Plenární zasedání 8.9 - 11.9.2025: Jak a proč jsem hlasoval?
22.09.2025
Rámcová směrnice o odpadech: textilní a potravinový odpad
Podpořil jsem tuto směrnici, jejímž cílem je snížit dopady na životní prostředí a klima, zvýšit kvalitu životního prostředí a zlepšit veřejné zdraví v souvislosti s nakládáním s textilním odpadem v souladu s hierarchií způsobů nakládání s odpady. Kromě toho by měla přispět také ke snížení dopadů potravinových systémů na životní prostředí a klima v souvislosti se vznikem potravinového odpadu. Předcházení vzniku potravinového odpadu by pak rovněž mělo přispět k potravinovému zabezpečení.
Požadavky na oběhové hospodářství pro konstrukci vozidel a nakládání s vozidly s ukončenou životností
Podpořil jsem toto nařízení, které je iniciativou v rámci Programu pro účelnost a účinnost právních předpisů (REFIT). Jeho celkovým cílem je modernizovat stávající právní předpisy EU, zlepšit fungování jednotného trhu EU a zároveň snížit negativní dopady na životní prostředí spojené s projektováním, výrobou, životností a zpracováním vozidel na konci jejich životnosti a přispět k udržitelnosti automobilového průmyslu a odvětví recyklace. Tato iniciativa mimoto doplňuje další legislativní změny, jejichž cílem je transformace automobilového průmyslu. Kromě toho nařízení doplňuje akt o kritických surovinách, neboť zavádí opatření, která jsou konkrétně určena k dosažení vyššího stupně oběhovosti kritických surovin používaných ve vozidlech, zejména vyjímáním, opětovným použitím a recyklací dílů, konstrukčních částí a materiálů obsahujících tyto kritické suroviny.
Veřejné zakázky
Podpořil jsem tuto zprávu zdůrazňující potřebu reformy, která by uvolnila skutečný potenciál, vnitřního trhu, podpořila výrobu v členských státech a přispěla k odolným, bezpečným a strategickým dodavatelským řetězcům. Komise by měla v této souvislosti zjednodušit a vyjasnit účel cílů v oblasti zadávání veřejných zakázek, včetně cílů pro strategické zadávání veřejných zakázek, a to tak, že stanoví vyhraněnější, ekonomicky životaschopný, přesný a nerozporuplný soubor cílů, které budou jasné, měřitelné a schopné dosáhnout hmatatelných dopadů na trhu. Zároveň je třeba posílit jednotný trh a strategickou autonomii EU zavedením upřednostňování evropského zboží a služeb v cílených strategických odvětvích a prozkoumat, jakým způsobem by mohly veřejné zakázky sloužit jako cílený nástroj ke stimulaci poptávky po inovativních a udržitelných výrobcích a technologiích vyrobených v Evropě a k upevnění průmyslové kapacity v EU.
Zprávy o Ukrajině za roky 2023 a 2024
Podpořil jsem tyto zprávy, které mimo jiné naléhavě vyzývají Komisi a členské státy, aby zabavily zmrazená ruská aktiva a umožnily jejich použití na obranu a rekonstrukci Ukrajiny a na odškodnění obětí v této zemi v souladu s mezinárodním právem a zásadou odpovědnosti státu. Je třeba zdůraznit, že má-li být tohoto cíle dosaženo, je důležité zajistit, aby aktiva ruského státu zůstala v EU blokována. Je také důležité, aby Rada a Komise nalezly udržitelné řešení, pokud jde o mechanismus dočasné ochrany EU pro více než 4 miliony Ukrajinců, jehož platnost byla prodloužena do března 2026. Plně také podporuji odhodlání Ukrajiny plnit požadavky členství v EU, včetně dodržování acquis EU, a to navzdory neustávající brutální válečné agresi ze strany Ruska a její opětovné eskalaci. V této souvislosti oceňuji, že nedošlo k omezení nezávislosti protikorupčních institucí.
Změna EFRR, Fondu soudržnosti a Fondu pro spravedlivou transformaci, pokud jde o zvláštní opatření k řešení strategických výzev v souvislosti s přezkumem v polovině období
Podpořil jsem tuto změnu, která představuje soubor opatření zaměřených na zajištění ještě větší flexibility a zjednodušení využívání podpory z politiky soudržnosti pro urychlení investic. Aby se zabránilo tomu, že riziko zpoždění a odpovídající ztráty finančních prostředků sníží ochotu provádět změny programů, a aby se zajistilo řádné provádění příslušných operací, bylo schváleno prodloužení lhůty pro využívání zdrojů EFRR a Fondu soudržnosti a prodloužení konečného data způsobilosti o jeden další rok. Tato flexibilita by však měla být k dispozici pouze pro programy, které navrhly změny vedoucí k přerozdělení alespoň 15 % zdrojů na nové priority a v rámci přezkumu v polovině období.
Mechanismus uhlíkového vyrovnání na hranicích: zjednodušení a posílení
Podpořil jsem tuto revizi, která přinese zjednodušení a nákladově efektivní zlepšení nařízení o CBAM, aniž to ovlivní dosažení cílů v této oblasti politiky. Navrhovaná opatření neohrozí environmentální cíl CBAM, ale spíše umožní účinnější CBAM, přičemž klíčové zásady nastavení tohoto mechanismu zůstanou nezměněny. Úprava pravidel usnadní dovozcům zboží do Unie plnění povinností podávat zprávy CBAM tím, že zjednodušuje některé z těch požadavků na podávání zpráv CBAM, které jsou založeny na složitých výpočtech a postupech shromažďování údajů, jež by bránily účinnému provádění CBAM.
Investice a reformy na podporu evropské konkurenceschopnosti a vytvoření unie kapitálových trhů
Podpořil jsem tuto zprávu, protože je třeba řešit situaci, kdy řada podnikatelů se sídlem v EU cítí potřebu přesunout svůj podnik mimo EU, aby měli snazší přístup k financování a zdrojům. Jedním z důvodů je neexistence integrované unie kapitálových trhů v EU a skutečnost, že trhy EU dosud nejsou schopny uspokojit jejich potřeby. V EU přitom každoročně vzniká více začínajících podniků než ve Spojených státech a návratnost investic rizikového kapitálu je v EU přibližně o 6 % vyšší než v USA. Je proto třeba, aby orgány EU podporovaly atraktivnější a příznivější prostředí pro inovace a růst, a EU by tak měla dále rozvíjet své trhy rizikového kapitálu.
Úloha politiky soudržnosti při podpoře spravedlivé transformace
Podpořil jsem tuto zprávu, která upozorňuje na to, že pravidla státní podpory mají negativní dopad na dobrovolnické a neziskové skupiny. Domnívám se proto, že pravidla státní podpory by mohla být za vhodných podmínek méně přísná v případě dobrovolnických a neziskových skupin považovaných za nízkorizikové a v této souvislosti vyzývám Komisi, aby spolupracovala s členskými státy v zájmu soudržnějšího a jasnějšího výkladu právních předpisů EU o státní podpoře v rozsahu, v němž se vztahují na komunitní a neziskové skupiny. Členské státy by proto za tímto účelem měly vyčlenit část zdrojů z FST na podporu zavádění ekologických komunitních systémů, zejména financováním občanských energetických družstev, participativních místních projektů výroby energie z obnovitelných zdrojů a iniciativ, které podporují místní oběhové hospodářství.
Možnosti zjednodušení fondů soudržnosti
Podpořil jsem tuto zprávu, která zdůrazňuje, že zjednodušení by mělo být v politice soudržnosti jednou z hlavních zásad a že úsilí o zjednodušení se musí zaměřit především na snížení zátěže příjemců, usnadnění jejich přístupu k finančním prostředkům, snížení administrativní práce a odstranění zbytečné duplicity procesů. V této souvislosti proto vyzývám členské státy, aby zabránily „gold-platingu“ – přidávání zbytečných vnitrostátních pravidel k požadavkům EU – vedoucímu k další zátěži pro příjemce. Klíčem k zajištění lepšího provádění politiky soudržnosti je potom její zjednodušená regulace.
Změna směrnice o cestovních službách a spojených cestovních službách
Podpořil jsem tuto revizi, jejímž obecným cílem je zvýšit úroveň ochrany spotřebitele za všech okolností, a to i v případě závažné krize, a zároveň zlepšit fungování vnitřního trhu v odvětví souborných cestovních služeb. V rámci provedeného hodnocení totiž byly zjištěny slabiny, konkrétně mezery v ustanoveních, právní nejistota a přílišná složitost, které vyžadují cílená opatření. Řešení těchto nedostatků, například prostřednictvím změn některých definic a doplněním ustanovení o zálohových platbách a poukázkách, při současném upřesnění některých prvků týkajících se zrušení souborných služeb v důsledku nevyhnutelných a mimořádných okolností a ochrany pro případ platební neschopnosti, je tedy přínosné pro přípravu na budoucí krize a pro uplatňování směrnice za normálních okolností. EP prosadil, že v případě zrušení souborných služeb bude mít spotřebitel vždy nárok na vrácení ceny a případně nabídnutou poukázku od poskytovatele služeb může, ale nemusí přijmout.
Provádění a zefektivnění pravidel vnitřního trhu EU s cílem posílit jednotný trh
Podpořil jsem tuto zprávu, která konstatuje, že za dobře fungující jednotný trh, kde jsou pravidla správně, koherentně a efektivně prováděna a prosazována, odpovídají společně orgány EU a členské státy. Bohužel platí, že „gold-plating“ směrnic EU a roztříštěné prosazování pravidel EU je i nadále překážkou pro jednotný trh, neboť nepřiměřeně zatěžuje malé a střední podniky a startupy. Komise by proto měla zajistit řádné prosazování pravidel EU harmonizovaně ve všech členských státech, aby se vyřešily přeshraniční překážky. Je důležité, aby členské státy „gold-plating“ naléhavě řešily a zajistily, aby byla vnitrostátní prováděcí opatření zveřejňována transparentně a včas, a aby zabránily nejednotnému provádění právních předpisů EU. Komise by pak měla podporovat členské státy při harmonizování provádění právních předpisů EU mimo jiné pořádáním seminářů o provádění předpisů ve vnitrostátním právu a vývojem a používáním srovnávacích nástrojů a postupů.