Plenární zasedání 05. 05. - 08.05 2025: Jak a proč jsem hlasoval?
08.05.2025
Ochrana finančních zájmů Evropské unie – boj proti podvodům – výroční zpráva za rok 2023
Podpořil jsem tuto zprávu, která poukazuje na to, že podvody v oblasti daně z přidané hodnoty (DPH) mají škodlivý dopad na vnitrostátní rozpočty členských států a současně ohrožují spravedlivé zdanění a spravedlivou hospodářskou soutěž mezi podniky na jednotném trhu. DPH je přitom i důležitým zdrojem i pro rozpočet Unie. Měla by být proto přijata odpovídající opatření na ochranu rozpočtu Unie na vnitrostátní úrovni i na úrovni EU, a to jak pokud jde o zpětné získávání nesprávně spravovaných finančních prostředků, tak o vymáhání nevybraných zdrojů, a to s cílem poskytnout další odůvodnění pro uplatňování politiky zaměřené na výsledky. Vyzvali jsme také Komisi k tomu, aby v tomto ohledu Parlamentu oznámila výsledky stíhání vedených úřadem EPPO.
Kontrola finanční činnosti Evropské investiční banky – výroční zpráva za rok 2023
podpořil jsem tuto zprávu, která vyzývá EIB, aby dále posilovala spolupráci s klíčovými zúčastněnými stranami, jako jsou vlády členských států, Evropská obranná agentura a Inovační fond NATO, s cílem zvýšit dopad, součinnost a doplňkovost s programy EU v oblasti obrany a zajistit, aby její investice doplňovaly širší cíle obranné politiky EU a přispívaly k dosažení úspor z rozsahu v oblasti evropských obranných schopností. V této souvislosti by EIB měla posílit regionální bezpečnost a odolnost, zejména ve východní Evropě a Středomoří, vytvořením infrastruktury, která bude podporovat regionální bezpečnost a povede k intenzivnější spolupráci mezi členskými státy EU v oblasti obrany. Je také důležité prozkoumat možnosti spolupráce s Inovačním fondem NATO s cílem zlepšit přístup k financování pro technologické start-upy, a to souběžně se zavedením Nástroje pro kapitálové investice pro obranu.
Přepracovaný dlouhodobý rozpočet Unie v měnícím se světě
Podpořil jsem tuto zprávu, která poukazuje na důležitost navýšení prostředků na vojenskou mobilitu, což umožní modernizovat infrastrukturu dvojího užití, jak pro vojenské, tak pro civilní účely, rychlé rozsáhlé přesuny vojenského materiálu a personálu, a přispěje tak k obranným schopnostem Unie a její kolektivní bezpečnosti. V této souvislosti je také důležité zajistit finanční prostředky na transevropské dopravní sítě, aby bylo možné je přizpůsobit pro účely dvojího užití. Unie také musí plošně navýšit finanční prostředky na připravenost, aby tak mohla lépe čelit rostoucím dopadům přírodních katastrof, které bývají způsobeny změnou klimatu, a je proto pravděpodobné, že se v budoucnu budou vyskytovat častěji a budou ničivější.
Evropská strategie pro vodohospodářskou odolnost
Podpořil jsem tuto zprávu, která vyzývá Komisi, aby integrovala a začlenila vodohospodářský rozměr do vnitřních i vnějších politik EU prostřednictvím meziodvětvového přístupu, a zajistila tak, že vodohospodářská odolnost, udržitelnost a bezpečnost vod bude součástí evropských politik. Je důležité, aby Komise provedla posouzení toho, jak může každá politika EU a projekty a infrastruktura financované z prostředků EU ovlivnit vodní zdroje z hlediska množství, kvality a dostupnosti, aby se zajistilo, že vodohospodářská odolnost bude základním kamenem při formulování a provádění politik, čímž by se změnilo paradigma z přístupu k vodě jako k nevyčerpatelnému zdroji na uznání její skutečné hodnoty pro lidstvo a ekologickou a socioekonomickou tvářnost EU a její konkurenceschopnost.
Zprávy o Turecku za roky 2023 a 2024
Podpořil jsem tuto zprávu, která apeluje na turecké orgány, aby zastavily závažné omezování základních svobod – zejména svobody projevu, shromažďování a sdružování – a neustálé útoky na základní práva, jimž čelí mimo jiné představitelé opozice, obránci lidských práv, právníci, odboráři, příslušníci menšin, novináři, akademičtí pracovníci, umělci a aktivisté občanské společnosti. Také ostře odsuzuje nedávné vlny hromadného zatýkání a uvězňování osob z politických důvodů a na základě podezření z teroristických vazeb, které postihly politické představitele, akademické pracovníky a novináře, mimo jiné zatčení nezávislé novinářky Elify Akgülové, šéfredaktora LGBT+ zpravodajského webu Kaos GL Yıldıze Tara, sloupkaře deníku Evrensel Endera İmreka a švédského novináře deníku ETC Joakima Medina, kteří jsou známí svou prací v oblasti lidských práv.
Výkonnostní normy pro emise CO2 pro nové osobní automobily a nová lehká užitková vozidla v letech 2025 až 2027
Podpořil jsem tento návrh v urgentním postupu, kterým se výrobcům poskytuje dodatečná flexibilita, pokud jde o cílovou hodnotu specifických emisí CO2, a to stanovením tříletého období souladu pro roky 2025, 2026 a 2027 namísto ročního období. Automobilový průmysl prochází strukturální transformací, včetně změn v čistých a digitálních technologiích, zejména pokud jde o přechod na vozidla s nulovými emisemi. Je proto důležité, aby normy pro CO2 poskytovaly dlouhodobou jistotu a předvídatelnost pro investory v celém hodnotovém řetězci.
Status ochrany vlka (Canis lupus)
Zdržel jsem se při hlasování o tomto návrhu Komise v urgentním postupu, protože jsem toho názoru, že v tomto případě není dána naléhavost, a návrh měl být tedy projednán standardně ve výboru ENVI. Kromě toho mi v návrhu Komise chybí věcné odůvodnění snížení ochranného statusu vlka a pouhý odkaz na rozhodnutí Stálého výboru Bernské úmluvy (navíc na návrh EU, přičemž státy EU v něm mají většinu) v tomto ohledu nepovažuji za dostatečný.
Úloha uskladňování zemního plynu pro zajištění jeho dodávek před zimním obdobím
Podpořil jsem postoj v 1. čtení k návrhu na změnu nařízení, které se týká uskladňování plynu, protože stávající nařízení platí do konce roku 2025 a kvůli přetrvávající napjaté situaci na celosvětovém trhu s plynem je nezbytné platnost jeho ustanovení prodloužit i na období po roce 2025, konkrétně o další dva roky až do případného zavedení nového rámce energetické bezpečnosti, k čemuž by mohlo dojít v průběhu roku 2027. Prodloužení je podle mého názoru v souladu se stávající politikou a pomůže zlepšit energetickou bezpečnost a stabilitu trhu s plynem.
Politika v oblasti hospodářské soutěže – výroční zpráva za rok 2024
Podpořil jsem tuto zprávu a v souvislosti s tím, že se státní podpora stále častěji využívá na podporu cílů průmyslové politiky, považuji za důležité upozornit na rozdíly ve fiskální kapacitě členských států a varovat před tím, že roztříštěná státní podpora vytváří nerovné podmínky. Komise by proto měla tyto dopady sledovat a zajistit integritu jednotného trhu, čehož lze dosáhnout prostřednictvím společného finančního nástroje pro evropskou průmyslovou politiku, jako je Evropský fond pro konkurenceschopnost. Komise a členské státy by neměly soutěžit v dotacích, neboť to jen zhoršuje narušení trhu, zejména pokud jsou financovány neefektivní podniky. Je také důležité, aby oznamování státní podpory bylo přísněji monitorováno.
Bankovní unie – výroční zpráva za rok 2024
Podpořil jsem tuto zprávu, která mimo jiné volá po integrovanější bankovní unii, která by pomohla zvýšit odolnost bankovního sektoru EU, zlepšit přístup k úvěrům a snížit náklady. Lepší přeshraniční integrace bankovních podniků by pak zvýšila potenciál pro soukromé sdílení rizik a zajistila diverzifikaci na bankovním trhu EU. Všímám si toho, že přeshraniční činnost bank v EU je stále poměrně omezená, zejména pokud jde o poskytování úvěrů, a proto považuji za důležité dokončit bankovní unii, aby byl zachován volný pohyb kapitálu na plně integrovaném vnitřním trhu. Za důležitou považuji také výzvu, aby banky EU, které stále působí v Rusku, ruský trh co nejdříve opustily, a aby orgány dohledu zajistily, že tyto banky urychleně odejdou z ruského trhu.
Staré výzvy a nové obchodní postupy na vnitřním trhu
Podpořil jsem toto usnesení, které vyzývá Komisi a členské státy, aby zachovaly silnou ochranu spotřebitelů a zároveň stanovily pravidla hospodářské soutěže, která budou vstřícná k inovacím, která obstojí v budoucnosti a která budou přiměřená. V této souvislosti je třeba zajistit právní jistotu a soudržnost a minimalizovat složitost a roztříštěnost právních předpisů, což by mohlo nepřiměřeně ovlivnit malé a střední podniky, začínající podniky a rozvíjející se podniky. Přetrvávající překážky a regulace omezují rozvoj jednotného trhu, a je proto třeba společnostem umožnit růst, inovace a posílení pozice na mezinárodní úrovni, a učinit tak z jednotného trhu skutečný motor růstu a konkurenceschopnosti.