Big_loader_ajax

Kdo jsem

 

Narodil jsem se v Brně 13. března 1966. Na zdejší Masarykově univerzitě  jsem absolvoval obor Operační výzkum a teorie systémů. Po studiu jsem působil krátce v oblasti výzkumu. Zlom nastal v roce 1991 s mým nástupem do centrální banky, kam jsem přišel v rámci tréninkového programu zaměřeného na finanční trhy, který zajišťovala Světová banka. Po pěti letech jsem se stal ve svých 29 letech (tehdy) nejmladším členem Bankovní rady České národní banky (ČNB). V prosinci 2000 jsem byl jmenován viceguvernérem a funkci jsem obhájil v roce 2002. Následně jsem pracoval jako ředitel v Deloitte ČR (2008-2014).

Zúčastnil jsem se řady studijních pobytů a stáží, a to zejména v oblasti kapitálového trhu, obchodování s deriváty a řízení rizik. Těmito tématy se zabývám i nyní na odborných konferencích, kurzech a ve své publikační činnosti. Podílel jsem se na analýzách měnově-politického schématu ČNB a na změně způsobu provádění měnové politiky.

 

 

Zaměřuji se také na problematiku měnové politiky v centrálních bankách jiných zemí. Po krizi na rozvíjejících se trzích v roce 1997 jsem působil v pracovní skupině, která pracovala na analýze možných změn ve finančním systému. Podílím se na činnosti pracovních skupin MMF a IBRD ohledně správy a makroekonomickém významu devizových rezerv.

Zejména po odchodu z ČNB jsem aktivně vystupoval v médiích, psal jsem mnoho článků zaměřených zejména na ekonomickou politiku, společenské otázky a Evropskou unii. Většina byla publikována v Respektu a Hospodářských novinách.

Pro mě do té doby neznámou politickou kariéru jsem započal po úspěšné kandidatuře na poslance Evropského parlamentu v květnu 2014. Kandidoval jsem za TOP 09 / STAN. V listopadu 2017 jsem se pak stal členem TOP 09. Za TOP 09 / STAN jsem kandidoval také v květnu 2019 a 2024 a opět získal důvěru voličů. 

Co prosazuji

  1. Zachování hlavních principů, na kterých EU stojí. Například svobody pohybu, Schengenského prostoru, jednotného trhu či solidarity, jakou je kohezní politika nebo společné řešení krizí, kterých jsme bohužel zažili v posledních letech dost. A právě jednotný trh a společný postup EU v dnešním světě jsou hlavní přínosy Evropské unie. Výrazně vyšší než peníze z EU rozpočtu, které naše země dostává (a dokud nám dle pravidel budou náležet, budeme dostávat dál).
     
  2. Rozpočtovou odpovědnost. Vláda Andreje Babiše zanechala státní rozpočet v bídném stavu. Naše země se propadla do astronomického deficitu a nemá žádné rezervy na horší časy. Deficit musí výrazně klesnout. Nejen naše zkušenost ukázala, že v EU potřebujeme přesnější a robustnější fiskální pravidla, která neodpovědnou politiku zkomplikují. Na potřebu posunu tímto směrem Evropský parlament opakovaně upozorňuje. Jako spoluzpravodaj zprávy jsem se podílel na návrhu nových pravidel.
     
  3. Boj proti praní špinavých peněz, daňovým podvodům a financování terorismu. Svojí prací v Evropském parlamentu se snažím napravit chyby v dnešním systému. Namísto vyšších daňových sazeb je lepší výběr daní dle těch nižších. Obrovský podíl (polo či zcela) nelegálních peněz v ekonomice EU ukazuje, jak moc je náš systém děravý. Týká se to i peněz ruských oligarchů. To se musí změnit. Stejně tak jako efektivita sankcí EU v případech, jako je ruská agrese na Ukrajině.
     
  4. Vyjednání vstupu České republiky do Evropského mechanismu směnných kurzů (ERM II). Na euro čekáme už příliš dlouho a naši ekonomiku to poškozuje. Vstup do ERM II by otevřel dalším vládám možnost zvolit během následujících let přijetí eura. Samozřejmostí by měla být odborná diskuze o euru založená na faktech, ne emocích.
     
  5. Odpovědný přístup k naší planetě. Odpovědnost k životnímu prostředí a klimatu musí být všudypřítomnou součástí našich politik. Stejně tak plnění klimatických závazků, na kterých jsme se jako Evropská unie shodli. Je to naše povinnost vůči našim dětem. Usiluji o to, abychom tento důležitý manévr provedli tak, aby byla výsledkem vyšší kvalita života a silnější ekonomika.
     
  6. Odbornou diskuzi o energetické koncepci České republiky. Je více možností než získat v budoucnu elektřinu z nových jaderných elektráren, které jsou v dnešní situaci ekonomicky i technicky iracionální. Udržitelné, bezpečné a levné energie dosáhneme díky výraznému posílení obnovitelných zdrojů. Bezpečnost dodávek pak zajistíme odpovědným výkonem státu v oblasti vytváření pravidel v energetice, například prostřednictvím kapacitních plateb. Navíc OZE, k jejichž provozu není třeba dovážet palivo, jsou cestou, jak nadále porážet Putina v energetické části jeho války.
     
  7. Vládu práva jako pojistku demokracie. Evropská unie je založena na hodnotách úcty k lidské důstojnosti, svobody, demokracie, rovnosti, právního státu a dodržování lidských práv. Bez těchto základních kamenů nemůže společenství jako EU fungovat. A nemůže tak fungovat ani svobodná společnost. Principy práva jsou ale v posledních letech v některých zemích podrobeny zkoušce. Proti tomu je třeba se postavit.
  8. Nelhat, vysvětlovat a činit někdy i nepopulární, ale potřebná rozhodnutí. Neb zbabělost a populismus jsou něco, co vede společnost zcela špatným směrem.
     

Má práce v Evropském Parlamentu

V Evropském parlamentu jsem členem poslaneckého klubu Evropské lidové strany (ELS), největšího klubu v Evropském parlamentu. V rámci klubu jsme vytvořili společnou českou delegaci, kterou spoluvedu.  

Moje práce ve výborech Evropského parlamentu je převážně ekonomicky zaměřena. Jsem místopředsedou Hospodářského a měnového výboru (ECON) a členem stálého podvýboru pro daňové záležitosti (FISC), který navazuje na práci předešlých čtyř ad-hoc výborů. Jsem také členem Delegace pro vztahy s Japonskem (D-JP). 

V Parlamentu se zároveň zabývám daňovými tématy. Byl jsem členem zvláštních a vyšetřovacích ad-hoc výborů pro daňová rozhodnutí, finanční kriminalitu, vyhýbání se daňovým povinnostem a daňové úniky (TAXE, TAXE 2, PANA, TAX3).  Dva minulé mandáty jsem také působil jako náhradník ve Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku (ITRE).

Jsem také náhradníkem ve Výboru pro dopravu a cestovní ruch (TRAN), Zvláštního výboru pro krizi v oblasti bydlení v Evropské unii (HAUS). Zároveň působím jako náhradník v Delegaci v Parlamentním shromáždění pro partnerství EU - Spojené království (D-UK) a Delegaci pro vztahy se Spojenými státy americkými (D-US)

 

Jsem autorem následujících závěrečných zpráv parlamentu

Výbor ECON: Jsem stínovým zpravodajem zprávy o návrhu směrnice Rady o zajištění globální minimální úrovně zdanění nadnárodních skupin v Unii.

Výbor ECON: Byl jsem zpravodajem zprávy o spravedlivém a jednoduchém zdanění podporujícím strategii oživení.

Výbor ECON: Byl jsem zpravodajem projednávané zprávy o použitelnosti dat v důsledku vypuknutí krize COVID-19.

Výbor ECON: Byl jsem stínovým zpravodajem projednávané zprávy o regulaci finančních benchmarků

Výbor ECON: Byl jsem navrhovatelem stanoviska ke zprávě o návrhu souhrnného rozpočtu Evropské unie na rozpočtový rok 2022.

Výbor ECON: Byl jsem stínovým zpravodajem zprávy o revizi makroekonomického legislativního rámce v zájmu lepšího dopadu na evropskou reálnou ekonomiku, větší transparentnosti rozhodovacího procesu a zvýšení demokratické odpovědnosti.

Zvláštní výbor TAXE: Byl jsem spolu-zpravodajem závěrečné zprávy, která obsahuje doporučení a návrhy řešení v boji s nekalými daňovými praktikami.  

Zvláštní výbor TAX3: Byl jsem spolu-zpravodajem závěrečné zprávy

Výbor TRAN: Byl jsem stínovým navrhovatelem stanoviska ke zprávě o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o bateriích a odpadních bateriích.