Big_loader_ajax

Škoda u nás rozjela strategicky důležitou výrobnu bateriových systémů platformy MEB

12.07.2022

Škoda Auto, součást německého koncernu Volkswagen, zahajuje ve svém hlavním sídle v Mladé Boleslavi výrobu bateriových systémů pro platformu MEB. V Evropě se tak Česká republika stává spolu s Německem jediným výrobním místem bateriových systémů pro MEB. Klíčovou součástkou elektromobilu jsou právě tyto baterie, v jejichž výrobě hraje zatím prim Asie. Proto takovéto investice spolu s rychle rostoucím počtem bateriových giga factories pro evropský autoprůmysl představují důležitý milník.

Termínem giga factory se značí továrna na výrobu elektrických baterií v obrovském měřítku především pro použití v elektromobilech, ale také pro různé další aplikace skladování energie z obnovitelných zdrojů. Část slova "giga" odkazuje na slovo gigawatt, protože výrobní kapacita továren se obvykle vyjadřuje v gigawatthodinách (GWh). Očekává se, že poptávka po bateriích v roce 2030 bude 400 až 800 gigawatthodin. Již nyní je proto ohlášeno mnoho takových projektů. Giga factories se stávají hlavním motorem přímých zahraničních investic a podporují různá přidružená odvětví a dodavatelské řetězce. Výzkum GlobalData odhaduje, že v letech 2020 až 2030 bude do gigafactory celosvětově investováno 106 až 177,6 miliardy dolarů. Tyto giga factories budou výrazně větší než dnes a také více rozptýlené. Z výzkumu vyplývá, že do roku 2030 se jejich počet zvýší na 155 závodů s průměrnou velikostí 26,4 GWh. Škoda se již dlouho snaží, aby jedna z giga factories koncernu byla v ČR. O východoevropský závod na výrobu baterií, který by měl být otevřen v roce 2027, se ucházejí také Maďarsko, Polsko i Slovensko.

Zatím se ale Česko může pochlubit výrobnu bateriových systémů platformy MEB. MEB (modular electric drive matrix) je modulární automobilová platforma pro elektrické automobily vyvinutá skupinou Volkswagen a jejími dceřinými společnostmi. Kromě modelů Škoda a Volkswagen se používá také v dalších modelech koncernu - Audi a SEAT, které jsou také postaveny na té samé platformě. Dosud se v mladoboleslavském závodě vyráběly menší trakční baterie jen pro PHEV (plug-in hybrid) modely, ale nově začíná i produkci baterií pro plně elektrické modely. Vznikne i nová montážní linka pro čistě elektrické vozy, zatímco linka pro PHEV modely bude samostatná.

Do výše zmiňované nové výrobní linky je investováno přibližně 130 milionů euro. Díky této počáteční investici se očekává vznik až 250 nových pracovních míst, a až se linka rozjede naplno, zvládne vyrobit 250 000 trakčních baterií ročně.  To zvyšuje naději na to, že podstatné zastoupení autoprůmyslu v naší zemi nástup elektromobility neukončí.

Výrobna má v první řadě zásobovat domácí vozy (i když dnešní produkce tamního elektromobilu je zlomkem plánované kapacity továrny). Počítá se ale s tím, že v budoucnu se výrobní kapacita bateriových systémů tohoto typu bude rozšiřovat a budou vznikat i další linky. V plánech se se zprovozněním druhé linky počítá již na příští rok.

Tento koncept je v souladu s koncernovou strategií Škoda Auto, podle které automobilka plánuje zvýšit podíl prodejů čistě bateriových elektromobilů v Evropě do roku 2030 na 50 až 70 % v závislosti na vývoji trhu. Není bez zajímavosti, že plánované ukončení výroby spalovacích aut u nás (které Škoda naplánovala ještě před projednáváním evropské legislativy) umožní nasměrovat výzkumné a vývojové kapacity právě směrem k elektomobilitě.

Jelikož se v příštích letech očekává pokles výroby aut se spalovacím motorem, je třeba rozjet nové, moderní a udržitelné projekty co nejrychleji. V souladu s tím chce na konci roku 2023 Škoda odstartovat druhou fázi rozšíření výroby s cílem vyrábět ročně celkem více než 380 000 bateriových systémů. Nejmenší sada baterií s osmi 24 článkovými moduly má zatím kapacitu 55 kilowatthodin a střední verze s devíti moduly 62 kWh. Největší baterie s 12 moduly se těší kapacitě 82 kWh.

Skupina Volkswagen je největším výrobcem automobilů v Evropě. Provozuje 120 výrobních závodů v 19 evropských zemích a v dalších 10 zemích v Americe, Asii a Africe. Slibují, že díky elektrickým pohonům, digitální konektivitě a autonomnímu řízení budou jejich automobily čistší, tišší, chytřejší a bezpečnější. Kromě toho se zavázali k Pařížské dohodě o klimatu a k uhlíkové neutralitě do roku 2050, která se týká nejen vozidel, ale i závodů a procesů.

Autor článku : Katarína Grácová, stážistka Luďka Niedermayera