Kdo jsem
Narodil jsem se v Brně 13. března 1966. Na zdejší Masarykově univerzitě jsem absolvoval obor Operační výzkum a teorie systémů. Po studiu jsem působil krátce v oblasti výzkumu. Zlom nastal v roce 1991 s mým nástupem do centrální banky, kam jsem přišel v rámci tréninkového programu zaměřeného na finanční trhy, který zajišťovala Světová banka. Po pěti letech jsem se stal ve svých 29 letech (tehdy) nejmladším členem Bankovní rady České národní banky (ČNB). V prosinci 2000 jsem byl jmenován viceguvernérem a funkci jsem obhájil v roce 2002. Následně jsem pracoval jako ředitel v Deloitte ČR (2008-2014).
Zúčastnil jsem se řady studijních pobytů a stáží, a to zejména v oblasti kapitálového trhu, obchodování s deriváty a řízení rizik. Těmito tématy se zabývám i nyní na odborných konferencích, kurzech a ve své publikační činnosti. Podílel jsem se na analýzách měnově-politického schématu ČNB a na změně způsobu provádění měnové politiky.
Zaměřuji se také na problematiku měnové politiky v centrálních bankách jiných zemí. Po krizi na rozvíjejících se trzích v roce 1997 jsem působil v pracovní skupině, která pracovala na analýze možných změn ve finančním systému. Podílím se na činnosti pracovních skupin MMF a IBRD ohledně správy a makroekonomickém významu devizových rezerv.
Zejména po odchodu z ČNB jsem aktivně vystupoval v médiích, psal jsem mnoho článků zaměřených zejména na ekonomickou politiku, společenské otázky a Evropskou unii. Většina byla publikována v Respektu a Hospodářských novinách.
Pro mě do té doby neznámou politickou kariéru jsem započal po úspěšné kandidatuře na poslance Evropského parlamentu v květnu 2014. Kandidoval jsem za TOP 09 / STAN. V listopadu 2017 jsem se pak stal členem TOP 09. Za TOP 09 / STAN jsem kandidoval také v květnu 2019 a 2024 a opět získal důvěru voličů.
Co prosazuji
- Zachování hlavních principů, na kterých EU stojí. Například svobody pohybu, Schengenského prostoru, jednotného trhu či solidarity, jakou je kohezní politika nebo společné řešení krizí, kterých jsme bohužel zažili v posledních letech dost. A právě jednotný trh a společný postup EU v dnešním světě jsou hlavní přínosy Evropské unie. Výrazně vyšší než peníze z EU rozpočtu, které naše země dostává (a dokud nám dle pravidel budou náležet, budeme dostávat dál).
- Rozpočtovou odpovědnost. Vláda Andreje Babiše zanechala státní rozpočet v bídném stavu. Naše země se propadla do astronomického deficitu a nemá žádné rezervy na horší časy. Deficit musí výrazně klesnout. Nejen naše zkušenost ukázala, že v EU potřebujeme přesnější a robustnější fiskální pravidla, která neodpovědnou politiku zkomplikují. Na potřebu posunu tímto směrem Evropský parlament opakovaně upozorňuje. Jako spoluzpravodaj zprávy jsem se podílel na návrhu nových pravidel.
- Boj proti praní špinavých peněz, daňovým podvodům a financování terorismu. Svojí prací v Evropském parlamentu se snažím napravit chyby v dnešním systému. Namísto vyšších daňových sazeb je lepší výběr daní dle těch nižších. Obrovský podíl (polo či zcela) nelegálních peněz v ekonomice EU ukazuje, jak moc je náš systém děravý. Týká se to i peněz ruských oligarchů. To se musí změnit. Stejně tak jako efektivita sankcí EU v případech, jako je ruská agrese na Ukrajině.
- Vyjednání vstupu České republiky do Evropského mechanismu směnných kurzů (ERM II). Na euro čekáme už příliš dlouho a naši ekonomiku to poškozuje. Vstup do ERM II by otevřel dalším vládám možnost zvolit během následujících let přijetí eura. Samozřejmostí by měla být odborná diskuze o euru založená na faktech, ne emocích.
- Odpovědný přístup k naší planetě. Odpovědnost k životnímu prostředí a klimatu musí být všudypřítomnou součástí našich politik. Stejně tak plnění klimatických závazků, na kterých jsme se jako Evropská unie shodli. Je to naše povinnost vůči našim dětem. Usiluji o to, abychom tento důležitý manévr provedli tak, aby byla výsledkem vyšší kvalita života a silnější ekonomika.
- Odbornou diskuzi o energetické koncepci České republiky. Je více možností než získat v budoucnu elektřinu z nových jaderných elektráren, které jsou v dnešní situaci ekonomicky i technicky iracionální. Udržitelné, bezpečné a levné energie dosáhneme díky výraznému posílení obnovitelných zdrojů. Bezpečnost dodávek pak zajistíme odpovědným výkonem státu v oblasti vytváření pravidel v energetice, například prostřednictvím kapacitních plateb. Navíc OZE, k jejichž provozu není třeba dovážet palivo, jsou cestou, jak nadále porážet Putina v energetické části jeho války.
- Vládu práva jako pojistku demokracie. Evropská unie je založena na hodnotách úcty k lidské důstojnosti, svobody, demokracie, rovnosti, právního státu a dodržování lidských práv. Bez těchto základních kamenů nemůže společenství jako EU fungovat. A nemůže tak fungovat ani svobodná společnost. Principy práva jsou ale v posledních letech v některých zemích podrobeny zkoušce. Proti tomu je třeba se postavit.
- Nelhat, vysvětlovat a činit někdy i nepopulární, ale potřebná rozhodnutí. Neb zbabělost a populismus jsou něco, co vede společnost zcela špatným směrem.
Má práce v Evropském Parlamentu
V Evropském parlamentu jsem členem poslaneckého klubu Evropské lidové strany (ELS), největšího klubu v Evropském parlamentu. V rámci klubu jsme vytvořili společnou českou delegaci, kterou spoluvedu.
Moje práce ve výborech Evropského parlamentu je převážně ekonomicky zaměřena. Jsem místopředsedou Hospodářského a měnového výboru (ECON) a členem stálého podvýboru pro daňové záležitosti (FISC), který navazuje na práci předešlých čtyř ad-hoc výborů. Jsem také členem Delegace pro vztahy s Japonskem (D-JP).
V Parlamentu se zároveň zabývám daňovými tématy. Byl jsem členem zvláštních a vyšetřovacích ad-hoc výborů pro daňová rozhodnutí, finanční kriminalitu, vyhýbání se daňovým povinnostem a daňové úniky (TAXE, TAXE 2, PANA, TAX3). Dva minulé mandáty jsem také působil jako náhradník ve Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku (ITRE).
Jsem také náhradníkem ve Výboru pro dopravu a cestovní ruch (TRAN), Zvláštního výboru pro krizi v oblasti bydlení v Evropské unii (HAUS). Zároveň působím jako náhradník v Delegaci v Parlamentním shromáždění pro partnerství EU - Spojené království (D-UK) a Delegaci pro vztahy se Spojenými státy americkými (D-US)
Jsem autorem následujících závěrečných zpráv parlamentu
Výbor ECON: Jsem stínovým zpravodajem zprávy o návrhu směrnice Rady o zajištění globální minimální úrovně zdanění nadnárodních skupin v Unii.
Výbor ECON: Byl jsem zpravodajem zprávy o spravedlivém a jednoduchém zdanění podporujícím strategii oživení.
Výbor ECON: Byl jsem zpravodajem projednávané zprávy o použitelnosti dat v důsledku vypuknutí krize COVID-19.
Výbor ECON: Byl jsem stínovým zpravodajem projednávané zprávy o regulaci finančních benchmarků.
Výbor ECON: Byl jsem navrhovatelem stanoviska ke zprávě o návrhu souhrnného rozpočtu Evropské unie na rozpočtový rok 2022.
Výbor ECON: Byl jsem stínovým zpravodajem zprávy o revizi makroekonomického legislativního rámce v zájmu lepšího dopadu na evropskou reálnou ekonomiku, větší transparentnosti rozhodovacího procesu a zvýšení demokratické odpovědnosti.
Zvláštní výbor TAXE: Byl jsem spolu-zpravodajem závěrečné zprávy, která obsahuje doporučení a návrhy řešení v boji s nekalými daňovými praktikami.
Zvláštní výbor TAX3: Byl jsem spolu-zpravodajem závěrečné zprávy.
Výbor TRAN: Byl jsem stínovým navrhovatelem stanoviska ke zprávě o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o bateriích a odpadních bateriích.