Big_loader_ajax

Plenární zasedání 27.10 - 30.10.2025: Jak a proč jsem hlasoval?

30.10.2025

Plenární zasedání 27.10 - 30.10.2025: Jak a proč jsem hlasoval?

Celounijní účinek některých zákazů řízení

 

Podpořil jsem tuto dohodu EP a Rady, podle které bude uložení celounijního zákazu řízení stanoveno na základě vnitrostátního práva členského státu, který vydal řidičský průkaz a členské státy budou povinny v souladu se svými vnitrostátními právními předpisy zajistit doplňující celounijní účinek zákazu řízení, který byl uložen jiným členským státem.

Toto řešení umožní EU dosáhnout podobných výsledků, jako kdyby se rozhodnutí vedoucí k zákazu řízení vzájemně uznávala, a zároveň zohlední zvláštnosti silniční dopravy a zajistí, aby nedocházelo k překrývání celounijního účinku zákazů řízení a nástrojů používaných v oblasti spolupráce v trestních věcech.

Oblast působnosti přijaté legislativy zahrnuje ty dopravní delikty, které se nejvíce podílejí na dopravních nehodách a úmrtích, a to: překročení nejvyšší dovolené rychlosti; řízení vozidla pod vlivem alkoholu; řízení vozidla pod vlivem drog a způsobení smrti nebo těžké újmy na zdraví v důsledku dopravního deliktu v oblasti bezpečnosti silničního provozu.

 

Řidičské průkazy

 

Podpořil jsem tuto dohodu EP a Rady, podle které se digitální řidičský průkaz přístupný na mobilním telefonu postupně stane hlavním formátem průkazu v EU. EP současně zajistil řidičům právo požádat o fyzický průkaz, který by měl být vydán bez zbytečného odkladu a obecně do tří týdnů.

Poprvé je stanovena zkušební doba pro nezkušené řidiče v délce nejméně dvou let. Tito řidiči budou čelit přísnějším pravidlům a sankcím za řízení pod vlivem alkoholu a nepoužívaní bezpečnostních pásů nebo dětských zádržných systémů. Sedmnáctiletí si navíc budou moci udělat řidičský průkaz (kategorie B), ale do 18 let budou muset řídit v doprovodu zkušeného řidiče.

 

Status a financování evropských politických stran a evropských politických nadací

 

Podpořil jsem tento návrh nařízení, který má za cíl zlepšit finanční životaschopnost evropských politických stran a nadací, usnadnit jejich interakci s vnitrostátními členskými stranami, aby se evropské politické strany mohly snáze účastnit vnitrostátních kampaní týkajících se témat EU, odstranit zbývající nedostatky týkající se zdrojů a transparentnosti financování (zejména darů a financování ze zemí mimo EU), snížit nadměrnou administrativní zátěž a zvýšit právní jistotu. Kromě toho jsou navrhovány konkrétní změny s cílem zaručit vysoké standardy transparentnosti, které se zabývají nově vznikajícím prostředím internetových politických kampaní, rizikem zahraničního vměšování a porušováním pravidel ochrany údajů v politické reklamě.

 

Nový legislativní rámec pro výrobky, který je připraven na digitální a udržitelnou transformaci

 

Podpořil jsem tuto zprávu, která mimo jiné vyzývá Komisi, aby za účelem zvýšení transparentnosti a poskytnutí komplexních informací o výrobku zvážila zefektivnění příslušných informací o označení CE prostřednictvím digitálního pasu výrobku, a má za to, že Komise by měla zintenzivnit své úsilí a zajistit, aby nosiče údajů v digitálním pasu výrobku (např. QR kódy, čárové kódy nebo čipy RFID) zahrnovaly vhodná a přiměřená technická opatření zaměřená na podstatné snížení rizika padělání, která by byla pro každou kategorii výrobků specifická, s cílem zajistit pravost a integritu údajů, zabránit jejich nepovolené  duplikaci a podpořit mechanismy zajišťující dozor nad trhem, a přispět tak k větší udržitelnosti a ochraně spotřebitelů. 

 

Polarizace a zvýšená represe v Srbsku – rok po tragédii v Novém Sadu

 

Podpořil jsem toto usnesení, které odsuzuje vlnu státem ovlivňovaného násilí a zastrašování a svévolného zatýkání pokojných demonstrantů, novinářů, představitelů organizací občanské společnosti a zástupců opozice v Srbsku a odsuzuje očerňující kampaně, zastrašování sdělovacích prostředků a zneužívání osobních údajů k diskreditaci demonstrantů a naléhavě vyzývá srbské orgány, aby zaručily svobodu sdělovacích prostředků. Vyzývá také vrcholné činitele, aby ukončili štvavou rétoriku, která podněcuje k nevraživosti nebo násilí, a odsuzuje nezákonné sledování demonstrantů, například prostřednictvím softwaru Pegasus, Cellebrite a NoviSpy. Jsem přesvědčen, že srbské vedení nese politickou odpovědnost za eskalaci represí, normalizaci násilí a oslabení demokratických institucí.

 

Situace v Bělorusku pět let po zmanipulovaných prezidentských volbách

 

Podpořil jsem toto usnesení, které vyzývá EU a její členské státy, aby i nadále podporovaly běloruské demokratické síly, občanskou společnost, studenty, výzkumné pracovníky, novináře, vedoucí představitele odborů, odborníky v exilu a další osoby, mimo jiné tím, že jim budou poskytovat víza, stipendia, granty, příležitosti k navazování kontaktů a přijímat opatření k zajištění jejich bezpečnosti. Je třeba, aby byla nezávislým sdělovacím prostředkům zaručena systémová a víceletá podpora, včetně financování, a aby bylo posíleno budování klíčových demokratických struktur, včetně úřadu zvolené prezidentky Svjatlany Cichanouské, Sjednoceného přechodného kabinetu, Koordinační rady a demokratických politických stran. EU a mezinárodní organizace by měly formalizovat zastoupení běloruských demokratických sil na mezinárodních fórech, jako je Parlamentní shromáždění Rady Evropy, Parlamentní shromáždění OBSE a Parlamentní shromáždění NATO.

 

Institucionální důsledky jednání o rozšíření EU

 

Podpořil jsem tuto zprávu, která konstatuje, že každá nová vlna rozšíření přináší nové institucionální a politické výzvy a příležitosti, které by se měly řešit včas, nejlépe ještě dříve, než se kandidátské země stanou členskými státy, aby bylo zajištěno účinné fungování EU a nedošlo k tomu, že její instituce nebudou schopny jednat. Je pravda, že v historii evropského projektu to bylo vždy tak, že před každým rozšířením nebo současně s ním proběhly nezbytné interní institucionální reformy. Prohlubování Unie, její rozšiřování a sjednocování Evropy jsou procesy, které by měly probíhat souběžně, a proto by EU měla provést institucionální a finanční reformy, aby dokázala čelit výzvám stávajícího procesu rozšíření a měla dostatečnou kapacitu k přijetí nových členů a jejich úspěšné integraci.

 

 

Monitorování a odolnost půdy (právní rámec pro monitorování půdy)

 

Podpořil jsem dohodu EP a Rady, která je kompromisem sice požadujícím, aby členské státy monitorovaly zdraví půdy pomocí společných deskriptorů a metodiky EU, ale obsahujícím nezávazné cíle namísto přísnějších, povinných cílů z původního návrhu komise. Dohoda poskytuje členským státům větší flexibilitu a zároveň vytváří první celoevropský rámec pro monitorování a hodnocení půdy. Stanovuje například společnou metodiku pro to, jak budou členské státy monitorovat zdraví půdy (fyzikální, chemické a biologické aspekty) na svém území.

 

Předcházení ztrátám plastových pelet za účelem snížení znečištění mikroplasty

 

Podpořil jsem tuto dohodu EP a Rady, jejímž cílem je snížit ztráty pelet do životního prostředí. Dohoda je v souladu s politikou snižování celkového množství mikroplastů uvolňovaných do životního prostředí o 30 % a pomůže zachovat ekosystémy a biologickou rozmanitost, snížit možné dopady na zdraví a podpořit místní hospodářskou činnost. Rovněž má potenciál zlepšit informace o rozsahu ztrát pelet v celém dodavatelském řetězci. Mírnější požadavky na malé a střední podniky zajistí odpovídající zmírnění možných dopadů na jejich činnost.

Autor článku : Luděk Niedermayer, Jan Tlamycha
Zdroj : Luděk Niedermayer, Jan Tlamycha