Big_loader_ajax

MPO: "Češi jsou 'peciválové', cestuje jeden z dvaceti" ...

05.02.2017

Neměl jsem vůbec v úmyslu vyprovokovat poměrně divokou diskusi o konci roamingu, respektive o pozici, kterou dle mých informací naše vláda v jednání zastávala. Ale tato slova mluvčího MPO mne zaskočila:

"Ztráty z mezinárodního provozu operátoři zpravidla promítají do domácích cen, čemuž jsme chtěli zabránit," uvádí mluvčí MPO. "Hrozí totiž, že levnější volání ze zahraničí se budou operátoři snažit kompenzovat dražšími službami doma. Pokud tedy pro cca pět procent českých zákazníků, kteří se za rok podívají za hranice, zlevníme cenu dat, doplatí na to zbývajících 95 procent, kteří nikam necestují," dodává.

Takže, jak to vidím já:
1. Kolega Honza mi poskytl data o tom, jak "necestuje" 95 % Čechů: dle statistik v roce 2015 naši občané absolvovali mimo jiné 4,2 milionu pobytů v zahraničí (nad 4 dny délky) a 400 tisíc služebních cest
2. Nemyslím, že operátory čekají "ztráty z mezinárodního provozu". Dle dat předložených Komisí se za 1GB dat nejvíce platí v Rumunsku (6,5 eura) ale jen ve 3 zemích je cena nad 5 euro. Průměr je dokonce jen 2,77 eura (graf na jednom ze starších postů). Logika nastavení maximálních roamingových velkoobchodních cen na 10 eurech, kterou prosazovali ministři, mi uniká. To je na krytí nákladů a oprávněný zisk fakt hodně. Leda, že by mobilní operátoři na dnešní ceně poskytovaných dat "krváceli" a dotovali je "z čert ví čeho".
3. Vysoké (nikoliv nízké) limity pro roamingová data neznamenají, že na tom oněch hypotetických 95 % lidí "vydělá". Vysoké ceny by znamenaly konec levných tarifů s velkým datovým limitem anebo opětovně rozdělení domácích a roamingových tarifů. Naopak, nízké ceny (a fair-use policy regulací zavedená) umožní existenci takovýchto tarifů. 
4. Vysoké tarify byly "snem" velkých, panevropských operátorů. Ty by se nedotkly jejich klientů (ceny by přeúčtovali mezi dcerkami v jednotlivých zemí, tedy uvnitř skupiny) ale "vyrobili" by pro ně vysoké příjmy od lokálních operátorů operujících v jednotlivých zemích. Ti by navíc přišli o možnost nabízet nízké široké tarify včetně roamingu, neb výjezd klienta za hranice by mohl vést ke ztrátě.

Takže, pokud opravdu naše vláda "bojovala" za vysoké ceny roamingových dat, nebojovala ani tak za (některé) naše občany, ale za zájmy některých operátorů. Čemuž nerozumím. Pochybuji, že hypotetické vyšší zisky od dcer velkých operátorů končí v naší státní pokladně.

PS: Potvrzuje to můj dlouhodobý pocit, že naše vlády jsou sice poměrně "akční" v zásazích do ekonomiky, ale obvykle tam, kde k nim není důvod nebo škodí - viz stanovení minimálních mezd řidičů autobusů či nadměrná zátěž regulace.
Tam, kde by stát měl ve jménu občanů "zafungovat", třeba u regulace přirozených monopolů či oligopolů, vidím poněkud jinou "akčnost".

A mimochodem, kdyby národní regulátoři telekomunikací dotlačili oligopolní vlastníky infrastruktury pro mobilní telefonii ("klasické" operátory) k poskytování férových velkoobchodních nabídek pro operátory virtuální, nebylo by dohadování cenových limitů pro "konec roamingu" takovým problémem.

Autor článku : Luděk Niedermayer