Big_loader_ajax

Měli by zahraniční řidiči kamionů, kteří projíždějí Francií, dostávat odměnu ve výši tamní minimální mzdy?

11.10.2016

Luděk Niedermayer byl hostem pořadu Ozvěny dne na stanici ČRo Radiožurnál.
Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Českým řidičům kamionů hrozí při cestě do Francie pokuta, když neprokážou, že jejich plat dosahuje alespoň výše minimální francouzské mzdy. Na problém upozornila Mladá fronta DNES. Nařízení je součástí zákona, který je v této zemi účinný od poloviny roku. Doplatil na něj i řidič ČSAD z Uherského Hradiště, uhradit prý musel sankci ve výši 135 eur. Majitelé tuzemských přepravních společností si stěžují, že západoevropským zemím nejde až tak o sociální zázemí řidičů, jako o likvidaci levnější konkurence z východních zemí. Téma pro generálního tajemníka Sdružení autodopravců ČESMAD Vojtěcha Hromíře. Dobrý den.

Vojtěch HROMÍŘ, generální tajemník, Sdružení autodopravců ČESMAD
--------------------
Dobrý den.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
A taky pro europoslance TOP 09 a Starosty a nezávislé Luďka Niedermayera. Dobrý den.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /nestr. za TOP 09/
--------------------
Dobrý den.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Hromíři, řekněte prosím ve stručnosti, jaké hlavní komplikace vám působí věc, kterou jsem popsala, jestli jsou opravdu tak horké, nebo jestli jde o výjimky?

Vojtěch HROMÍŘ, generální tajemník, Sdružení autodopravců ČESMAD
--------------------
Tak to, co jste popsala, tak to byla vlastně jedna z asi 10 uložených kaucí, které jsme zaznamenali v posledních týdnech, jedná se o to, že Francouzi předepisují českému zaměstnavateli, v tomto případě dopravci, aby svému řidiči, který vykonává práci na území Francie, vyplácel alespoň tamní minimální mzdu. Ta tamní minimální mzda je zhruba 10 euro na hodinu, což je samozřejmě podstatně vyšší částka, než je obvyklá, než je běžná v České republice, a to kamionovým firmám činí značné problémy. A to proto, že zákazníci samozřejmě nemají žádnou snahu přispět na přepravném, na to, aby dopravce mohl takovou mzdu svému řidiči vyplácet.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dají se, pane Hromíři, vyčíslit ztráty, které vznikají zatím nebo vznikly autodopravcům, mluvíte asi o 10 případech?

Vojtěch HROMÍŘ, generální tajemník, Sdružení autodopravců ČESMAD
--------------------
Tak těch 10 případů, to je zatím, co jsme byli schopni zaznamenat, podobné, podobné pravidlo nebo podobný zákon platí už od začátku roku 2015 i v Německu. Naštěstí Německo pozastavilo kontrolní činnost, protože oba ty zákony jsou velice problematické, je velká pochybnost o tom, jestli jsou v souladu s unijní legislativou. A Evropská komise také s oběma zeměmi zavedla takzvaný /nesrozumitelné/, což je řízení, které se snaží zjistit, jestli neporušují vlastně pravidla Unie. To znamená, Francie se liší od Německa tím, že skutečně začala v posledních, já bych řekl, 2-3 týdnech...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Uplatňovat ten zákon.

Vojtěch HROMÍŘ, generální tajemník, Sdružení autodopravců ČESMAD
--------------------
...ten zákon uplatňovat a vymáhat.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Niedermayere, z vašeho pohledu jsou stížnosti českých autodopravců i vládních úřadů oprávněné, ale nemají přece jen Francouzi a Němci na podobný postup nárok, právo?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /nestr. za TOP 09/
--------------------
No, o tom bude muset rozhodnout Evropská komise. Já si myslím, že ze 2 důvodů je to nanejvýš sporné to, co udělali, protože opravdu si nejsem jistý, jestli ta možnost regulovat tady tu minimální mzdu existuje, jestli to odpovídá evropským pravidlům. A druhá věc, která je možná ještě závažnější, tam nejde jenom o tu výši vyplácené mzdy, kde u nás ještě do toho vstupuje ten problém třeba, zdali se do toho započítávají diety nebo ne, ale je tam ještě problém s tím, že administrativní plnění tady této regulace je podle mě naprosto neadekvátně vysoké v porovnání s tím jejím cílem.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená pokuta?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /nestr. za TOP 09/
--------------------
Protože mám pocit, že, ne, ty požadavky na různé dokumentace, na ověřené překlady, hlášení toho, kdy kdo kam cestuje, to mám pocit, by byla ještě větší překážka pro naše řidiče kamionů po Evropě jezdit než ta samotná regulace té mzdy. A to už pak evidentně vede na oslabení fungování společného trhu a to je něco, vůči čemu bychom se měli bránit. Už také proto, že pokud Evropská komise dostatečně jednoznačně se nevyjádří k těmto 2 regulacím, tak do roka a do dne jich po Evropě může být opravdu spoustu a země tím začnou, v některé, můžeme říci v úzké oblasti, to fungování společné na trhu rozebírat, to by byla obrovská chyba.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
A troufnete si odhadovat, pane Niedermayere, jak Evropská komise rozhodne v tomto případě?

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /nestr. za TOP 09/
--------------------
No, to je docela těžké, spíše bychom potřebovali, aby rozhodla opravdu, opravdu rychle. A mám pocit, že pro naši politiku, zejména teda pro ministerstva, by tady tato věc měla být otázkou jako velmi vysoké priority, protože opravdu to fungování toho společného trhu je něco, co my potřebujeme a takovéto zařazení zpátečky, že různými národními regulacemi ho země budou oslabovat, to by bylo velice špatné. A podle mého názoru pohlížet třeba na některé lidi, kteří odjíždějí do zahraničí přednášet nebo na nějaký krátkodobý, na nějakou krátkodobou pracovní cestu a stejně tak na řidiče kamionů, je ve většinou případech podle mě neodpovídající, na ně vyhlížet jako na vysílané zaměstnance.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Hromíři, když jsme narazili na to, že by pro určená ministerstva České republiky měla být tato záležitost vysokou prioritou, jak říká pan Niedermayer, co vy čekáte od vlády, co by měla podniknout?

Vojtěch HROMÍŘ, generální tajemník, Sdružení autodopravců ČESMAD
--------------------
Tak já musím říct, že my už se s tím problémem potýkáme rok a půl. A už jsme jednali na všech možných úrovních. Musím říct, že česká státní správa ten náš postoj, a je to stejný postoj, který tady prezentoval i pan doktor Niedermayer, sdílí, což je dobře. Ministry, ministr dopravy, ministryně práce a sociálních věcí jednali na toto téma se svými protějšky. To, co já bych uvítal, tak by bylo, aby to, aby vlastně nejvyšší představitel exekutivy, i pan premiér Sobotka, do tohoto problému nějakým vhodným způsobem vstoupil a aby se to opravdu stalo tou nejvyšší prioritou. My to vidíme i jako zcela principiální záležitost. Víte, že v souvislosti s Brexitem se mluvilo o tom, že Británii vadí příliš volný pohyb pracovních sil po...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Z východní Evropy zejména.

Vojtěch HROMÍŘ, generální tajemník, Sdružení autodopravců ČESMAD
--------------------
...po tom pracovním trhu. A ono to vypadá, jako kdyby my už jsme právě o tu svobodu volného pohybu přišli. A v Unii stále zůstáváme. Takže i proto si myslím, že i tahle ta záležitost má tu největší prioritu.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Upozorňuje generální tajemník Sdružení autodopravců ČESMAD Vojtěch Hromíř. Mluvila jsem s europoslancem za TOP 09 a Starosty a nezávislé Luďkem Niedermayerem. Díky oběma, pánové, na shledanou.

Vojtěch HROMÍŘ, generální tajemník, Sdružení autodopravců ČESMAD
--------------------
Hezký večer.

Luděk NIEDERMAYER, europoslanec /nestr. za TOP 09/
--------------------
Na shledanou.
Autor článku : Veronika Sedláčková
Zdroj : ČRo Radiožurnál