Big_loader_ajax

Plenární zasedání 16. 06. - 19.06 2025: Jak a proč jsem hlasoval?

30.06.2025

Plenární zasedání 16. 06. - 19.06 2025: Jak a proč jsem hlasoval?

Boj proti pohlavnímu zneužívání a pohlavnímu vykořisťování dětí a proti materiálům pohlavního zneužívání dětí a nahrazení rámcového rozhodnutí Rady 2004/68/SVV (přepracované znění)

Podpořil jsem tento postoj EP v 1. čtení včetně trestního postihu výroby, uchovávání a sdílení materiálů pohlavního zneužívání dětí, a to bez ohledu na způsob jejich vytvoření, včetně materiálů vytvořených umělou inteligencí, které často zahrnují vyobrazení, na nichž je zaznamenáno sexuální zneužívání dětí ze strany dospělých. Považuji v této souvislosti za důležité, že pojem materiály pohlavního zneužívání dětí se dále vztahuje také na realistické obrázky dítěte, které se účastní jednoznačně sexuálního jednání nebo je zobrazeno, jak se účastní jednoznačně sexuálního jednání, určené k prvotně sexuálním účelům, jakož i na instrukce, jejichž účelem je poskytovat rady, pokyny nebo návod, jak vytvořit, šířit nebo získat materiály pohlavního zneužívání dětí a jak se dopouštět pohlavního zneužívání nebo pohlavního vykořisťování dětí nebo navázat kontakt s dětmi. Jsem rád, že EP tímto způsobem návrh Komise upravuje a zpřísňuje.

 

 

Volební práva mobilních občanů EU ve volbách do Evropského parlamentu

Podpořil jsem tuto zprávu v režimu konzultace, protože mobilní občané EU se při výkonu svých volebních práv ve volbách do EP stále potýkají s obtížemi, když problémy jim působí např. obtíže při získávání správných informací o tom, jak volit a kandidovat, zatěžující registrační postupy a důsledky zrušení registrace pro volby v členském státě původu. Konkrétně nejednotný rozsah a lhůty pro výměnu a sběr údajů brání výměně informací mezi členskými státy o registrovaných voličích a kandidátech, jež má zabránit vícenásobnému hlasování ve volbách do Evropského parlamentu. Proto je třeba aktualizovat, vyjasnit a posílit stávající pravidla, aby bylo možné vyřešit obtíže, jimž čelí mobilní občané EU, a zajistit tak širokou účast ve volbách do EP a podpořit mobilní občany EU při výkonu jejich práv a ochránit integritu voleb.

 

Posílení venkovských oblastí v EU pomocí politiky soudržnosti

Podpořil jsem tuto zprávu, která mimo jiné vyzývá k rozšíření obnovitelných zdrojů energie ve venkovských oblastech na základě jejich potenciálu ke snížení nákladů na energii, a to za účasti občanské společnosti a místních komunit. Zdůrazňuje, že jsou zapotřebí finanční pobídky, opatření, jako jsou společenství pro obnovitelné zdroje, a zjednodušené administrativní postupy, s cílem posílit regionální energetickou nezávislost a udržitelnost a zároveň zabránit negativním dopadům na produkci potravin, dostupnost půdy a její ceny a na sociální soudržnost. V této souvislosti vyzývá k vytvoření zvláštního mechanismu financování pro instalaci fotovoltaických, větrných a jiných obnovitelných zdrojů energie.

 

Zpráva o provádění Nástroje pro oživení a odolnost

Podpořil jsem tuto zprávu, která zdůrazňuje, že nástroj RRF hraje důležitou úlohu při předcházení roztříštěnosti vnitřního trhu a dalšímu prohlubování makroekonomických rozdílů, při podpoře sociální a územní soudržnosti (tím, že přispívá k makroekonomické stabilizaci) a při poskytování jistoty finančním trhům (tím, že zlepšuje důvěru investorů v době nestability, čímž snižuje rozpětí výnosů). Vítám skutečnost, že RRF je nástrojem poskytujícím dodatečný fiskální prostor, který přispívá k předcházení značným ekonomickým a sociálním rozdílům mezi členskými státy s odlišným fiskálním prostorem a podle zjištění Komise vyvolal stabilní zvyšování investic v celé EU. Lze očekávat, že tento nástroj bude vzhledem ke svým synergickým účinkům s dalšími fondy EU ovlivňovat celou EU i po roce 2026. Vnímám ale také riziko, že s ukončením nástroje v roce 2026 by mohlo dojít k výraznému poklesu veřejných investic do společných evropských priorit.

 

Zpráva Komise o právním státu za rok 2024

Podpořil jsem tuto zprávu, která mimo jiné vyjadřuje znepokojení nad zahraničním vměšováním, ke kterému dochází v členských státech a v kandidátských a potenciálních kandidátských zemích, včetně manipulace v sociálních médiích a dezinformací ze strany sil uvnitř i vně Unie, a jehož cílem je manipulovat s veřejným míněním a narušovat demokratickou diskusi. Zdůrazňuji v této souvislosti důležitost transparentnosti u algoritmů platforem, nezávislých auditů a spolehlivých mechanismů pro ověřování faktů, aby bylo možné bojovat proti dezinformacím a chránit demokracii. Vyzývám proto hlavní digitální platformy, aby spolupracovaly s vnitrostátními donucovacími orgány a poskytly jim podporu při vyšetřování nezákonných online činností. Vyzývám také Komisi a členské státy, aby tyto snahy sledovaly a aby pohotově uplatňovaly nařízení o digitálních službách a nařízení o digitálních trzích, zejména pokud jde o velmi velké online platformy. Vyzývám také Komisi, aby do třetího pilíře své zprávy o právním státu (Pluralismus a svoboda sdělovacích prostředků) zahrnula větší dohled nad dezinformacemi na online platformách.

 

 

Dobré životní podmínky psů a koček a jejich sledovatelnost

Podpořil jsem tento postoj EP v 1. čtení, protože jsem přesvědčen, že živým zvířatům, včetně koček a psů, je nutné zajistit dobré životní podmínky. V Unii existuje trh s těmito zvířaty, včetně významného přeshraničního obchodu. Mnoho členských států podepsalo Evropskou dohodu o ochraně zvířat v zájmovém chovu. Existuje celá řada důkazů o problematickém fungování vnitřního trhu se psy a kočkami v Unii, jakož i o nezákonném obchodu s těmito zvířaty v Unii a při dovozu do Unie. Proto je s ohledem na zjištění týkající se zvířat, která uznávají schopnost zvířat cítit emoce a bolest a vstupovat do sociálních interakcí, nezbytné stanovit minimální požadavky na dobré životní podmínky psů a koček chovaných a držených v zařízeních a zpřísnit požadavky na sledovatelnost psů a koček uváděných na trh Unie.

 

Elektrizační soustavy: páteř energetického systému EU

Podpořil jsem tuto zprávu, která zdůrazňuje, že infrastruktura elektrizačních soustav je z hlediska dosažení strategické autonomie EU a jejích cílů v oblasti klimatu a energetiky prioritou. Připomínám v této souvislosti cíl 32% míry elektrifikace do roku 2030, jehož splnění bude vyžadovat výraznou trvalou modernizaci a výstavbu elektrizačních soustav. Bohužel kvůli prodlevám ve vyřizování žádostí o připojení k elektrizačním soustavám je tempo elektrifikace pomalejší, a to i v těch členských státech, kde výroba z obnovitelných zdrojů rychle roste. Poukazuji zejména na zásadní úlohu, kterou při podpoře místního hospodářství mohou hrát energetická společenství. V důsledku překážek a omezených zdrojů se však tato společenství a menší provozovatelé potýkají v otázce přístupu k elektrizační soustavě a k finančním prostředkům na její výstavbu s nadměrnými problémy. Státy by také měly do roku 2030 usilovat o dosažení 15% cíle propojení soustav, neboť kapacita propojení má pro fungování vnitřního trhu EU s elektřinou zásadní význam, jelikož umožňuje významné úspory nákladů na úrovni soustav a do roku 2040 může každoročně snížit výrobní náklady o 9 miliard EUR.

 

Dohoda o čistém průmyslu

Podpořil jsem toto usnesení, které  vybízí Komisi a členské státy, aby zlepšily koordinaci výdajů na státní podporu společných evropských průmyslových priorit, a vyzývá členské státy, aby to využily k podpoře průmyslu při přechodu na čistou energii a zároveň zohlednily různé fiskální kapacity. V této souvislosti připomínám, že jsou důležité rovné podmínky.  Je také třeba zlepšit koordinaci průmyslové politiky v celé Unii, a to mezi členskými státy navzájem i mezi členskými státy a Komisí. Podporuji v této souvislosti zavedení nástroje pro koordinaci konkurenceschopnosti, který by řídil a harmonizoval úsilí jednotlivých členských států. Veřejná podpora by neměla narušovat rovné podmínky na vnitřním trhu a měla by přispívat k udržení průmyslové aktivity v Evropě.

 

Autor článku : Luděk Niedermayer, Jan Tlamycha
Zdroj : Luděk Niedermayer, Jan Tlamycha