Big_loader_ajax

Pokuty prý porušují pravidla trhu

13.10.2016

Pokutování českých a slovenských řidičů nákladních aut ve Francii je porušením principů jednotného trhu. V dopise, který včera zaslali Evropské komisi, to zdůrazňují europoslanci Luděk Niedermayer (TOP 09/STAN) a Ivan Štefanec ze slovenské KDH.
„Společně vyvíjíme tlak na Komisi, aby pozastavila platnost francouzského zákona, který je v rozporu s evropskou legislativou,“ řekl Štefanec. Pokuty za nedodržování francouzských sociálních předpisů a mezd umožňuje od 1. července tzv. Macronův zákon. „Mám obavy, že pokud pro takovéto národní úpravy nebudou vymezeny hranice, může dojít k jejich zavádění i v dalších zemích, což by mohlo vést k tomu, že v některých oblastech se vnitřní trh EU stane nefunkčním,“ sdělil Niedermayer v prohlášení.
V rozhovoru s Právem pak zdůraznil: „Administrativní překážky francouzského zákona jsou větší než překážky finanční.“ Podle něj by proto Komise měla postupovat proti Francii stejně, jak to učinila v obdobném případě vůči Německu, jehož „takřka totožná úprava z roku 2015“ byla až do konečného rozhodnutí Bruselu „i zásluhou silného a vytrvalého tlaku Evropského parlamentu“ pozastavena.

Francie ale odolává
V případě Francie však úsilí Středoevropanů zatím selhává. Stížnost na zákon podalo jedenáct středoevropských států již v červnu. Europoslanec připomněl, že v rozhodnutí o Německu Brusel „zdůraznil, že systematické uplatňování požadavků minimální mzdy vůči zahraničním dopravcům vytváří nepřiměřenou překážku na vnitřním trhu“. Tváří v tvář prvním zásahům Francouzů proti řidičům vyzvali oba europoslanci k rychlé reakci a účinnému zásahu Komise proti Paříži. Francie ale nesložila ruce v klín – v září připravil státní tajemník pro dopravu Alain Vidalies se sedmi kolegy ze západní a severní Evropy dopis Komisi a žádá, aby Brusel zasáhl proti „surovým praktikám“ některých států. Jejich dopravci se prý dopouštějí „nelegálních aktivit, vytváření skořápkových firem a neférové konkurence“. Ministři žádali i „významné prostředky“ EU na boj s těmito praktikami. Chtěli též, aby bylo řidičům zakázáno trávit týdenní dobu oddechu v kabinách aut a aby se skoncovalo s „neodůvodněným růstem využívání lehkých nákladních aut“.

Západ: Unie přitvrdí
Část států chystá podobná opatření jako Němci a Francouzi. Už letos k nim chtějí sáhnout Italové. Příští rok zamýšlejí přitvrdit i Rakušané a Benelux. Západoevropanům je trnem v očích zejména tzv. kabotáž. Na jejím základě mohou nákladní auta, která dovezou zboží třeba do Francie, provést během týdne po vyložení ještě tři dodávky na francouzském území. Tím se má čelit nevytíženosti aut. Zaměstnavatelé a odbory na Západě si ale stěžují, že s odkazem na kabotáž u nich cizí dopravci zůstávají skoro trvale. Niedermayer zdůraznil: „Akční musí být i naše vláda. Musíme ale mít realistickou pozici.“ Podle něj je třeba mít na mysli, že členské státy mají právo říci, že když u nich někdo pracuje dlouhodobě, musí mít aspoň minimální místní mzdu. Jiná situace je podle něj u těch, kteří tudy jen projíždějí.
Autor článku : Michal Mocek
Zdroj : Právo