Big_loader_ajax

Shrnutí plenárního zasedání: vyšší bezpečnost aut i reforma dublinského systému

23.11.2017

Jaké byly hlavní události minulého plenárního zasedání ve Štrasburku?

Záchrana životů: zvyšování bezpečnosti vozidel v EU

Podpořil jsem zprávu, která reaguje na to, že na evropských silnicích přijde každoročně o život přibližně 25 500 osob a přibližně 135 000 je vážně zraněno a snaží se přijít s návrhy, jak tato čísla zmírnit. Vzhledem k tomu, že přibližně 92 % všech nehod je způsobeno lidským selháním nebo kombinací lidského selhání a vozidla či infrastruktury, mělo by být povinné instalovat do aut asistenční systémy řidiče, které na základě vědeckých důkazů výrazně zlepšují bezpečnost silničního provozu, mají příznivý poměr nákladů a přínosů a jsou připraveny k uvedení na trh. Jedním z takových automatických asistenčních systémů je systém nouzového brzdění a odhalování chodců, cyklistů, jednostopých motorových vozidel a motocyklistů do osobních automobilů, lehkých užitkových vozidel, autobusů, autokarů, a zejména těžkých nákladních vozidel, který má díky výsledné kratší brzdné dráze velký potenciál předcházet nehodám.

Spolupráce mezi vnitrostátními orgány příslušnými pro vymáhání dodržování zákonů na ochranu zájmů spotřebitele

Podpořil jsem zprávu, která lépe vymezila pravomoci orgánů dohledu nad ochranou spotřebitele ve všech členských státech za účelem zkvalitnění přeshraniční spolupráce při řešení porušování předpisů o ochraně spotřebitele. Za správný krok považuji zavedení nových pojmu „rozsáhlé porušování právních předpisů na ochranu spotřebitele s unijní dimenzí“ s klíčovou koordinační rolí Komise a s prahovou hodnotou většiny členských států představujících nejméně většinu celkového počtu obyvatel. Vítám také, že uložení sankce v podobě uzavření webových stránek bude podmíněno soudním rozhodnutím.

Akční plán v oblasti retailových finančních služeb

Podpořil jsem zprávu, protože považuji za důležité, aby bylo zajištěno přeshraniční poskytování finančních služeb všeho druhu, včetně mj. zakládání běžných a spořících účtů a poskytování bankovních karet, spotřebitelských půjček a úvěrů, pojištění a státních dluhopisů. Jsem přesvědčen, že například požadavek, aby měli spotřebitelé, kterým je nabízen určitý finanční produkt – včetně státních dluhopisů – bydliště v členském státě, v němž je nabízen, nebo aby byli držiteli průkazu totožnosti daného členského státu, aby jim mohl být skutečně poskytnut, je v rozporu se zásadami vnitřního trhu s retailovými finančními službami. Proto by měla Komise přijít s důkladnou anaýzou situace a případnými návrhy na zlepšení volného pohybu finančních služeb v EU.

Ochrana před dumpingovým dovozem a dovozem subvencovaných výrobků ze zemí, které nejsou členy EU

Podpořil jsem dohodu EP a Rady v 1. čtení, která zavazuje obchodní partnery a producenty ze třetích zemí dovážející své výrobky na území EU k uplatňování mezinárodních pracovněprávních a environmentálních standardů. V tomto ohledu jde z celosvětového hlediska o unikátní antidumpingovou úpravu. Cílem nového nařízení je zvýšit ochranu pracovních míst a podniků EU před nespravedlivě levným dovozem ze třetích zemí, které výraznými hospodářskými zásahy uměle zvyšují konkurenceschopnost svých firem.

Východní partnerství: summit v listopadu 2017

Podpořil jsem zprávu, která požaduje, aby summit, který se bude konat v listopadu 2017, přinesl novou dynamiku a stanovil jasnou politickou vizi pro budoucnost Východního partnerství jako dlouhodobé politiky. Je třeba navázat na pokrok, kterého bylo dosaženo díky uzavření tří dohod o přidružení zahrnujících prohloubenou a komplexní zónu volného obchodu, a to s Gruzií, Moldavskem a Ukrajinou, a zavedení bezvízového režimu s Gruzií a Ukrajinou v roce 2017 (s Moldavskem v roce 2014), uzavření jednání o dohodě o komplexním a posíleném partnerství s Arménií, zahájení jednání o nové komplexní dohodě s Ázerbájdžánem. Naproti tomu vůči Bělorusku je třeba setrvat v politice „kritické angažovanosti“.

Stanovení kritérií a postupů pro určení členského státu příslušného k posuzování žádosti o mezinárodní ochranu podané státním příslušníkem třetí země nebo osobou bez státní příslušnosti v některém z členských států

Hlasoval jsem proti mandátu pro zahájení jednání s Radou, protože považuji za správné umožnit projednání mandátu na plénu a včetně možnosti předložit a hlasovat pozměňovací návrhy. S podobou mandátu schválenou na LIBE nesouhlasím, vadí mi například podle mého názoru nepřiměřené a neférové sankce v podobě zastavení plateb ze strukturálních fondů, které zavání nerovným přístupem ke státům EU. Na druhou stranu uznávám, že reforma současných pravidel je potřeba, protože jsme se dostali na hranu kolapsu Schengenu. A to by byla obrovská katastrofa jak pro Česko, tak pro celou EU. Pokud zbytek unie neulehčí státům, jako je Itálie a Řecko, přestanou se tyto země o migranty jakkoliv starat a budou je posílat dál do Evropy, což by znamenalo konec schengenského prostoru bez hraničních kontrol.

Strategie EU-Afrika: urychlení rozvoje

Podpořil jsem zprávu, která připomíná, že je důležité, aby členské státy splnily svůj závazek přidělit 0,7 % svého HNP na oficiální rozvojovou pomoc, aby bylo možné posílit vztahy v oblasti spolupráce s Afrikou. Kromě toho také zdůrazňuje, že je nezbytné posílit zapojení občanské společnosti do partnerství mezi Afrikou a EU a podporovat posilování jejich kapacit, zejména předáváním zkušeností, a zajistit jejich zapojení do navrhování a provádění příslušných reforem a politik. Za přínosný považuji návrh na svolávání každoročního společného fóra, jehož cílem by bylo prosazování plánu partnerství mezi EU a Afrikou.

Návrh usnesení - Přezkum provádění právních předpisů v oblasti životního prostředí (EIR)

Podpořil jsem usnesení, které vítá skutečnost, že EIR zahrnuje většinu tematických cílů 7. akčního programu pro životní prostředí, ale vyjadřuje politování nad tím, že nezahrnuje důležité oblasti, jako je změna klimatu, opatření v oblasti energetické účinnosti a úspor energie, chemické látky a průmyslové emise a rovněž některé systémové a environmentální problémy související s energetikou, dopravou, výrobky a regionálními politikami. Proto bych považoval za žádoucí, aby  Komise zajistila, že tyto oblasti budou do budoucích verzí EIR zahrnuty.

 
Autor článku : Luděk Niedermayer