Big_loader_ajax

Vysvětlení mého hlasování z 16. až 17. dubna

22.04.2020

Pro co jsem hlasoval na dubnovém mimořádném plenárním zasedání?

Medical devices

Krize COVID-19 způsobila mimořádné okolnosti, které vyžadují značné dodatečné zdroje i větší dostupnost životně důležitých zdravotnických prostředků, což nebylo možné v době přijetí nařízení (EU) 2017/745 rozumně předvídat. Je velmi pravděpodobné, že členské státy, zdravotnická zařízení, hospodářské subjekty a další příslušné strany nebudou schopny zajistit řádné provádění a uplatňování uvedeného nařízení ode dne 26. května 2020, jak je v něm stanoveno. Proto jsem podpořil odložení účinnosti o rok, tj. od 26. května 2021, což zajistí dodávání na trh důležitých zdravotnických prostředků, které by jinak mohlo být ohroženo.

Rybolov

Podpořil jsem návrh Komise, který navazuje na  „investiční iniciativu pro reakci na koronavirus“ předloženou Komisí 13. března 2020 a schválenou EP 26. března, která zmobilizuje dostupné hotovostní rezervy v evropských strukturálních a investičních fondech s cílem začít s krizí okamžitě bojovat prostřednictvím investic, a na nový rámec státní podpory přijatý Komisí 19. března 2020.

Vzhledem k tomu, že prostor členských států pro intervenci v oblasti rybolovu je však omezen ustanoveními Evropského námořního a rybářského fondu (ENRF) a tato omezení ovlivňují schopnost členských států využít ENRF v boji proti krizi, je třeba provést změny, které státům umožní poskytnout komplexnější pomoc. V ČR tak bude usnadněno poskytnutí pomoci rybářstvím jako podniků postižených krizí.

FEAD

Podpořil jsem změny pravidel usnadňující poskytování pomoc z FEAD sociálně nejpotřebnějším v EU, například formou poukázek (voucherů) a karet, a rozšíření možnosti podpory na nezbytné ochranné prostředky proti koronaviru. Upravených pravidel bude moci využít i ČR (odpovědným orgánem je MPSV), kde se pomoc zaměřuje na financování školních obědů dětí ze sociálně slabých rodin a na přímou materiální pomoc rodinám těchto dětí. Upravené nařízení o FEAD proto umožní řídicím orgánům, partnerským organizacím a dalším subjektům zapojeným do provádění fondu rychle reagovat na vznikající dodatečné potřeby cílových skupin, které jsou vystaveny dalšímu strádání způsobenému touto krizí.

ESIF

Podpořil jsem změny v regulaci ESFI navazující na první balíček opatření, který Komise navrhla dne 13. března 2020 a EP schválil 26. března a který zavedl řadu důležitých změn umožňujících na současnou situaci účinněji reagovat. Od té doby jsou dopady na naše ekonomiky a společnosti stále závažnější, a proto souhlasím s tím, že v tomto druhém souboru opatření je nezbytné jít nad rámec toho, co bylo schváleno 26. března a poskytnout další mimořádnou flexibilitu, aby bylo možné reagovat na současnou bezprecedentní situaci. Aby bylo možné mobilizovat veškerou podporu z fondů s cílem řešit dopady šíření onemocnění COVID-19, je nezbytné umožnit jednak 100% míru spolufinancování z rozpočtu EU při provádění programů politiky soudržnosti, jednak převody mezi Evropským fondem pro regionální rozvoj (EFRR), Evropským sociálním fondem (ESF) a Fondem soudržnosti a mezi kategoriemi regionů. Kromě toho budou členské státy osvobozeny od povinnosti splnit požadavky na tematické zaměření, aby bylo možné přesměrovat zdroje na oblasti, které současná krize postihla nejvíce.

Contingency margin

Podpořil jsem rozhodnutí o uvolnění prostředků z rozpětí pro nepředvídané události na rok 2020, které je krajním nástrojem umožňujícím reagovat na nepředvídané události.

Souhlasím s postupem Komise, která vzhledem k neexistenci prostoru pro přerozdělení v rámci okruhu 3 navrhla financovat část navýšení výdajů v okruhu 3 (2 042,4 milionu EUR z celkových cca 3 000,0 milionu EUR) použitím celkového rozpětí pro závazky, jelikož se jedná o zvláštní nástroj, v jehož rámci je tato částka k dispozici.

Flexibility instrument 2

Podpořil jsem rozhodnutí o uvolnění prostředků z nástroje pružnosti, které se vztahuje na kombinovaný nárůst prostředků na závazky pro okruh 3 (cca 3 000,0 milionu EUR), zvyšuje celkovou částku, která má být uvolněna, na 1 094,4 milionu EUR a vyčerpá částku, která je k dispozici v rámci tohoto nástroje na rok 2020.

Flexibility instrument 1

Podpořil jsem rozhodnutí o uvolnění prostředků z nástroje pružnosti s cílem odpovídajícím způsobem zvýšit částky uvolněné z nástroje pružnosti a rozšířit účel uvolnění prostředků na uspokojení potřeb vyplývajících ze zvýšeného migračního tlaku v Řecku, na financování okamžitých opatření požadovaných v souvislosti s vypuknutím epidemie COVID-19 a na pokrytí zvýšení rozpočtu Úřadu evropského veřejného žalobce (EPPO).

Opravný rozpočet 2

Podpořil jsem návrh opravného rozpočtu (NOR) č. 2 na rok 2020, jehož účelem je poskytnout částku ve výši 3 000,0 milionů EUR v prostředcích na závazky a 1 530,0 milionů EUR v prostředcích na platby v rámci okruhu 3 Bezpečnost a občanství, aby se financovalo poskytování mimořádné podpory v rámci Unie prostřednictvím nástroje pro mimořádnou podporu, který je navržen k opětovné aktivaci za účelem pomoci při řešení důsledků rozšíření onemocnění COVID-19, a dále posílil mechanismus civilní ochrany Unie / rescEU s cílem umožnit širší vytváření zásob a koordinaci rozdělení základních zdrojů v celé Evropě.

Opravný rozpočet 1

Podpořil jsem opravný rozpočet (NOR) č. 1 k rozpočtu na rok 2020, jehož účelem je poskytnout v prostředcích na závazky částku 350,0 milionu EUR na potřeby vyplývající ze zvýšeného migračního tlaku v Řecku, částku 115,0 milionu EUR pro naléhavou reakci s cílem zabránit dalšímu zhoršení rozšíření onemocnění COVID-19 a částku 100,0 milionu EUR na podporu obnovy po zemětřesení v Albánii. Další menší úpravy se rovněž týkají Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí, Úřadu evropského veřejného žalobce, Evropského účetního dvůra a veřejného ochránce práv. Navýšení prostředků obsažená v tomto opravném rozpočtu celkově dosahují částky 567,4 milionu EUR v prostředcích na závazky a 77,4 milionu EUR v prostředcích na platby.

Změna VFR 14-20

Podpořil jsem změnu nařízení o Víceletém finančním rámci na období 2014-20. Je totiž třeba uvolnit prostředky ze zvláštních nástrojů, neboť v okruhu 3 víceletého finančního rámce (VFR) nejsou k dispozici rozpětí či prostor pro přerozdělení prostředků.

Změna nařízení o VFR tak odstraní omezení působnosti celkového rozpětí pro závazky, takže bylo možné plně financovat reakci na rozšíření onemocnění COVID-19 navrhovanou v samostatně předkládaném návrhu opravného rozpočtu č. 2/2020 částkou ve výši 3,0 miliardy EUR.

Na základě stávající definice a rozsahu zvláštních nástrojů v nařízení o víceletém finančním rámci lze totiž pro tento účel použít pouze nástroj pružnosti a rozpětí pro nepředvídané události, neboť použití celkového rozpětí pro závazky je omezeno na mládež a zaměstnanost a také na migraci a bezpečnost. Stávající kombinovaná dostupnost v rámci nástroje pružnosti a rozpětí pro nepředvídané události nepostačuje k pokrytí finančních potřeb nástroje pro mimořádnou podporu a potřeb vyplývajících z významného posílení mechanismu civilní ochrany Unie/rescEU.

Koronavirus rezoluce

Podpořil jsem rezoluci, která je společným dílem čtyř frakcí – EPP, SaD, Renew a Greens a dokazuje, že v EP existuje odpovědná konstruktivní většina, která se dokáže postavit čelem k výzvám v souvislosti s koronavirovou krizí, ale přitom nerezignuje na střednědobé a dlouhodobé priority zaměřené na zlepšení kvality života v Unii. Přijetím rezoluce jsme vyslali důležitý signál, že kromě schvalování nezbytných legislativních změn na pomoc zasaženým státům i jejich podnikům a občanům cítíme odpovědnost za vývoj EU “po koronaviru” a jsme odhodláni k němu aktivně přispět. Za zvlášť důležitou považuji tu část rezoluce, která se věnuje palčivému problému zákazu vývozu a cestování v některých státech EU. EP v této souvislosti uvedl, že hranice EU musí zůstat otevřené pro volný pohyb osobních ochranných prostředků, potravin, léků, a zdravotnických prostředků, požaduje zřízení hraničních přechodů „zeleného pruhu“ pro všechny druhy dopravy a zdůraznil, že v rámci strategie ukončení krizového stavu je třeba se vrátit k plně funkčnímu schengenskému prostoru volného pohybu bez kontrol na vnitřních hranicích. Mělo by se jednat o prioritu, protože svoboda pohybu a pobytu je nejen základním lidským právem, ale i základní společnou hodnotou EU.