Big_loader_ajax

Zakladatel Facebooku v EP vysvětloval skandály a slíbil, že už se nebudou opakovat. Poslanci ale spokojeni nejsou

23.05.2018

Mark Zuckerberg v úterý večer v Evropském parlamentu předstoupil před předsedy politických frakcí, aby jim zodpověděl otázky kolem skandálu s úniky dat. Ti si však stěžují, že se většině otázkám vyhnul a odpověděl pouze na to, na co chtěl.

„Chcete, aby si vás lidi pamatovali podobně jako Billa Gatese a Steva Jobse, tedy jako někoho, kdo obohatil svět? Nebo na vás mají vzpomínat jako na digitální monstrum, které likviduje naši demokracii a společnost?“

I taková otázka padla během slyšení zakladatele Facebooku Marka Zuckerberga, který v úterý večer předstoupil před předsedy politických frakcí, aby jim vysvětlil skandály se zneužíváním dat. 

Zmíněný dotaz Zuckerbergovi položil předseda frakce ALDE Guy Verhofstadt, ostatní přítomní poslanci ale také ukázali, že jim sbírání a zneužívání dat uživatelů Facebooku leží v žaludku. Předsedu lidovecké frakce Manfreda Webera pak v první řadě zajímalo, jestli Zuckerberg skutečně může garantovat, že už se nic podobného jako skandál s firmou Cambridge Analytica a zneužití dat uživatelů ve volbách nebude opakovat. 

Poslanci během slyšení připomněli, že v následujících měsících čeká Evropu několik důležitých voleb, a to včetně těch to Evropského parlamentu na jaře příštího roku. „Své zástupce do Evropského parlamentu bude brzo volit téměř 400 milionů Evropanů. Tyto volby musí být svobodné. Voliči si musejí být jistí, že jejich osobní data nebudou zneužita k ovlivnění voleb a k nedemokratickým účelům,“ upozornil předseda Evropského parlamentu Antonio Tajani.

Velkým tématem slyšení se však stal i fenomén tzv. fake news a falešných účtů, které se výrazně projevili například při vměšování do amerických prezidentských voleb v roce 2016. „Zveřejní Facebook zdroje a cíle všech politických reklam? A co udělá s falešnými účty?,“ ptal se například šéf frakce Greens/European Free Alliance Phillipe Lamberts.

Šéf Facebooku si nejdříve dotazy všech přítomných poslanců vyslechl a až posléze na ně začal odpovídat. Podle mnohých z nich to však Zuckerbergovi umožnilo vyhnout se nepříjemným otázkám. Přesto se ale k některým dotazům postavil čelem, i když mnohé opravdu ponechal nezodpovězené.

V první řadě se – stejně jako během slyšení v Kongresu – za zneužívání osobních dat uživatelů omluvil a prohlásil, že Facebook udělá vše proto, aby se to už neopakovalo. „Neviděli jsme naši odpovědnost dostatečně široce. Byla to chyba a omlouvám se za ni,“ řekl Zuckerberg na jednání, které bylo přenášeno na internetu.

Důležité podle něj nyní je zaměřit se zejména na boj proti fake news, falešným účtům a proti tzv. hate speech, tedy nenávistnému obsahu. Zapomenout bychom ale neměli ani na transparentnost politických reklam, které se na Facebooku objevují v čím dál větší míře. Firma do konce roku podle jeho slov zdvojnásobí počet lidí, kteří se budou starat o bezpečnost na síti, a to na více než 20 tisíc lidí.

„Vyšetřujeme každou aplikaci, která měla přístup k datům našich uživatelů. Doteď jsme se zaměřili na tisíce z nich a více než 200 jsme smazali,“ uvedl a dodal, že je na zabezpečení uživatelů připraven vyčlenit velké investice. „Bezpečnost uživatelů je vždy důležitější než naše zisky,“ zdůraznil.

„Hate speech, internetová šikana nebo násilí nemá na Facebooku místo. Máme nástroje, díky kterým jsme schopni takový obsah identifikovat a smazat velice rychle,“ prozradil poslancům. Početné týmy lidí se však na Facebooku zaměřují i na zmíněné falešné účty, které často šíří lživé zprávy a dezinformace. „V posledních letech se jasně ukázalo, že jsme v tomto ohledu neudělali dost,“ přiznal Zuckerberg, dodal ale, že v poslední době je v tomto ohledu Facebook mnohem aktivnější.

„Před francouzskými volbami jsme odhalili a odstranili přes 30 tisíc falešných účtů. Spolupracovali jsme i s německou volební komisí,“ prozradil. Nyní se firma podle jeho slov zaměřuje rovněž na politicky cílené reklamy. „Reklamní kampaně jsou nyní více transparentní, u každé politické reklamy uvidíte, kdo si ji zadal a na koho míří a kdo za tou reklamou stojí. Nyní tento systém testujeme v Kanadě,“ připomněl.

Více o tématu:

Záznam ze slyšení M. Zuckerberga

Zuckerberg se v EP omluvil, že se Facebook málo bránil zneužívání

Mark Zuckerberg to Apologize Again, This Time to European Parliament

European lawmakers told Mark Zuckerberg they could regulate — or break up — Facebook

Skandály s úniky dat by měly popohnat jednání o nařízení ePrivacy. Zatím se tak ale neděje

Revealed: 50 million Facebook profiles harvested for Cambridge Analytica in major data breach

Facebook says Cambridge Analytica may have gained 37m more users' data

Autor článku : Lukáš Hendrych, stážista v kanceláři Luďka Niedermayera