my musíme opravdu znát jednotlivé parametry, a to do velkého detailu, jakým způsobem ty peníze budou získáváme za prvé, za druhé rozdělovány, a zatřetí spláceny. Nejsme, nejsme jediná země členská Evropské unie, která v tomto ohledu kritiku zvedla. Já myslím, že to bude právě součástí těch diskusí mezi předsedy a prezidenty na úrovni Evropské rady, aby se jasně stanovily ty podmínky, za kterých případný takový podobný fond bude fungovat

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Rozumím. Určitě se dostaneme k těm parametrům. Pořád ještě s dovolením zůstanu u toho principu, jak vlastně získat ty peníze na pomoc jednotlivým ekonomikám, pane Niedermayere. Premiér Andrej Babiš řekl. Pokud někdo, cituji, blbě hospodaří, a měl zadlužení 188 % vůči HDP, teď já nejsem ochoten ručit za dluhy jiných států, když byli nezodpovědní, proč bych to měl dělat? Konec citace. Není ten princip opravdu špatný, že bychom si jako Evropská unie, jako celek půjčovali na trzích, a že ty hůře hospodařící nebo více zadlužené státy by se dostaly k tak nízkým úvěrům, jak by si samy asi nebyly moc schopny půjčit.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Bohužel. Andrej Babiš v tom, jak komentuje tento komisní návrh, se dopouští neuvěřitelného množství nepřesností. Až mě to zaráží, a to jsem zvyklý na ledasco. Například v tom, že vlastně velmi podobný princip byl použitý po krizi roku 2008, 2009 a vedl k podpoře některých zemí Evropské unie, zdaleka nejenom zemí Evropské unie, které platí eurem, v boji proti této krizi. Druhá věc je, tento plán nepředjímá, že bychom my ručili za dluhy některých, některých unijních zemí. My bychom pouze ručili, slíbili to, že budem odvádět peníze do evropského rozpočtu v míře o trochu větší, než je tomu, než je tomu dnes. Takže těch nepřesností je tam opravdu hrozné množství, ale zároveň je potřeba si uvědomit, a myslím si, že ta krize roku 2008, 9 nás v tom naučila, že pokud Evropa nebude mít systematickou správnou fiskální reakci na hrozbu hlubokého poklesu ekonomiky, znamená to, že tou krizí budeme procházet mnohem delší dobu, a s mnohem většími náklady. Ty peníze samozřejmě nejsou určené na to, o čem mluví Andrej Babiš, aby se splácely třeba dluhy zemí, které svým hospodařením vytvořily vysoké, přes vysoké schodky, vytvořily vysoký dluh. Tyto peníze slouží na podporu, na restartování ekonomiky, a mimochodem z toho, pokud se Evropanům podaří restartovat evropskou ekonomiku, budeme mít obrovský prospěch, protože naše země je kriticky závislá na vývozu do zemí Evropské unie, a to znamená, že pokud.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Ano, omlouvám se.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Povídejte.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Chtěl jsem se jenom doptat, pane Niedermayere, pokud tedy premiér Andrej Babiš argumentuje, takže proč my bychom měli být penalizováni za to, že jsme dobře zvládli koronavirovou krizi, a předtím, že jsme dobře hospodařili, a máme jedno z nejnižších zadlužení vůči HDP v Evropě, tak nemá v tom pravdu, nebyla by to opravdu penalizace těch úspěšných států.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Tak možná si uvědomme, proč má být například Itálie penalizovaná tím, že Česká republika je chudší, a to znamená Italové odvádějí do evropského rozpočtu velký objem peněz. Tuším v roce 2018 to bylo 6 miliard euro, které směřují třeba do České republiky. Samozřejmě, že Italové by mohli říct, že byl náš problém, že jsme tady dopustili vládu komunistů, a poté, co tato vláda padla, takže jsme nenastartovali dostatečně rychle náš ekonomický růst, přestože jsme na něj dostali od zemí jako je Itálie peníze. Tenhle argument by se samozřejmě dal použít také de facto na jakoukoliv solidaritu uvnitř Evropské unie. A ono teda.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Rozumím.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Další meet Andreje Babiše, že my jsme ti, kteří jsme zvládli tu krizi nejlépe. Mimochodem my jsme samozřejmě měli obrovskou výhodu, stejně jako ostatní země v tom, že jsme viděli, jak hrozně rychle se to šíří v Itálii, a co všechno je třeba udělat. Ale myslím si, že u tohoto případu, stejně tak jako u různých živelných pohrom, kde Evropská unie samozřejmě pomáhá zemím, které jsou postiženi, je určitá míra solidarity na místě.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Dobře, zůstaňme tedy toho fondu obnovy, u toho evropského záchranného balíku. Pane Kovaříku, tedy Andrej Babiš, řekl, bylo by nespravedlivé, kdybychom kvůli tomu, že jsme byli úspěšní, byli penalizováni. Ale není to opravdu tak, že mohou čistí plátci po posledních 16 let brát jako nespravedlivé to, že v podstatě dotovali českou ekonomiku, a že Česká republika byla posledních 16 let čistým příjemcem evropských peněz, respektive peněz ostatních členských zemí?

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
Já myslím, že tady se jedná v zásadě o 2 nebo 2 různé oblasti. To, co jste zmiňoval v tom druhém bodě, čili nějaká, řekněme, nějaký plán celkové konvergence ekonomik členských států, to znamená sbližování životní úrovně, to je, to je jeden z hlavních principů Evropské unie. A všechny členské státy s ním, s ním jako takovým souhlasí. Česká republika si myslím, že v rámci svého členství v Evropské unii tuto politiku využívá velmi velmi dobře. Ostatně je pravda, že třeba i Itálii se ekonomicky blížíme poměrně rychle. Co se týče toho vládnutí, tak ano. Samozřejmě, pokud se bavíme po té zdravotnické stránce, té epidemii jako takové, tak je jednoznačné, že Česká republika proti některým jiným zemím na tom, na tom je velmi dobře. Ta druhá oblast, a tam se, tam se ukáže myslím teprve časem v těch měsících, které, které přijdou, je, jak se ta konkrétní epidemiologická situace projevila na ekonomických dopadech.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Ano ano, prosím.

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
Tam už je Česká republika v tuto chvíli, aspoň z těch údajů za první čtvrtletí, jakýsi propad realizuje také čili, já myslím, že tam si musíme počkat opravdu na čísla, která, která...

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Ale zůstaňme, zůstaňme.

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
/nesrozumitelné/ Napovídá.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
U té ekonomiky. Premiér řekl, že by bylo nespravedlivé, kdybychom kvůli tomu, že jsme byli úspěšní, byli penalizováni. Tak mě, pane Kovaříku, zajímá, jestli je nespravedlivé, že ekonomicky úspěšnější země, které se podílely na kohezní politice Evropské unie, vlastně byly penalizovány podle této logiky.

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
Podle toho původního návrhu Evropské komise je Česká republika opravdu penalizována, a to možná nad míru více, než třeba některé jiné státy. My jsme, my jsme jedna ze dvou zemí, které má vlastně menší podíl těch garantů, než, než navržených úvěrů. A což je do jisté míry zvláštní a zarážející. A musíme si k tomu najít, jak, jaké jsou období. A Evropská komise by asi v tomto měla být jasnější. A na to naráží pan premiér, který v tom komentáři, nebo v té reakci, v tom tak já to chápu, je, je na jakých, na jakých parametrech vlastně Evropská komise tu alokaci spočítala. A pokud jeden, jedním z hlavních parametrů byla průměrovaná míra nezaměstnanosti dané země za posledních 5 let, mezi roky 2015 a 2019, tak je otázkou, jestli vskutku ta alokace reaguje na akutní krizi způsobilou koronavirem, anebo jestli reaguje na dlouhodobé strukturální problémy, které, kterým ta členská země čelí.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Až když tedy.

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
Já si myslím, že tu jistotu nemáme.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Když tady Ondřej Kovařík za hnutí ANO zmínil ty konkrétní parametry, a to, jak by se měly rozdělovat ty společné peníze, tak mě zajímá reakce Luďka Niedermayera za TOP 09. Pane Niedermayere, vy nevidíte problém v tom, co teď zmínil Ondřej Kovařík, tedy, že by pro Českou republiku měl být menší podíl grantů, než těch úvěrů, a že problém může být v tom, že to rozdělování peněz bude do jisté míry, do velké míry stát na míře nezaměstnanosti, která je dlouhodobě v České republice nejnižší ze všech členských zemí.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Já myslím, že těch proměnných je tam mnohem víc. Bere se v úvahu také očekávaný pokles ekonomiky, a v tom, když se podíváme na následující 2 roky, my jsme jedna z těch zemí více postižených, čili těch kritérii je tam hodně, a musí to být nějaký politický kompromis, který, který bude vyhovovat, jak nám, tak bude vyhovovat jiným zemím. Víme třeba, že Rakousko není spokojeno s tím plánem, ale z úplně, ale úplně jiných důvodů, než naše země. Myslím si, že na ten návrh se musíme podívat jako na celek. Podle mých hrubých odhadů, protože neexistují žádná veřejná čísla na to. Česká republika v těch následujících sedmi letech dostane řádově o 500 miliard korun víc, než kolik do evropského rozpočtu zaplatí. To je podle mě obrovská suma, která.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
A to opravdu mluvíte o víceletém rozpočtu Evropské unie, nikoliv na tom fondu obnovy.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Ano. No, protože tyhle 2 věci jsou spolu pevně spojeny, jsou součástí jednoho návrhu. Ta jedna část toho návrhu je k nám velmi vstřícná, protože Evropská komise se rozhodla zachovat tu původní architekturu původního evropského rozpočtu, ve kterém my máme rezervováno, tuším nějakých 250 plus minus miliard korun jako čistou pozici ještě stále z toho titulu, že jsme chudší, i když podle čísel to tak úplně neplatí, a druhá část je ten plán pro obnovu, a z něho odhaduji, že ten náš příjem bude zhruba podobný, který samozřejmě se bude do budoucna splácet, ale bude se splácet v horizontu nějakých 30 let, čili to roční zatížení našeho rozpočtu bude poměrně malé.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
A to co /nesrozumitelné/, že je tam menší podíl grantů, než těch úvěrů pro Českou republiku. V tom není problém?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Myslím si, že o všem v tomhle je třeba hodně diskutovat, a určitě na radě bude velký souboj o nastavení těch konkrétních parametrů. Mám pocit, že k těm půjčkám jsme se dostali proto, protože v rozporu s tím, co třeba tvrdí ministryně financí, paní Schillerová, naše půjčky na státní dluh jsou v dnešní době relativně drahé. Hodně zemí si půjčuje vlastně bezúročně, nebo dokonce za záporný úrok. Naše dlouhodobé úvěry, když jsem sledoval dubnová data ECB, jsou zhruba 1,2 %. A pravděpodobně z toho vyšlo Evropské komisi, že pro nás velmi levné. Předpokládám plus minus nulaprocentní úvěry budou nějaký přínosem, ale hlavně uvědomme si, že podle roku 2019 my už opravdu nejsme chudá země.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Z toho peletonu těch nových nejbohatší, a ten rozdíl proti Itálii naprosto minimální.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Říká Luděk Niedermayer. Zajímá mě reakce Ondřeje Kovaříka. To, co zmínil pan Niedermayer, tedy že celkový ten návrh evropského víceletého rozpočtu, včetně toho fondu obnovy pardon, je vůči České republice vstřícný. V tom nemá pravdu Luděk Niedermayer, pane Kovaříku?

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
A tak já myslím, že pan kolega správně uvedl, že se jedná o nějaký odhad, protože my opravdu nemáme nějaká konsolidovaná čísla, která by vlastně vypověděla o tom, jak přesně celý ten balík vypadá. Co my víme, že pokud se podíváme na návrh rozpočtu versus ten fond obnovy, tak čistě v tom, v tom fondu obnovy Česká republika, je, je čistým plátcem, protože by vyplácela asi 600 milionu EUR za celou tu dobu, ale je tam, je tam ta další věc, a to se týká vlastně těch klíčových politik, ze kterých členské státy jako Česká republika, čerpají primárně. To znamená kohezní politika například, nebo zemědělská politika, a tam, tam je jednoznačný pokles, pokud se podíváme na návrh toho rozpočtu /nesrozumitelné/.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
No, ale není to trochu logické, z logiky toho, že Česká republika bohatne. Je už téměř u 100 % průměru Evropské unie, že jsme podobně bohatí jako Itálie, a že prostě dříve nebo později se staneme čistými plátci.

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
Ano, jednoznačně, to samozřejmě i souvisí s touto věcí. Česká republika v tuto chvíli je někde na 91 % průměru EU. Předběhla země jako je třeba Španělsko, ale na druhou stranu je otázka. A v tom už byl trošku zavádějící ten původní návrh Evropské komise. Zdali právě například Česká republika by měla být takto sankcionována v porovnání s podobně velkými zeměmi, řekněme, z toho, z té vlny rozšíření z let 2004 až 2007. To znamená, myslím si, že i tady je otázka, takhle nastavení, tak jak, jestli je součástí těch návrhů Evropské komise, zdali je tady v pořádku. A z pohledu České republiky není příliš nediskriminační.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Pane Niedermayere, není to z vašeho úhlu pohledu příliš diskriminační pro Českou republiku, která by, jak řekl Ondřej Kovařík, mohla být sankcionována na rozdíl od ostatních zemí, které přistoupily v roce 2004.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Mě tedy velmi zaráží to slovo sankcionováno. V této souvislosti tomu úplně nerozumím. Díky podpoře z Evropské unie přes kohezní politiku, díky našemu přístupu na společný trh, které jsme členstvím získali, naše ekonomika velmi rychle bohatne. Samozřejmě, že je čas, aby peníze z evropského rozpočtu směřovaly na ty chudší země, kdyby se ta kohezní politika odvíjela jenom od toho, jak je která země bohatá, tak my bychom dostali z evropského rozpočtu ještě mnohem, mnohem méně peněz, než je navrženo. Nás vlastně zachránil, že Evropská komise v tomto návrhu zachovala princip, my tomu říkáme princip záchranné sítě. To znamená, že země, které výrazně zbohatly, taky jim nebudou kráceny ty peníze z kohezní politiky o tolik, kolik by odpovídalo tomu bohatství, ale jenom o nějakou fixní částku. Tuším v tom původním návrhu to bylo 20 %, čili myslím si, že to, co říká pan Kovařík, je jako velmi zavádějící. Kdyby ta diskuse probíhala u čistého stolu z bodu 0, tak bychom samozřejmě skončili na mnohem nižších penězích, a vlastně Evropská komise nás chránila. Ale zároveň ještě řeknu poslední věc, rozhodně nebezpečné je vlastně spojovat to, co pro nás unie je s tím, kolik dostáváme peněz. Já doufám, že si většina našich občanů a také politiků uvědomuje, že ta hodnota Evropské unie se neměří těmi stovkami miliard, které do našich kapes plynou, a které podle toho návrhu v těch dalších sedmi letech i nadále plynout budou.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Na druhou stranu teď se bavíme o těch penězích, protože je to součást toho boje Evropské unie jako celku proti tomu, jak nebo na úkor toho, jak zvládnout tu koronavirovou krizi. Pane Kovaříku, pan Niedermayer označil ta vaše slova za zavádějící. Není to tak, že Evropská komise v tom návrhu nás opravdu chrání. Ostatně i místopředsedkyně Evropské komise Věra Jourová za hnutí ANO, tedy za stejné hnutí jakožto vy jste v Evropském parlamentu, řekla, že za tím návrhem stojí, a že pro Českou republiku ten návrh je spravedlivý.

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
Tak já myslím, že pan kolega Niedermayer se odkazoval na ten předchozí návrh Evropské komise z roku 2018, kde opravdu tu Českou republiku ta lokace byla někde v řádech čtvrtinového snížení, oproti předchozímu rozpočtu, a tam /nesrozumitelné/ určitě k nějaké korekci mohlo dojít. Na druhou stranu ale je to znovu, znovu otázka té proporce, zdali je takový takový škrt pouze v případě například České republiky do jisté míry oprávněným. Já myslím, že to /nesrozumitelné/, to už tady padlo.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Ano.

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
Je to prostě teď prostor na diskuse na evropské radě mezi představiteli členských zemích, aby, aby si jako jakousi rovnováhu v tomto, v tomto bodě nalezli. Tento nový návrh, který byl předložen minulou, minulou středu, je v tomto ohledu poněkud ošemetnější právě z toho důvodu, že kombinuje, jak prostředky z fondu, tak prostředky z běžného rozpočtu, kde dochází k různým doplňováním těch, těch klasických rozpočtových položek, například na kohezní politiku nebo na zemědělskou politiku o dodatečné nové položky. /nesrozumitelné/ ty se automaticky počítají s nějakou lokací z toho fondu obnovy, a tam se my musíme podívat samozřejmě z hlediska České republiky, a myslím si, že to je teď ostatně věc, kterou se zabývají veškerá ministerstva financí napříč Evropskou unií, ve všech hlavních městech. Je dát si dohromady vlastně tu bilanci, tak, jak teď v tuto chvíli z toho návrhu Evropské komise vychází.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Na vlnách Českého rozhlasu plus diskutují dva europoslanci. Luděk Niedermayer za TOP 09 a Ondřej Kovařík za hnutí ANO.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Takzvaná šetrná čtyřka, tedy čtyři státy v čele například s Rakouskem nebo Nizozemskem, kritizují ten fond obnovy za to, že právě je tam příliš mnoho těch nevratných grantů, že by bylo lepší navrhovat pouze výhodné úvěry pro státy Evropské unie. Pane Niedermayere, s touto kritikou vy nesouzníte?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
No úplně ne. Především ta šetrná čtyřka, jí nejde jenom o ten fond obnovy, šetrná čtyřka by velmi ráda výrazně snížíla i evropský rozpočet. Což je věc, ke které bychom se asi nehlásili, ale jenom si představme, jak bychom se my dívali na to, kdyby ta kohezní politika, která u nás financuje obrovské množství investic, kdyby se změnila z grantů na úvěry, kdy by Evropská unie řekla, ano my vám pomůžeme překonat vaši chudobu tím, že dostanete úvěry. No, to je pro nás něco naprosto nepředstavitelného. Já myslím, že všichni chápou, že ten dnešní svět dnešní ekonomiky a dnešní země v důsledku krize, o které se říká, že je největší od druhé světové války, jsou ve výrazně větším stresu, než jaký je stres, které jsou o nějakých 10 nebo 15 % chudší, než, než je průměr Evropské unie. Čili, že to volání po tom, aby v této velmi obtížné situaci, aby ta výpomoc probíhala úvěry, ale zatímco jiné formy výpomoci v rámci Evropské unie by probíhaly granty, tak to není úplně udržitelné. A stojí za nimi hlavně snaha té šetrné čtyřky v maximální míře snížit peníze, které musí do evropského rozpočtu odvádět. To je to hlavní.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Pane Kovaříku, německá kancléřka Angela Merkelová řekla. Německu se bude dařit dobře jedině tehdy, když se bude dobře dařit Evropě. Není to tedy tak, že i v našem čistě pragmatickém zájmu to, aby se dařilo i těm zasaženějším zemím nejenom koronavirem, ale i těm zadluženějším zemím, protože jsme prostě extrémně exportní otevřená ekonomika, a že je to pro nás i čistě pragmatické, že je v našem zájmu se, aby se dařilo i dalším evropským zemím?

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
To jednoznačně ano, ta expertní, exportní závislost na jednotném trhu Evropské unie. Myslím, i když tady v našem rozhovoru padla, samozřejmě do jisté míry je z velké části české hospodářství propojenost s tím, s tím německým. To znamená určitě ta teze kancléřky Merkelové je opodstatněná. Ostatně.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
No, a není trochu krátkozraké to, když tedy premiér Andrej Babiš to odmítá, odmítá to, abychom byli tedy čistými plátci do toho fondu obnovy?

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
Já myslím, že znovu bychom asi měli odlišit, odlišit dvě věci. Jedna je otázka prostě, řekněme, obnovení fungování evropských ekonomik, a druhá je otázka, jakou roli v tom, v tom může sehrát ten fond jako takový. Pokud se podíváme například na národní obálky, které třeba německá nebo francouzská, ale i ostatně italská vláda, v tuto chvíli příliš vynakládají, aktuálně, tady jsou tam transfery do té ekonomiky, tak jsou mnohonásobně vyšší, než o čem se bavíme v rámci toho, v rámci toho plánu obnovy. A ty budou klíčové pro to, aby jaksi ten restart proběhl co nejrychleji. To znamená, je pak samozřejmě otázka, jakou, jakou měrou ta společná případná evropská iniciativa k tomu celkovému restartu, může pomoct.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Podle vás nemůže?

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
Já si myslím, že v některých, pokud bude dobře cílena, pokud bude správně nastavena, tak můžou v některých regionech, případně v některých ekonomických sektorech, které jsou nejvíce postiženy, jako je to třeba cestovní ruch, doprava tak podobně, tak, tak může mít svoji přidanou hodnotu, ale sama o sobě bez těch například dalších opatření z hlediska financování, například ze soukromých sektorů, z menších, tedy případně národních obálek, národních rozpočtů, ale sama o sobě asi samospásná nebude.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
No, a proč ta kritika českého premiéra, pane Kovaříku, podle vás nesměřuje tímto směrem. Že je důležité bavit se o těch parametrech, o tom, aby ta pomoc byla dobře cílená, aby byla účelná, protože to bude i v zájmu České republiky, proč ze strany českého premiéra ten fond ad hoc vlastně odmítán a kritizován.

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
Tak já myslím, že ta kritika v tuto chvíli reaguje na tu fázi jednání, ve které se jako evropské členské státy a evropské orgány nacházíme. Máme nějaký úvodní návrh, ten evropský rozpočet se vždycky jako vytváří poněkud jinak, než než například běžné státní rozpočty, a tady i v tuto chvíli se bavíme o nějakých základních principech, výdajových a příjmových, a jakýmisi základními parametry, což jsou ty alokační kritéria nebo lokační klíče.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Čili je to příprava pro další vyjednávání. Je to vyjednávací strategie.

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
Přesně tak, na tuto chvíli ideální. Na začátku těch jednání ostatně Evropská rada.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Rozumím.

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
O tomto konkrétním návrhu ještě ještě fyzicky nejednal.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Ale měla by jednat koncem června. Pane Niedermayere.

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
/nesrozumitelné/ Je tam napsáno 19. června.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Ano, nebo v druhé půlce června, pane Niedermayere není to správné, že český premiér Andrej Babiš se vlastně takto snaží připravovat si půdu pro jednání, pro vyjednávání.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Myslím si, že ty jeho výroky jsou natolik agresivní a útočné a sobecké, že mám pocit, to není dobré vytváření půdy. Myslím si, že říct budeme tvrdě vyjednávat o našich zájmech, se dá říct úplně jinými slovy, než jaké používá Andrej Babiš. A dobré by bylo u toho nelhat, čehož se bohužel pan premiér poměrně často dopouští.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
A v čem konkrétně.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Žijeme v době, kdy ty jeho, já jsem to zmiňoval. Například to ručení, ručení za úvěry, a tak dále. A vy, já zrovna přípravuju, dělám si přepis jednoho z vystoupení pana premiéra, ty body tam chceme vypíchnout, protože je toho opravdu hodně. Čili mám pocit, že to není dobrý start té diskuse, a já se bojím, jak pan premiér bude na té radě vystupovat. Pokud bude volit podobné argumenty a podobný slovník, tak se obávám, že to nepovede k nalezení shody, a pokud ten program nebude schválený, tak to Evropě ublíží.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Budeme to sledovat. Dva europoslanci, Luděk Niedermayer za TOP 09 a Ondřej Kovařík za hnutí ANO byli našimi hosty. Pánové díky, na slyšenou.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /TOP 09/
--------------------
Na shledanou.

Ondřej KOVAŘÍK, europoslanec /ANO/
--------------------
Na shledanou, děkuji za pozvání.

Michael ROZSYPAL, moderátor
--------------------
Od mikrofonu Českého rozhlasu plus se loučí Michael Rozsypal, těším se na slyšenou opět ve středu po půl jedenácté u Pro a proti. Hezký den.

Zdroj : ČRo Plus