Big_loader_ajax

Parlamentní otázky a odpovědi: Zvýšení transparentnosti v oblasti spotřeby automobilu

07.11.2014

Otázky europoslance Luďka Niedermayera na Evropskou komisi.

Zvýšení transparentnosti v oblasti spotřeby automobilu

7. listopadu 2014

Rostoucí rozdíly mezi oficiálně uváděnou spotřebou osobních automobilů vycházející z nového evropského jízdního cyklu (NEDC) a skutečnými zkušenostmi řidičů, nebo dokonce skutečnými výsledky podobných vozidel podle různých metodik (např. v USA) podkopává důvěryhodnost nařízení EU a zpochybňuje pokrok, jehož bylo dosaženo částečně v důsledku tohoto nařízení.

Výrobcům vozidel je nyní umožněno využívat postupy, které jim usnadňují naměřit nízkou úroveň oficiální spotřeby, jaké by ve skutečnosti nikdy nedosáhli. Některá z těchto opatření byla nedávno popsána ve zprávě nazvané Mind the Gap.

1. Je Komise odhodlána přijmout opatření zaměřená přinejmenším na odstranění těchto rozdílů, které jsou pro uživatele vozidel jen těžko zdůvodnitelné a které oslabují důvěryhodnost celého systému?

2. Plánuje se alespoň v EU příprava nové, lepší metodiky, poté co se nepodařilo vytvořit novou celosvětově harmonizovanou normu pro zkušební postup testování lehkých vozidel (WLTP)?

3. I když existují normy EU pro měření spotřeby, v pravidlech přidělování „energetického životního cyklu“ u vozidel jsou mezi členskými státy odlišnosti, což znamená, že energetický životní cyklus vychází v různých členských státech z odlišných hodnot, a to vede k rozdílným výsledkům, které jsou pro spotřebitele těžko pochopitelné. Jak hodlá Komise tuto záležitost řešit?

Odpověď komisařky Bieńkowské jménem Komise

Stávající zkušební cyklus (NEDC) je starý přes 20 let a s ohledem na změny v technologiích a jízdních režimech v té době bylo nezbytné provést revizi tohoto postupu. Komise se aktivně účastní vypracovávání nového postupu nazvaného „světový zkušební postup pro lehká užitková vozidla (WLTP)“. Ten bude lépe odrážet chování řidičů, jelikož tento zkušební cyklus je rozmanitější (např. vyšší maximální rychlosti a vyšší zrychlení) a omezuje flexibilitu, které mohli výrobci při měření spotřeby paliva využívat (jak vyplývá z jedné studie Komise). Očekává se, že provádění WLTP umožní zmenšit rozdíly mezi deklarovanou a skutečnou spotřebou paliva, a zajistit tak spolehlivější informace pro spotřebitele i zákonodárce.

Po přijetí WLTP pod záštitou Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) se sídlem v Ženevě začne Komise tento nový postup zavádět do právních předpisů EU, a sice v první polovině roku 2015. To Komisi umožní uspokojit požadavek průmyslu a spoluzákonodárce, aby byl WLTP funkční co nejdříve, pravděpodobně během několika let.

Celkový dopad jednotlivých pohonných zařízení na oblast klimatu a energie je složitý problém, kterému byly věnovány mnohé studie. Důležité z hlediska informování spotřebitelů je to, aby tento postup byl srozumitelný a motivoval je k tomu, aby se rozhodovali informovaně. Všechny tyto otázky bude třeba zvážit při jakékoli případné revizi směrnice 1999/94/ES o dostupnosti informací pro spotřebitele o spotřebě paliva a emisích CO2 při prodeji nových osobních automobilů.