Big_loader_ajax

Trochu víc k mému hlasování z 12. až 15. června

19.06.2017

Původně snadná orientace v tom, který domácí spotřebič uspoří nejlépe energie a peníze , se stala nesnadnou. V Evropském parlamentu jsme proto schválili staronové značení elektrospotřebičů. A co dalšího minulý Štrasburk dal?

Už žádná matoucí pluska. Energetické štítky budou přehlednější.  

Parlament podpořil zavedení nové stupnice od A do G pro přehlednější označování energetické účinnosti domácích spotřebičů. Zjednodušené označení by spotřebitelům mělo usnadnit volbu úsporných přístrojů a díky tomu snížit účty za energii. Začít by se mělo uplatňovat od konce roku 2019.

 

 

Vysvětlení mého hlasování: 

Podpořil jsem nová pravidla pro označování elektrických spotřebičů energetickým štítky, protože jsem přesvědčen, že upravená stupnice od energeticky nejúčinnějších výrobků v kategorii A po nejméně účinné v kategorii G bude lépe odpovídat zlepšování energetické účinnosti výrobků a usnadní rozhodování spotřebitelů. Energetické štítky usnadňují spotřebitelům rozhodování o nákupu spotřebičů, umožňují jim šetřit peníze a podněcují zlepšování na straně výrobců. Tento systém v Unii vznikl již v 90. letech a za tu dobu se stal štítek v nejvyšší kategorii známkou určité kvality, o kterou výrobci usilovali. Ovšem na stranu druhou, pokrok v energetické efektivitě vedl k tomu, že v nejvyšší kategorii A se dnes nachází naprostá většina výrobků, což přínos systému oslabuje. Přijatý návrh si klade za cíl pomoci, aby přínos tohoto systému pokračoval i dále do budoucnosti, umožnil spotřebitelům kvalifikované rozhodování a motivoval výrobce. Zrušení nepřehledných kategorií A plus a pravidelné přehodnocování stupnice zajistí odlišení těch nejvyspělejších výrobků od ostatních a tím snazší rozhodování spotřebitelů.

Dohoda o klimatických změnách: EU chce omezit emise skleníkových plynů 

Evropský parlament schválil nařízení ukládající členským státům začít od roku 2018 omezovat emise skleníkových plynů. Nová legislativa má Evropské unii pomoci dosáhnout snížení emisí do roku 2030 o 30 procent oproti úrovni z roku 2005 v souladu s pařížskou klimatickou dohodou. Opatření se týká odvětví, na něž se nevztahuje unijní systém obchodování s emisemi.

Vysvětlení mého hlasování: 

Podpořil jsem zprávu v 1. čtení, podle které má každý členský stát omezit do roku 2030 své emise skleníkových plynů nejméně o procentní podíl stanovený pro daný členský stát ve vztahu k jeho úrovni emisí v roce 2005. V případě ČR tento procentní podíl činí 14 %, což považuji za realistický cíl, kterého bychom měli být schopni dosáhnout. Nepovažuji za problém, aby plnění toho cíle začalo již v r. 2018, jak navrhuje EP, protože v takovém případě se plnění téhož cíle pouze rozloží do delšího časového úseku, takže z pohledu zátěže to může být i příznivější. Podpořil jsem také vytvoření Rezervy pro včasná opatření jako nově vytvořenou mimořádnou rezervu emisních kreditů. Tu budou moci využít státy, které přeplnily cíle do r. 2020 (a ušetřily tak emisní kredity, které se však dle stávající legislativy nepřevádějí do dalšího období), ale budou mít problém splnit ambiciózní cíle do r. 2030.

Odstranění 40% rozdílu mezi důchody žen a mužů

Ženy dostávají až o 40% nižší důchod než muži. Aby se tento rozdíl zmenšil, je třeba lépe řešit genderovou nerovnost v oblasti zaměstnanosti a odměňování, např. prostřednictvím vzdělávání a motivováním mužů využívat rodičovské a otcovské dovolené.

Vysvětlení mého hlasování: 

Podpořil jsem zprávu, přestože se domnívám, že důchodové systémy by neměly dávat mezi muže a ženy absolutní rovnítko, ale měly by zohledňovat i takové faktory, jako je rozdílná délka dožití u mužů a žen. Právě těmito specifiky by se také měla zabývat požadovaná strategie za účelem odstranění rozdílů ve výši důchodů mezi ženami a muži v Evropské unii. Správně je zdůrazněno, že udržitelnost důchodových systémů musí vzít v úvahu výzvy vyplývající z demografických změn, stárnutí obyvatelstva, míry porodnosti, poměru ekonomicky aktivních osob a osob ve věku příslušném pro pobírání důchodových dávek. Je proto zcela namístě výzva členským státům, aby urychleně provedly nezbytné strukturální změny důchodových systémů s cílem zajistit udržitelné sociální zabezpečení s ohledem na zvyšující se průměrnou délku života v EU.

Další zprávy: 

On-line platformy a jednotný digitální trh

Podpořil jsem zprávu, která mimo jiné poukazuje na důležitost odstranění překážek, které brání hladkému přeshraničnímu fungování on-line platforem a narušují fungování evropského jednotného digitálního trhu. Zdůrazněny jsou také přínosy, které mohou mít on-line platformy pro malé a střední podniky a začínající podniky v podobě umožnění využívání on-line distribučních kanálů a přístupu na celosvětové trhy, aniž by musely neúměrně investovat do vybudování nákladné digitální infrastruktury. Zároveň je třeba řešit stávající omezenou odpovědnost zprostředkovatelů EU, která je jednou z hlavních otázek vznesených v probíhající diskusi o on-line platformách. Vítám v tomto směru závazek Komise zveřejnit pokyny pro odpovědnost zprostředkovatelů, které by měly odstranit určité nejasnosti v souvislosti se stávajícími předpisy a jejich uplatňováním v některých členských státech. Tam, kde je to vhodné a možné, by také měly být vytvořeny stejné podmínky pro srovnatelné služby on-line i off-line a tím posílena transparentnost a právní jistota.

Větší zapojování partnerů a zviditelňování výsledků evropských strukturálních a investičních fondů

Vzhledem k tomu, že strukturální a investiční fondy zásadním způsobem přispívají k ekonomice členských států (společně s prostředky poskytnutými na vnitrostátní úrovni v rámci spolufinancování tvoří investice politiky soudržnosti 15 % celkových veřejných investic v zemích EU 28, přičemž v některých členských státech tento podíl dosahuje až 60–80 %), je třeba hledat způsoby, jak lépe využít zkušenosti a zlepšit úsilí vynakládané v oblasti jejich zviditelňování. Zejména je třeba zvýšit dopad komunikace prostřednictvím sociálních médií. Podpořil jsem proto zprávu, která se možnostmi zlepšení zviditelnění strukturálních a investičních fondů zabývá.

Efektivnost nákladů sedmého rámcového programu pro výzkum a inovace

Podpořil jsem zprávu, která poukazuje na určitá slabá místa při provádění 7. Rámcového programu odhalená zejména Účetním dvorem EU. V roce 2015 bylo ze 150 operací, které Účetní dvůr kontroloval, 72 (48 %) zatíženo chybami. Z jeho dalších zjištění vyplývá, že Komise, vnitrostátní orgány nebo nezávislí auditoři měli dostatek informací k tomu, aby chybám předešli nebo je odhalili a napravili ještě před schválením příslušných výdajů. Těší mě nicméně vyslovený závěr, že navzdory prodlevám a opakovaným chybám při jeho provádění program zvýšil svou efektivnost a celkově lze jeho řízení ze strany Komise z hlediska nákladů hodnotit jako efektivní.

Osoby bez státní příslušnosti v jižní a jihovýchodní Asii

Podpořil jsem zprávu, která poukazuje na to, že absence státní příslušnosti v některých případech využívá k tomu, aby byly určité komunity zejména v jihovýchodní Asii marginalizovány a zbaveny svých práv. Vážným problémem je nedostatek údajů nebo zcela chybějící údaje o osobách bez státní příslušnosti z Bhútánu, Indie, Nepálu a Východního Timoru. Samostatnou kapitolou je diskriminace a represe menšiny Rohingyů v Myanmaru, vůči nimž se vede koordinovaná kampaň nabývajících rozměrů etnických čistek. Je třeba, aby dotčené státy změnily svůj přístup a začaly důsledně uplatňovat ochranu práv menšin a také zavedly záruku, která je rovněž zakotvena v Úmluvě o omezení případů bezdomovectví z roku 1961, že osoba narozená v určitém státě zároveň získá státní příslušnost tohoto státu, pokud by jinak zůstala bez státní příslušnosti.

Přeshraniční fúze a rozdělení

Podpořil jsem usnesení, jehož cílem je zjednodušit postupy a požadavky vztahující se na přemístění, rozdělení a fúze a zabránit zneužívání a fiktivnímu přemisťování za účelem sociálního a fiskálního dumpingu. Proti takovým praktikám je třeba bojovat a účinně je potírat, neboť narušují vnitřní trh a deformují hospodářskou soutěž na vnitřním trhu. Očekávám, že nové právní předpisy týkající se fúzí, rozdělení a přemístění sídla podniků budou ulehčovat mobilitu společností v rámci Unie a zohledňovat jejich podnikatelské potřeby týkající se restrukturalizace, aby bylo možné lépe využívat příležitosti na vnitřním trhu, a usnadňovat svobodu podniků v oblasti vnitřní organizace. Jsem přitom toho názoru, že problematika ochrany pracovních práv by mohla být řešena prostřednictvím jiných právních předpisů EU, jako je návrh směrnice o minimálních normách pro zaměstnance a o účasti zaměstnanců na evropských formách práva obchodních společností a ve správních radách vytvořených podle evropských právních předpisů.

Posouzení provádění programu Horizont 2020

Podpořil jsem zprávu přinášející komplexní hodnocení programu Horizont 2020, mimo jiné i podtržení důležitosti užší spolupráce mezi průmyslem a univerzitními a vědeckými ústavy za účelem vytváření těsnějších vazeb na výrobní odvětví. V odděleném hlasování jsem podpořil výzvu Komisi, aby předložila Parlamentu možné způsoby financování budoucího programu výzkumu v oblasti obrany v souladu se Smlouvami, který bude mít vlastní rozpočet s novými zdroji a zvláštními pravidly. Stejně tak jsem na rozdíl od některých svých kolegů ve frakci podpořil důležitost zajistit náležité financování výzkumu v oblastech, jako je zemědělství s nízkými vstupy, zdravé potraviny a rozmanitost, udržitelnost dopravy, vodohospodářství a biologická rozmanitost, neboť tyto oblasti považuji za prioritní z hlediska zaměření výzkumu EU.

Stavební kameny politiky soudržnosti EU po roce 2020

Podpořil jsem zprávu, která poukazuje na důležitost zahájit včas přípravy právního rámce na příští období a maximálně přitom využít zkušeností z toho stávajícího. Architektura budoucí politiky soudržnosti by měla být maximálně zjednodušena ve smyslu minimalizace byrokracie zatěžující mnohdy nepřiměřeně regiony a občany. Prostor ke zlepšení lze nalézt ve víceúrovňovém auditu a počtu kontrol i v uplatňování paušálních či standardních nákladů. Lze rovněž doporučit větší harmonizaci politiky soudržnosti a pravidel pro poskytování státní podpory, která by mohla vyústit j v jeden soubor pravidel pro všechny ESI fondy. V odděleném hlasování jsem podpořil výzvu Komisi, aby se v 7.  zprávě o soudržnosti a v úzké spolupráci s vládami členských států zabývala tím, jak řešit vliv investic na rozpočtové schodky těchto vlád.

Provádění Evropského fondu pro strategické investice

Podpořil jsem zprávu, která se vyslovuje pro prodloužení působení EFSI a navýšení jeho rozpočtové kapacity. Přitom je však třeba trvat na zásadě, že účelem EFSI je řešit selhání trhu nebo nepříznivé investiční situace a podporovat operace, které by v rámci stávajících finančních nástrojů Unie nebo soukromých zdrojů bez využití EFSI nebylo možné provést, nebo ne v tomtéž rozsahu. Neměli bychom také slevovat z požadavku na to, aby z EFSI byly realizovány výlučně strategické, transformační a produktivní investice s vysokou přidanou hodnotou pro hospodářství, životní prostředí a společnost, pro něž nebylo navzdory ekonomické proveditelnosti možné získat tržní financování. Jsem zastáncem toho, aby Komise vypracovala a předložila co nejdříve, jakmile shromáždí potřebné údaje, komplexní hodnocení dosavadního provádění EFSI.

Evropský program pro ekonomiku sdílení

Podpořil jsem zprávu zahrnující širokou škálu aktivit, které mají základ v řadě obchodních modelů sdílení, včetně neziskových modelů. Vychází se z nepochybně správného předpokladu, že ekonomika sdílení vytváří významné příležitosti pro spotřebitele, podnikatele a občany a může vytvářet nová pracovní místa a přinášet růst a zdroje příjmu. Na druhou stranu však rychlý a neregulovaný růst tohoto fenoménu řadu problémů a potenciálních rizik, která by měla být řešena. Jedná se o otázky týkající se režimu ochrany spotřebitelů v souvislosti s citlivými problémy ochrany osobních údajů, transparentnosti a spolehlivosti informací podávaných spotřebitelům, režimů odpovědnosti platforem sdílení, stírání rozdílu mezi profesionály a neprofesionály. Rychlé šíření platforem sdílení v některých odvětvích navíc přináší riziko nekalé soutěže, neboť vznikají nové monopoly a mechanismus zamknutí. Objevují se i vážné obtíže, pokud jde o dodržování daňových předpisů a jejich prosazování, navzdory vyšší sledovatelnosti ekonomických transakcí.

Autor článku : Luděk Niedermayer