Big_loader_ajax

Co nového v Dieselgate?

26.06.2017

Aféra Dieselgate má své další pokračování. Důvěra v automobilový průmysl se zhroutila v září 2015, kdy americká Agentura pro životní prostředí (EPA) oznámila, že automobilka Volkswagen manipulovala emisními testy, aby její vozy splnily zákonné limity.

Na rozdíl od Spojených států, kde se Volkswagen zavázal odškodnit majitele vozů od 5 do 10 tisíc dolarů a zároveň buď opravit vozy, které nesplňují federální požadavky, nebo od majitelů auta odkoupit za jejich cenu před aférou, v Evropě za podvádění u emisních testů stále nikdo nebyl potrestán. Ukázalo se, že 97,5 % poškozených majitelů diesel vozů v USA si zvolilo odkoupení vozu. Volkswagen už vyčlenil na odkupování, oškodnění a opravy starých vozů 10 miliard dolarů. 

Faktem je, že z 11 milionů vozů, kterých se aféra týkala, je 77 % registrovaných v Evropě. Mohli bychom tu tedy čekat podobný systém reparací? Nejspíš ano, zatím se ale Volkswagen Group k ničemu takovému nechystá. Skupina trvá na tom, že v Evropě v zásadě k žadnému porušení práva nedošlo, proto žádná kompenzace následovat nebude. Vyšetřování stále pokračuje, ale jediného, čeho evropské instituce v čele s komisařkou pro spravedlnost, ochranu spotřebitelů a otázky rovnosti pohlaví Věrou Jourovou po tlaku na Volkswagen dosáhly, je prodloužení záruky automobilů o 2 roky. Po dalších jednáních s Evropskou komisí je jasné, že automobilka žádné finanční náhrady vyplácet nehodlá.

Teď v aféře nastal další obrat. Mezinárodní skupina vědců vedená Kirillem Levchenkem z University of California v San Diegu objevila software, kterým Volkswagen obcházel emisní testy.

Během ročního bádání našli vědci přímo v palubním počítači zabudovaný kód, který rozpozná, zda vůz podstupuje emisní test. Kód byl ukrytý v jedné části programu, která podle názvu údajně řešila hlučnost motoru. Levchenko o kódu prohlásil, že se jedná o „nejkomplexnější zařízení v historii automobilového průmyslu.“ Vědci našli také méně rafinované zařízení ve Fiatech 500X. Počítače těchto vozů jednoduše spustí systém snižování emisí na 26 minut a 40 sekund po prvním spuštění motoru – zhruba tolik, co trvá běžný emisní test.

Během standardizovaných testů jsou auta umístěna na dynamo-metr, který měří výkon motoru. Auto následuje přesné rychlostní a další instrukce, které mají napodobit reálné podmínky řízení ve městě. Podmínky testu jsou vždy stejné a veřejně dostupné. Tímto se výrobci na test mohou „připravit“ a změnit chování vozidla v průběhu testu. Kód nalezený ve vozidlech skupiny Volkswagen reaguje na množství podmínek testu jako vzdálenost, rychlost, ale i polohu volantu. Pokud byly tyto podmínky splněny, kód v počítači spustil systém snižování emisí. Jakmile systém poznal, že test byl ukončen, tyto systémy byly deaktivovány. Studie vědců z americké university se snaží také upozornit na potřebu nového přístupu ke kontrole systémů aut ovládaných počítači. „Testování dynamo-metrem už prostě nestačí“, říká Levchenko.

Při normálním provozu, kdy systémy na snížení emisí nepracovaly, auta vypouštěla až čtyřicetkrát více emisí NO2, než povoluje EPA (Environmental Protection Agency).

Vdechování vysokých koncentrací oxidů dusíku vede k závažným zdravotním komplikacím nebo dokonce smrti. Jen v EU každý rok umírá kolem 72 000 lidí na následky spojené s vysokými koncentracemi NO2, hlavně ve městech. Nabízí se tedy otázka, proč Volkswagen v USA odškodňuje majitele aut, když vyšší emise vypouštěné z jejich výfuků poškozují spíše kolemjdoucí. Automobilky by měly škodu nahradit společnosti jako celku, protože vyšší emise poškozují všechny, kteří v ovzduší zamořené oxidem dusičitým musí žít. Unie by se také měla aktivně zasazovat o to, aby alespoň část škody byla nahrazena. Zdá se, že jiný právní systém v Evropě také snižuje šanci soudního úspěchu proti automobilce. Zatímco ve Spojených státech se mohou lidé v žalobě spojit v tzv. class actions, např. v Německu musí každý bojovat sám za sebe.

Dnes už je tedy jasné, že software nesouvisel s hlasitostí motoru ani bezpečností auta, jak některé automobilky tvrdily, snad to tedy posune vyšetřování dál a i Evropané se dočkají alespoň částečného odškodnění. 

Zdroje:

Volkswagen to offer EU diesel car owners extended warranty but no money back: EC

https://www.reuters.com/article/us-volkswagen-emissions-idUSKBN19527H

Researchers Find Computer Code that Volkswagen Used to Cheat Emissions Tests

http://ucsdnews.ucsd.edu/pressrelease/researchers_find_computer_code_that_volkswagen_used_to_cheat_emissions_test

VW Leaves EU Consumer Chief `Desperate' Over Dieselgate

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-02-24/vw-leaves-eu-consumer-chief-desperate-over-dieselgate-izjub8cb

Dieselgate: Who? What? How?

https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2016_09_Dieselgate_report_who_what_how_FINAL_0.pdf

Autor článku : Jan Svoboda, stážista v kanceláři europoslance Niedermayera