Big_loader_ajax

Evropský parlament podpořil odklad změn daní z elektronického obchodu

10.07.2020

V prosinci 2017 přijala Rada EU jednomyslně nová pravidla, jež mají on-line podnikům usnadnit dodržování povinností v oblasti DPH. Příslušné návrhy jsou součástí strategie EU pro jednotný digitální trh a jejich cílem je usnadnit výběr DPH v případech, kdy spotřebitelé nakupují zboží a služby na internetu. Hlavní část balíku měla pak vejít v platnost 1. ledna 2021, aby členské státy měly dostatek času na zavedení příslušných ustanovení směrnice do vnitrostátních právních a správních předpisů.

Zdá se, že ne všechny země své rozhodnutí vzaly plně v potaz. S nástupem pandemie  COVID-19 se ukázalo, že několik zemí není sto systém k dohodnutému datu implementovat. A vzhledem k tomu, že pro jeho funkčnost je třeba provoz všech systémů členských zemí, navrhla Evropská komise začátkem tohoto roku odložení platnosti balíku o 6 měsíců, tedy na 1.7.2021. O tom, že nejde jen o dopad krize (který vedl k shut downu i některých vládních institucí) svědčí to, že ještě před vypuknutím pandemie byla Komise informována, že některé členské státy nejsou připraveny na včasné zavedení nových pravidel a budou tedy požadovat odklad. 

Přitom jde o důležitý krok, balíček má snížit byrokratickou zátěž a dopomoci tak k úsporám nákladů pro podniky a zároveň zvýšení daňových příjmů pro členské státy. Návrh stanovuje, že online platformy, které zprostředkovávají prodej, mají povinnost zajistit DPH u prodeje na dálku. Většina dováženého zboží v současnosti totiž vstupuje na unijní trh bez DPH, a představuje tak nekalou konkurenci pro evropské podniky. Nová pravidla tak pomůžou členským státům každoročně získat zpět kolem 5–7 miliard euro (ročně) ušlých na daních při online obchodu .

Zároveň nová pravidla ruší osvobození od DPH pro zásilky ze třetích zemí, jejichž hodnota nepřesahuje 22 euro. Až 150 milionů malých zásilek je dováženo bez DPH a stávající systém k takovému obcházení pravidel vybízí. Zatímco unijní podniky musí DPH uplatňovat bez ohledu na hodnotu prodaného zboží, u dováženého zboží lze uplatnit výjimku, a jeho cena je z tohoto důvodu často snížena (což vede k další neférové konkurenci pro evropské firmy).

Balíček také zavádí významné zjednodušení pro začínající malé a střední podniky (dále jen “MSP”). Podniky, jež uskutečňují přeshraniční internetový prodej do 10 000 euro ročně, budou moci nadále uplatňovat pravidla pro DPH používaná ve své domovské zemi.

Schválená zpráva (494+/165-/35 se zdrželo), jejímž zpravodajem byl poslanec Luděk Niedermayer, odložení zavedení balíčku podporuje, nicméně zdůrazňuje, že odklad má být jen na dobu nezbytně nutnou v souvislosti se současnou krizí COVID-19. Zpráva tedy omezuje odklad z 6 na 3 měsíce, což je v souladu ukončení “lock downu” ve většině členských států.

Během krize COVID19 byly právě evropské MSP zasaženy nejvíce, a proto by kratší odklad prospěl jejich rychlejší revitalizaci a je tedy zapotřebí, aby nová pravidla přišla v platnost co nejdříve. Rozpočtové ztráty, v důsledku zmíněného šestiměsíčního zpoždění, byly odhadnuty nejméně na 2.5–3.5 miliardy euro ušlých příjmů pro členské státy. Tyto odhady však nezohledňují obrovské zvýšení online obchodu během krize COVID-19.

Vzhledem k tomu, že toto rozhodování spadá do režimu jednomyslnosti Rady, je odhlasovaná zpráva toliko stanoviskem Evropského parlamentu. Členské země ji nemusí zohlednit. A bohužel se zdá, že ze svého požadavku na odklad o půl roku neustoupí. Znamená to jak ztrátu pro rozpočty zemí Unie v řádu jednotek miliard euro, tak i delší přetrvání nerovné situace na trhu, zvýhodňující některý podniky ze 3. zemí.

 

Autor článku : Monika Kalkusová, asistentka europoslance Luďka Niedermayera
Zdroj : Evropská Komise